printlogo


کد خبر: 257739تاریخ: 1401/9/24 00:00
جزئیات طرح جدید نمایندگان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس
از شفافیت دلایل ردصلاحیت تا حرکت به سمت الگوی انتخابات اکثریتی - تناسبی

گروه سیاسی: اصلاح قانون انتخابات و ایجاد تغییر در پروسه ثبت‌نام، بررسی صلاحیت، شیوه برگزاری انتخابات و... از مباحث قدیمی و پرتکرار سیاست است که همواره به فراخور فضای انتخاباتی طرح شده و با خوابیدن جو انتخابات به دست فراموشی سپرده شده است. با این حال نمایندگان مجلس این روزها طرح اصلاح قانون انتخابات را در دست دارند؛ طرحی که می‌تواند سرآغازی بر فصل جدید انتخابات در کشورمان باشد. روز گذشته عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح جدید این کمیسیون برای اصلاح قانون انتخابات مجلس بیان کرد: بر اساس این طرح از شرایط عمومی و اختصاصی ورود داوطلبان به عرصه انتخابات گرفته تا مدل برگزاری انتخابات و تخلفات انتخاباتی همگی مشمول تغییراتی می‌شود. از جمله مهم‌ترین تغییرات این طرح این است که طرح مذکور با تاکید بر رعایت حق شهروندی برای نخستین‌بار بستری را فراهم آورده است که بر اساس آن داوطلبانی که صلاحیت‌شان از سوی نهاد نظارتی احراز نشده است، بتوانند درباره اشکال بروزکرده از نهاد نظارتی توضیح بخواهند و نهاد نظارتی موظف است اشکال بروز کرده را به داوطلب اعلام کند. 
محسن پیرهادی در ادامه با اشاره تغییر در پروسه انتخاب منتخبان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین اصلاحاتی که در طرح مجلس لحاظ شده این است که الگوی نظام انتخاباتی که پیش از این بر اساس مدل شهرستانی-روستایی، تناسبی و ترجیحی بود، در این طرح بازنگری شده و الگویی مبتنی بر الگوی اکثریتی- تناسبی طراحی شده است. در حوزه‌های انتخابیه با کمتر از ۳ کاندیدا الگو به سیاق گذشته اکثریتی خواهد بود اما در حوزه‌های انتخابیه با ۴ کاندیدا و بیشتر ما الگوی انتخاباتی تناسبی دیده شده است. 
وی افزود: بر اساس ماده ۱۴ این طرح، رؤسای قوای مجریه و قضائیه و معاون، مشاور و مدیر بدون واسطه اجرایی آنها، رئیس یا بالاترین مقام نهادهای مشخص‌شده در قانون اساسی و معاون، مشاور و مدیر بدون واسطه اجرایی او، اعضای شورای نگهبان و شوراهای عالی کشور، وزیر، معاون، مشاور و مدیر بدون واسطه اجرایی او و مدیران‌ کل تشکیلات ستادی وزارتخانه، رئیس، مدیران‌کل، مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره یا رئیسه اشخاص حقوقی دولتی، عمومی غیردولتی و نیز اشخاص حقوقی تابعه یا وابسته به آنها از جمله مقاماتی هستند که نمی‌توانند با برعهده داشتن سمت‌های‌شان وارد کارزار انتخابات شوند، مگر آنکه حداقل ۶۰ روز قبل اعلام استعفا کرده باشند. پیرهادی در ادامه بیان کرد: بر اساس طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، احزاب، جبهه‌ها و تشکل‌ها مکلفند هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی نامزدها مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. هر نامزد تنها می‌تواند در یک فهرست حضور داشته باشد و ارائه فهرست فقط توسط دبیرکل یا مقامات مسؤول احزاب و جبهه‌ها که به صورت رسمی معرفی می‌شوند، انجام می‌شود. 

Page Generated in 0/0063 sec