printlogo


کد خبر: 257752تاریخ: 1401/9/26 00:00
نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار شد
تبیین نظریه مقاومت

هفدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت که نسبت به ادوار قبل تغییراتی از جمله تغییر نام جایزه جهان بدون اسرائیل را تجربه کرده، در حالی برگزار می‌شود که اختتامیه آن مقارن با روز جهانی مستضعفین برگزار خواهد شد. 
به گزارش «وطن ‌امروز» نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح روز پنجشنبه 24 آذرماه در بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور دکتر جلال غفاری دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت، دکتر محسن رفیعی دبیر اجرایی جشنواره، دکتر اسماعیل آجرلو قائم‌مقام جشنواره، جواد تمدنی مدیر روابط عمومی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. 
جلال غفاری، دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در این نشست گفت: اختتامیه جشنواره همزمان با میلاد حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف و روز جهانی مستضعفین برگزار می‌شود که مایه برکت جشنواره خواهد بود.
جواد تمدنی، مدیر روابط عمومی جشنواره در آغاز این نشست با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها گفت: جشنواره فیلم مقاومت از سال 62 تاکنون نزدیک به 4 دهه است که کار خود را آغاز کرده و خاطرات خوبی برای اهالی سینما به جا گذاشته است. 
وی که مدیریت این نشست را برعهده داشت، افزود: پس از برپایی این نشست از پوستر جشنواره با حضور خانواده معظم شهید اسداللهی و شهید ابراهیم هادی رونمایی می‌کنیم، سپس از اتاق کار شهید سیدمرتضی آوینی که پس از سال‌ها بازسازی شده دیدن می‌کنیم. 
همچنین جلال غفاری، دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت با بیان اینکه توفیق‌ها و عدم توفیق‌های ما به خاطر توجه یا غفلت از چارچوب گفتمان نظری محور مقاومت است، گفت: جشنواره فیلم مقاومت تا ۱۱ دوره با عنوان دفاع‌مقدس برگزار می‌شد و پس از آن با نگاهی بین‌المللی با حضور آقای خزاعی با عنوان مقاومت برگزار می‌شود. 
وی افزود: رهبری تأکید داشته‌اند که نظریه مقاومت را تبیین کنید. این در حالی است که معمولا مقاومت را به درگیری‌های سیاسی و نظامی تقلیل می‌دهیم، در حالی که باید گفتمان مقاومت را در نظر بگیریم. مقاومت کلام گفتمانی است که ریشه آن به زندگی انسان‌ها از ابتدای خلقت صورت انسانی مربوط می‌شود. 
غفاری ادامه داد: انسان ذاتا نمی‌تواند زیر بار زور برود. در سیره انبیا و اولیا هم چنین است. حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام هم دقیقا بر همین گفتمان مقاومت حرکت می‌کند و بر قله آن می‌ایستد. این حرکت تا انقلاب اسلامی و ادامه حرکت‌های آن تا به امروز ادامه داشته است. 
وی افزود: رهبری در سال‌های گذشته بارها بر کلام گفتمان محور مقاومت تاکید داشته‌اند و تفسیرهای گوناگونی از جمله اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند. به این ترتیب گفتمان مقاومت را در سینما هم می‌توانیم در ابعاد گوناگون بیان کنیم و باید در این بیان از تقلیل آن به نگرش‌های صرفا مذهبی، سیاسی یا درگیری‌های نظامی پرهیز کنیم. عدم درک و فهم درست از کلام مقاومت مانع از حرکت درست ما می‌شود پس تصمیم گرفتیم با نگاهی مقاومتی، به واسطه آن سوژه‌هایی را بسط دهیم و نسبت به آن تصمیم بگیریم. 
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت افزود: اختتامیه جشنواره همزمان با میلاد حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و روز جهانی مستضعفین برگزار می‌شود که مایه برکت جشنواره خواهد بود. 
غفاری گفت: ممکن است دارایی ما امروز همپا با سینمای لیبرال هالیوود و بالیوود نباشد اما می‌توان در همین سینمای مقاومت به خاطر ظرفیتی که گفتمان مقاومت دارد از آن به عنوان رقیب سینمای لیبرال حرف زد. همان‌طور که سینمای دفاع‌مقدس امروز ظهور عینی در دنیا پیدا کرده است، سینمای مقاومت هم امکان مشابه را دارد. 
غفاری در ادامه با بیان اینکه نگاه ما به جشنواره جدای از تمایز با دیگر جشنواره‌ها این است که مقاومتی باشد، گفت: از آنجایی که خلیج‌فارس یکی از مناطق مقاومتی ایران با جزایر همیشه ایرانی است، اختتامیه جشنواره در خلیج‌فارس برگزار می‌شود. هر ایرانی با حضور در خلیج‌فارس احساس غرور و افتخار می‌کند، چرا که قدرت و امنیت خلیج‌فارس در دستان ایران امروز است. 
وی افزود: باید رویکرد جشنواره‌داری را تغییر دهیم و دست از اموری حول محور کاخ‌های جشنواره‌ای برداریم. جشنواره مقاومت باید نوع جشنواره‌داری‌اش را تغییر دهد و با مضمون آن همسو شود. جشنواره تنها یک خبر نیست بلکه باید انگیزه‌ای برای مسابقه و ایجاد جریانی اجتماعی در حوزه مقاومت داشته باشد. 
غفاری اظهار کرد: جشنواره باید نسل‌های آینده و گام دومی سینمای انقلاب را کشف، تربیت و برای آینده سینمای ایران آماده کند. حمایت‌های ویژه تولیدی در بخش‌های فیلم کوتاه و استعدادیابی جشنواره داریم تا در آینده برای جشنواره فیلم‌های فاخری تولید شود. 
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ادامه گفت: سوژه و گفتمان مقاومت برای بسیاری از فیلمسازان حرفه‌ای ما تبیین نشده است که طی روزها و ماه‌های گذشته با ارتباط با آنها برای این موضوع ارتباط برقرار کردیم تا جشنواره‌ای پویاتر از ادوار گذشته داشته باشیم. 
وی با تاکید بر تشکل‌یابی و جبهه‌بندی فیلمسازان مستقل در سرتاسر دنیا گفت: لیبرال در نگاه اول خوب است اما در واقع موجب جنگ و آشوب شده‌اند. سینمای مقاومت با مضمون و گفتمان مقاومت به عنوان جشنواره مستقل و در مقابل سینمای لیبرال و سرمایه‌داری فعالیت خواهد کرد. 
غفاری با اعلام این خبر که برای آنکه جشنواره از دور فعالیت‌هایش عقب نماند تصمیم گرفتیم تا آن را سالانه برگزار کنیم، گفت: هر جا سینماگری در دنیا با جریان سینمای لیبرال و سرمایه‌داری درگیر و طرد شده است مورد توجه ما قرار می‌گیرد و آنها را برادران و خواهران خود در این زمینه می‌دانیم. 
وی در ادامه با بیان اینکه تمام بخش‌های جشنواره هفدهم فیلم مقاومت بین‌المللی است و همه آنها در راستای جهانی و بین‌المللی عمل خواهند کرد، گفت: هفته‌های فیلم مقاومت در 17 کشور دنیا با به نمایش درآمدن برگزیده فیلم مقاومت در آنها برگزار می‌شود. جشنواره‌ها کارکردهای گوناگونی دارند، از جمله جشنواره کن که بازار فیلم موفقی داشته است اما فیلم‌های حرفه‌ای در آن جایگاه ویژه‌ای نداشته و ندارد. در جشنواره مقاومت هم ما می‌خواهیم تا بازار فیلم مقاومت حتی به صورت نمونه کوچکی از آن داشته باشیم تا سال‌های آینده بازار فیلمی با سوژه مقاومت داشته باشیم. شهید و شهادت همان چیزهایی است که سینمای غرب هیچ‌گاه نمی‌تواند آن را درک کند. 
غفاری در پایان با اشاره به اضافه شدن بخش سریال به بخش‌های اصلی جشنواره بیان کرد: کشورهای عربی معمولا به تماشای سریال علاقه دارند؛ ما بخش سریال را به ‌همین منظور برنامه‌ریزی کردیم. 

Page Generated in 0/0053 sec