printlogo


کد خبر: 257672تاریخ: 1401/9/23 00:00
تأکید وزیر راه‌و‌شهرسازی بر تجدید نظر در تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن با توجه ویژه به دهک‌های کم درآمد
ریل جدید نهضت مسکن
بذرپاش: واگذاری زمین یکی از سیاست‌های جدی ما است که در این بخش بررسی‌ها در حال انجام است

وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه ۲ رویکرد نگاه فناورانه و پیشران بودن وزارتخانه در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود، از تشکیل شورای عالی پژوهش خبر داد و گفت: موفقیت در مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه راه‌حل و اجرایی کردن آن می‌تواند به رفع مشکلات بینجامد. مهرداد بذرپاش دیروز ۲۲ آذر در مراسم هفته پژوهش، در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق وزارت راه‌و‌شهرسازی، تصریح کرد: برای اینکه نتایج پژوهش‌ها به نتیجه نهایی و حل مشکل منجر شود لازم است ۳ مرحله شناخت نظام مسائل، ارائه راه‌حل‌‌ها و اجرایی کردن راه‌حل‌ها بدرستی انجام شود و هر مرحله اگر بدرستی انجام نشده باشد نمی‌تواند به نتیجه نهایی حل مشکل منجر شود. وزیر راه‌و‌شهرسازی با ارائه توضیح در این باره که در حال حاضر مشکلاتی در نظام و الگوی شهرسازی، شهرهای جدید و ساخت مسکن وجود دارد، بیان داشت: در سال‌های متمادی پژوهشگران برای این مورد تحقیقات متعددی را با ارائه ایده‌های خوب انجام داده‌اند اما باید بررسی شود که مشکل در کدام یک از مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه راه‌حل‌‌ها و اجرایی کردن راه‌حل‌ها بوده که منجر به حل موضوع نشده است. 
* روش تأمین مالی نهضت مسکن تغییر می‌کند
بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح نهضت ملی مسکن، با اشاره به هزینه ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن توضیح داد: برای ساخت ۴میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن با برآورد هزینه ساخت حدود متری ۷ میلیون تومان با در نظر گرفتن هر واحد با مشاعات به مساحت ۱۰۰ مترمربع، بودجه ۲ هزار و۸۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که موضوع روش‌های تأمین مالی این طرح با توجه به اینکه متقاضیان مسکن‌های حمایتی از اعضای دهک‌های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مجدداً مورد بررسی و ارائه راه‌حل قرار گیرد. 
وزیر راه‌و‌شهرسازی اظهار کرد: این وزارتخانه با صنعت ساختمان، صنعت ریلی و صنایع دریایی، جاده‌ای و هوایی مواجه است که باید رویکرد صنعت را با در نظر گرفتن روش‌های تأمین مالی، مشتری، زمان ساخت، بازار، رقبا و شرکا و موضوع تحریم‌ها در نظر داشته باشیم. طبیعتا اگر به موضوعات تخصصی وزارت راه‌و‌شهرسازی به عنوان صنعت بنگریم لازم است رویکرد مرتبط با صنعت هم داشته باشیم و پژوهشگران این حوزه نیز لازم است به این موضوع توجه داشته باشند.  وی با درخواست توجه جدی‌تر به حوزه حمل‌ونقل در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: لازم است در وزارت راه‌و‌شهرسازی ۲ رویکرد دنبال شود؛ نخست اینکه وزارتخانه فناورانه‌تر از گذشته اداره شود و مطابق با تکنولوژی و دانش حرکت کنیم و دوم درصدد هستیم تا وزارتخانه، پیشران پیشرفت کشور باشد که بر این اساس نقش‌ها متفاوت و بازتعریف خواهد شد. وزیر راه‌و‌شهرسازی تاکید کرد: ما در میدان دچار مشکلات روزمره هستیم و در این بین پژوهش نباید از ما عقب‌تر باشد. 
* کریدور شمال- جنوب در اولویت وزارت راه‌و‌شهرسازی
بذرپاش در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران به بیان برنامه‌های وزارتخانه در حوزه مسکن و حمل‌و‌نقل پرداخت و گفت: در حوزه ریلی تکمیل کریدور شمال- جنوب و شرق-غرب از مسؤولیت‌های اصلی ما است که در این باره توافقات خوبی با تامین‌کنندگان مالی داخلی و خارجی انجام شد. همین امروز نیز با کشورهایی که نمایندگان ‌آنها در ایران هستند در سطوح مختلف صحبت‌های خوبی انجام شده است. 
وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: در حوزه جاده‌ای مشکلات از گذشته باقی مانده است. در چارچوب منابعی که در اختیار داریم هم در حوزه منابع عمومی و هم در حوزه منابعی که از فروش اموال و مولدسازی دارایی‌ها در دستور کار داریم تکمیل کریدورهای اصلی در دستور کار قرار دارد. 
عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: در حوزه بندری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس توافقات خوبی انجام شده است که با نهایی شدن اعلام عمومی خواهد شد. در این بخش شرکت‌های مشترکی را با برخی کشورها در دست تاسیس داریم تا در جابه‌جایی مسافر و بار بتوانیم جهش قابل توجهی داشته باشیم تا زنجیره دریایی را به ریلی وصل کند. بدین معنا از حاشیه کشورهای خلیج‌فارس براحتی به کشورهای CIS دسترسی ایجاد می‌شود. 
در حوزه هوایی، نوسازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان هوایی در دستور کار است. از راه‌های مختلف نسبت به آن اهتمام داریم و از تولید داخل نیز حمایت می‌کنیم تا بتوانیم با حمایت داخلی تامین هواپیما را انجام دهیم. هم به لحاظ تعداد و هم نوسازی ناوگان اقدامات خوبی در حال انجام است. 
* بهسازی راه‌های روستایی
در حوزه راه روستایی که یکی از اولویت‌های مردم و نمایندگان بویژه در مناطق محروم است مشکلاتی وجود دارد که بهسازی راه‌های روستایی یکی از اولویت‌های ما در شبکه راه‌های کشور است که برنامه‌ها در این بخش به‌زودی اعلام می‌شود. بذرپاش درباره تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: روش‌های مختلفی در دستور کار است. در هدف‌گذاری تامین مسکن که اولویت دولت و قانون جهش تولید مسکن است از روش‌های مختلفی کار دنبال می‌شود. از روش‌های ترکیبی تامین منابع مالی نیز استفاده خواهد شد تا این کار محقق شود. بدین معنا، زمین، تسهیلات، اتمام پروژه‌های مسکن مهر، اتمام پروژه‌های نهضت ملی و روش‌های دیگر ساخت مسکن در دستور کار است. 
* دولت برای ساخت مسکن ابزارهای تشویقی را در اختیار مردم و سازندگان قرار می‌دهد
وی ادامه داد: یکی از شرکای اصلی وزارت راه‌و‌شهرسازی در تامین مسکن شهرداری‌ها هستند که شهرداری‌ها باید سهم قابل قبولی را در تولید مسکن بر عهده بگیرند. منظور از یک میلیون مسکن بدین معنا نیست که تمام یک میلیون واحد مسکونی در سال را دولت می‌سازد، بلکه به این معناست که دولت ابزارهای تشویقی را در اختیار قرار می‌دهد تا هم شهرداری‌ها و هم خودمالکی‌ها ساخت را هم در شهرها و هم در روستاها انجام بدهند. 
* اراضی متعلق به دولت به وزارت راه‌و‌شهرسازی تحویل می‌شود
بذرپاش بر تامین زمین نیز تاکید کرد و افزود: واگذاری زمین یکی از سیاست‌های جدی ما است که در این بخش بررسی‌ها در حال انجام است. تیمی مامور شده است تا روی واگذاری زمین فعالیت داشته باشد که در کدام شهرها امکان واگذاری زمین وجود دارد که این فرآیند در ابتدای سال بعد در مقیاس گسترده آغاز خواهد شد. این تیم شهر به شهر را مورد بررسی قرار می‌دهد و استانداران در سراسر کشور مامور هستند تا شهرهایی که اراضی با قابلیت الحاق به محدوده را دارند و زمین‌هایی را که می‌توان واگذار کرد، احصا شوند و طبق قانون اگر این اراضی متعلق به شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی باشد باید تحویل وزارت راه‌و‌شهرسازی شود.

Page Generated in 0/0086 sec