printlogo


کد خبر: 257734تاریخ: 1401/9/24 00:00
اخبار

پیام تسلیت رهبر انقلاب 
در پی درگذشت رستم قاسمی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آقای رستم قاسمی، وزیر سابق راه‌وشهرسازی را تسلیت گفتند. در متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آقای رستم قاسمی، از مدیران انقلابی و خستگی‌ناپذیر آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای رستم قاسمی رحمه‌الله علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از جمله‌ مردان انقلابی و خدمتگزار و خستگی‌ناپذیر کشور بودند و در عرصه‌های گوناگون خدمات ارزشمندی کردند و تا آخرین روزهای حیات، تلاش‌های خود را ادامه دادند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش مجاهد‌ت‌ها را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.
***
رئیس قوه قضائیه: 
از گسترش همکاری‌ قضایی با روسیه استقبال می‌کنیم
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه ‌قضائیه در دیدار«ایگور کراسنوف» دادستان کل فدراسیون روسیه ضمن خیرمقدم به این مقام قضایی روس و هیات همراه، اظهار کرد: روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بویژه طی ۲ سال اخیر در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و سایر موضوعات، رو به ارتقاست، لذا توسعه و بسط ارتباطات حقوقی و قضایی میان ۲ کشور نیز اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. رئیس دستگاه قضا با اشاره به انعقاد ۲ سند همکاری حقوقی و قضایی در دیدار دادستان‌های کل ایران و روسیه، بر تعبیه سازوکارهای مناسب برای عملیاتی‌سازی جامع و کامل این اسناد همکاری تاکید کرد. وی در ادامه با تبیین و تشریح اختیارات و کارکردهای قوه ‌قضائیه در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی با نظامات قضایی کشورهای همسایه و فدراسیون روسیه استقبال می‌کند و امیدواریم بتوانیم در راستای مصالح و منافع ۲ ملت ایران و روسیه، معاضدت‌های قضایی و حقوقی را به پیش ببریم. محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: امروز شاهدیم که عده‌ای مشغول ارائه تعریفی ناقص و مغلوط از بشر هستند و در مقابل، هر جامعه‌ای را که منکر این تعریف غلط از بشر باشد، ناقض حقوق بشر می‌نامند. رئیس قوه ‌قضائیه تصریح کرد: می‌توان با مساعدت یکدیگر و مشارکت همه اندیشمندان و نخبگان آزاداندیش جهانی، مبانی درست و اصولی از بشر و حقوق او، ارائه کرد و بدین واسطه، مفاهیم و مصادیق حقوق بشر، ناقض حقوق بشر و حامی حقوق بشر، تعیین و ارزش‌گذاری شوند. 
***
مسؤولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کنند
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: درباره تعاملات با آژانس؛ مسؤولان آژانس در روزهای آینده به تهران خواهند آمد و ارتباط‌مان برقرار است. امیدواریم در جهت رفع موانعی که وجود دارد بتوانیم گامی به جلو برداریم. 
وی درباره آلودگی هوا افزود: تلاش‌مان این بود با استفاده از ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای اقداماتی را برای بهبود این مشکل انجام دهیم، با استفاده از کارهای آزمایشگاهی توانستیم تاثیراتی بر محصولات نفتی بویژه مازوت جهت کاهش سولفات بگذاریم و نتایج خوبی هم حاصل شد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ان‌شاءالله بتوانیم با هماهنگی با پالایشگاه‌هایی که مازوت تولید می‌کنند در مقیاس پالایشگاه هم این مسأله را عملیاتی کنیم و از امسال به بعد مازوت تولیدی سولفات کمتری داشته باشد و از آلایندگی نیروگاه‌ها بکاهد. 
***
عزم ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های فضایی
تفاهمنامه همکاری صنعت فضایی ایران و روسیه دیروز با حضور حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران و یوری بوریسف رئیس آژانس فضایی فدراسیون روسیه در حاشیه یازدهمین نمایشگاه صنعت هوایی و هوانوردی کشور در جزیره کیش به امضا رسید. 
سالاریه در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: این سند همکاری شامل موضوعات متنوعی از جمله همکاری در ساخت ماهواره‌های سنجشی، مخابراتی و ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی، مونتاژ، پایگاه پرتاب و تست ماهواره است. وی افزود: این تفاهمنامه در نتیجه مذاکرات چند ماهه با آژانس فضایی فدراسیون روسیه با هدف توسعه و تحکیم ارتباطات ۲ کشور در این زمینه به امضا رسیده است. 
سالاریه با بیان اینکه ایران بومی‌سازی صنعت فضایی را از ۲۰ سال پیش آغاز کرد و هم‌اکنون دارای پیشرفت‌های چشمگیری است، اضافه کرد: انتظار می‌رود با انعقاد این تفاهمنامه بتوانیم رسیدن به سند چشم‌انداز ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور که تا افق ۱۴۱۰ تدوین شده را سرعت ببخشیم. رئیس آژانس فضایی فدراسیون روسیه نیز در این آیین اظهار کرد: ایران شریک جدیدی برای کشور ما نیست و همکاری‌های مشترک ۲ کشور از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و جمهوری اسلامی در زمینه صنعت فضایی در این مدت جهش بزرگی داشته است. 
یوری بوریسف افزود: برنامه توسعه صنعت فضایی ایران شامل تمام حوزه‌های این صنعت است و روسیه نیز آن را در راستای تحقق اهداف خود یاری می‌کند. وی با بیان اینکه ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی روسیه از جمله برنامه‌های مشترک ۲ کشور است، افزود: موفقیت‌های ایران در پرتاب ماهواره به فضا در سال ۲۰۰۹ باعث شد در جمع ۹ کشور دارای این تکنولوژی قرار بگیرد. بوریسف گفت: همچنین پرتاپ سفینه حامل میمون در سال ۲۰۱۲ نیز ایران را در جمع ۶ کشور دارای دانش ساخت سفینه‌های سرنشین‌دار قرار داده که همکاری ۲ طرف می‌تواند زمینه توسعه این صنعت در ایران را بیش از گذشته فراهم کند.

Page Generated in 0/0061 sec