printlogo


کد خبر: 257727تاریخ: 1401/9/24 00:00
پلیس: خودرو‌سازان نسبت به موضوع ارتقای کیفیت تولید خودرو گام جدی برنداشته‌ا‌ند
انتقاد به ناایمن بودن خودروها
افزایش 9 درصدی تصادفات در 8 ماه گذشته؛ پلیس با برنامه‌ریزی ۳ ماهه به دنبال کاهش تلفات جاده‌ای است

میزان تصادفات جاده‌ای طی 8 ماه نخست امسال 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است که پلیس عواملی چون ناایمن بودن خودروها، خطای انسانی و وجود نقاط فراوان حادثه‌خیز در جاده‌های کشور را عامل این حوادث می‌داند. حال قرار است با برنامه‌ریزی ۳ ماهه پلیس، میزان تصادفات در کشور کاهش یابد. رئیس پلیس راهور دیروز در حاشیه برگزاری رزمایش طرح زمستانی پلیس راهور با انتقاد از خودروسازان به دلیل بی‌توجهی به موضوع ایمنی و ارتقای سطح کیفی آن گفت: تولیدکنندگان خودرو در کشور هنوز در راستای ایمنی و کیفیت ساخت خودرو گام جدی برنداشته‌اند. مراسم آغاز طرح زمستانی پلیس راهور دیروز در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد. فرمانده فراجا در این مراسم با اشاره به خسارات مادی و معنوی ناشی از صدمات حاصل از تصادفات، بر ضرورت کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تاکید کرد. سردار حسین اشتری گفت: طرح زمستانی با همت پلیس راهور و سایر دستگاه‌ها از امروز (چهارشنبه) شروع و تا ۲۰ اسفند ادامه دارد و امیدواریم اجرای این طرح باعث کاهش جان‌باختگان و مصدومان شود. وی ادامه داد: امروز بهترین خدمتی که ما می‌توانیم به عنوان پلیس به مردم بویژه مسافران داشته باشیم این است که تصادفات و تلفات جاده‌ای به حداقل ممکن برسد و تاکید و خواست مقام معظم رهبری هم همین است. فرمانده فراجا افزود: در طرح زمستانی سال گذشته با توجه به اینکه ۱۴ درصد افزایش سفرها را داشتیم اما شاهد کاهش تصادفات بودیم و باید این کاهش را حفظ کنیم، البته عوامل متعددی تاثیرگذار در این حوادث هستند از جمله مدیریت وسایل نقلیه، زیرساخت‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی. باید با حمایت دولت سیزدهم که اراده برای حل این مشکل دارند، تصادفات را کاهش دهیم. وی ادامه داد: باید این کار تاثیرگذار را بهتر از سال گذشته انجام دهیم و این شدنی است. ما یک برنامه‌ریزی ۳ ماهه داریم و با همکاری نیروهای ۸ دستگاه باید تصادفات را به حداقل ممکن کاهش دهیم. اشتری با بیان اینکه امسال زمستان سردی خواهیم داشت، گفت: باید از نقاطی که احتمال تصادفات وجود دارد، بیشتر مراقبت و از هوشمندسازی و تجهیزات روز استفاده کنیم؛ طی سال‌های گذشته پلیس به هوشمندسازی توجه کرده و امیدواریم در سال‌های آینده نیز با استفاده از تجهیزات روز و هوشمندسازی و همکاری مردم و رسانه‌ها بتوانیم تصادفات و سوانح رانندگی را کاهش دهیم.
* مخالفت پلیس با ۲پیشنهاد وزارت صمت برای اسقاط خودرو
رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از برخی دستگاه‌ها در موضوع ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات گفت: هنوز خودروسازها در موضوع ایمنی خودرو و ارتفای کیفیت آن گام جدی برنداشته‌اند. سردار سیدکمال هادیانفر در حاشیه برگزاری رزمایش طرح زمستانی پلیس، از ابلاغیه برای انسداد محورهای ناایمن در ایام زمستان خبر داد و گفت: ما ابلاغ کردیم که روسای پلیس راه در هر محوری که احساس کنند تهدیدی در آن وجود دارد اعم از بارندگی شدید، احتمال ریزش و... نسبت به مسدود کردن آن محور اقدام کرده و تا زمان رفع کامل خطر اجازه تردد به خودروها را نخواهند داد. سردار هادیانفر با بیان اینکه ۸۲ درصد تصادفات رانندگی به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو رخ داده است، گفت: در این میان استفاده از کمربند ایمنی تاثیر بسیاری در کاهش تعداد جان‌باختگان داشته است. از این رو تاکید داریم استفاده از کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودروها و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در جاده‌ها الزامی است. 
سردار هادیانفر با اشاره به مسؤولیت ۳۲ دستگاه در کاهش حوادث ترافیکی، گفت: ما از برخی از این دستگاه‌ها گله داریم. تنها ۸ دستگاه هستند که واقعا مجاهدانه در این باره تلاش می‌کنند و لازم است دیگر دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند. هادیانفر با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال ۳۵ درصد افزایش تردد داشتیم، با بیان اینکه متاسفانه در این مدت تصادفات فوتی و جرحی ۹ درصد افزایش داشته است، گفت: ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا با کمک دیگر دستگاه‌ها مجموع تصادفات بویژه تصادفات فوتی و جرحی را کاهش دهیم، البته پیش‌بینی کاهش ۵۰‌درصدی قربانیان حوادث رانندگی در طول برنامه هفتم توسعه را کرده‌ایم و پیشنهاد آن نیز ارائه شده است و معتقدیم می‌توان با مشارکت تمام دستگاه‌ها چنین اقدامی را انجام داد. هادیانفر از بی‌توجهی خودروسازان به ایمنی نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز خودروسازها در حوزه ایمنی خودرو و کیفیت گام خوبی برنداشته‌اند. 
* آماده‌باش ۱۳ هزار امدادگر برای طرح زمستانی جاده‌ها
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از آماده‌باش کامل بیش از ۱۳ هزار امدادگر این سازمان برای طرح زمستانی خبر داد. مهدی ولی‌پور در رزمایش طرح زمستانی پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: سال گذشته از مجموع بیش از ۳۰ هزار عملیات امداد و نجات که در کشور برگزار شد، بیش از ۱۷ هزار عملیات یعنی معادل ۶۰ درصد ماموریت‌ها مربوط به حوادث ترافیکی و جاده‌ای بود. وی با بیان اینکه در طول طرح زمستانی سال گذشته ۹۵۰۵ ماموریت امدادونجات ترافیکی انجام شد، گفت: این آمار در مقایسه با سال قبل‌تر خود افزایش ۲۹ درصدی داشت. ولی‌پور افزود: آنچه امسال برنامه‌ریزی کردیم ایجاد ۱۵۳۳ پایگاه ثابت و موقت با مشارکت حدود ۱۳ هزار امدادگر، ۳۵۰۰ خودروی امدادی و ۱۹ فروند بالگرد است. وی اضافه کرد: در حوزه آموزش همگانی هم همکاران ما در جمعیت هلال‌احمر برای کاهش تصادفات و مصدومان و جان‌باختگان حوادث رانندگی در کنار پلیس راهور هستند. 
***
وجود 1500 نقطه مهم حادثه‌ساز در جاده‌ها   
رئیس سازمان راهداری کشور از کاهش نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای خبر داد. امانی در حاشیه رزمایش ترافیکی پلیس راهور در جمع خبرنگاران، گفت: تعداد نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور ۳۲۰۰ نقطه بود که از این تعداد پلیس به ما اعلام کرد ۱۵۰۰ نقطه اورژانسی است و باید سریعا ایمن‌سازی در آن نقاط انجام شود. قرار شد اعتبارات لازم در این باره اختصاص یابد و تکلیف ما هم این بود که ظرف مدت یک سال و نیم تمام نقاط را رفع کنیم اما متاسفانه بحث تخصیص اعتبارات حل نشد. با این وجود حدود ۵۰۰ نقطه را تا پایان سال گذشته ایمن‌سازی کردیم و برای رفع ۳۰۰ نقطه هم تاکنون اقداماتی انجام شده است، بنابراین می‌توان گفت از آن ۱۵۰۰ نقطه اورژانسی حادثه‌خیز حدود ۷۰۰ نقطه باقی مانده است. در مجموع با این وضعیت تخصیص اعتبارات، فکر می‌کنم رفع نقاط حادثه‌خیز حداقل 4 تا 5 سال طول بکشد. وی درباره نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز گفت: در تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه‌ای که میان وزارت راه، وزارت صمت و وزارت نفت منعقد شد، بنا شد ۱۶۷ هزار دستگاه از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی که فرسوده است نوسازی شود. وی خسارات ناشی از مرگ هر یک نفر در رویدادهایی نظیر حوادث رانندگی را بالغ بر 8 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این یعنی اینکه هر یک نفری که کشته شود، خسارتی 8میلیارد تومانی به کشور وارد آورده است.

Page Generated in 0/0065 sec