printlogo


کد خبر: 257697تاریخ: 1401/9/24 00:00
قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با رأی شکننده تصویب شد
خودزنی حقوقی در نیویور

گروه سیاست خارجی: با فشار و تلاش غیرقانونی ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران که طی یک فرآیند دموکراتیک و با اکثریت آرا به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل درآمده بود، از این کمیسیون حذف شد.
بر این اساس، قطعنامه ایالات متحده با رای شکننده‌ای به تصویب رسید و فقط 2 رای بالاتر از حد نصاب کسب کرد. قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.
در این نشست، نمایندگان ونزوئلا، برزیل، پاکستان، چین، روسیه، سوریه و بلاروس از حذف ایران، انتقاد و با آن مخالفت کردند. نمایندگان این کشورها، استفاده ابزاری آمریکا از نهادهای سازمان ملل برای اغراض سیاسی را محکوم کرده و این قطعنامه را دارای استانداردهای دوگانه، ریاکارانه و بر خلاف قواعد بین‌المللی دانستند. همچنین نماینده رژیم صهیونیستی هم در این نشست، شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان فارسی بیان کرد و خواستار حذف ایران از تمام سازمان‌های بین‌المللی شد.
طبق اعلام رسمی حقوقدانان بین‌المللی، به رای گذاشتن اخراج یک کشور از یک کمیسیون بین‌المللی اساسا سابقه نداشته و حذف یک کشور از کمیسیون مقام زن سازمان ملل می‌تواند به عنوان یک بدعت، تبعات حقوقی سنگینی برای سایر اعضا داشته باشد. این موضوع از سوی نماینده روسیه نیز در جلسه بیان شد که به یک درگیری حقوقی میان نمایندگان کانادا و روسیه منتهی شد که در نهایت با تایید رای روسیه از سوی رئیس جلسه همراه شد و به همین دلیل از اعضا برای قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام رای‌گیری شد..
گفتنی است روز گذشته گروه دوستان حامی منشور ملل متحد شامل ۱۹ کشور از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نسبت به نقض منشور سازمان ملل و آیین کار شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) اعتراض و خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را که با رای اکوسوک و پس از تایید اولیه گروه جغرافیایی آسیا- اقیانوسیه انجام شده است، غیرقانونی اعلام کرد.
گروه دوستان حامی منشور ملل متحد در نشست بررسی پیش‌نویس قطعنامه E/2023/L.4 با عنوان «خاتمه عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن ۲۰۲۶-۲۰۲۲» در شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) در نیویورک اعلام کرد این اقدام را که عملا منجر به محروم کردن یک دولت عضو از اعمال حقوق اولیه خود برای مشارکت در یک ارگان منتخب ملل متحد است، رویه‌ای خطرناک می‌داند. گروه دوستان حامی منشور ملل متحد، اتهامات علیه ایران برای توجیه خاتمه عضویت کشورمان در این کمیسیون را رد و اعلام کرد اساسا معیارهای عضویت در این کمیسیون کاملا فنی و تخصصی بوده و مبتنی بر تجربه، تخصص و دانش هر کشور عضو است و بنابراین نسبت به سیاسی کردن نهادهای تخصصی و فنی سازمان ملل از طریق انحراف آن به برنامه‌های سیاسی مد نظر برخی از کشورها هشدار می‌دهد.

Page Generated in 0/0059 sec