printlogo


کد خبر: 257755تاریخ: 1401/9/26 00:00
دور دنیا

۱۵۰ نظامی اوکراینی در یک روز از پا درآمدند
وزارت دفاع روسیه دیروز (جمعه) اعلام کرد نیروهای هوافضای این کشور یک سکوی راداری سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ اوکراینی را در منطقه دونتسک منهدم کردند. این وزارتخانه با اشاره به سرنگونی ۴ فروند هواپیمای بدون سرنشین در مناطق خارکف و دونتسک، گفت: تعدادی خودروی زرهی و نظامی متعلق به ارتش اوکراین نیز از بین رفتند. مسکو در ادامه توضیح داد: «۲۰ نظامی اوکراینی در منطقه خارکف و ۵۰ نیروی دیگر این کشور در جریان عملیات تهاجمی در لیمان کشته شدند. گروه‌های خرابکار اوکراینی در نوومایورسکی، شوچنکو و دونتسک نیز متلاشی شده و ۵۰ نفر از پا درآمدند». وزارت دفاع روسیه همچنین افزود: «تلفات نیروهای اوکراینی طی 24 ساعت گذشته در ۴ محور جنگی در دونباس، به حدود ۱۵۰ نفر می‌رسد».
***
قصد نتانیاهو برای سازش با سعودی
نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یک شبکه سعودی به موضوعات مختلف از جمله احتمال عادی‌سازی روابط میان این رژیم و رژیم سعودی در دوره نخست‌وزیری وی و همچنین آینده توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان پرداخت. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه العربیه درباره روابط این رژیم با کشورهای عربی به اهمیت بالای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی اشاره کرد و گفت این اتفاق «یک جهش منحصر به فرد خواهد بود که منطقه را به شکلی غیرقابل تصور تغییر خواهد داد». نتانیاهو با اشاره به آمادگی‌اش برای بررسی گزینه‌های محرمانه مختلف در این زمینه گفت: «من وعده‌هایی را که آشکارا و حتی در خفا مطرح شده‌اند، باور دارم». وی همچنین تاکید کرد: ائتلاف سنتی با عربستان سعودی و سایر کشورها باید مجدداً تأیید شود، نباید در این روابط نوسانات دوره‌ای یا حتی شدید وجود داشته باشد. نتانیاهو پیش‌تر عادی‌سازی روابط با ریاض را یکی از اهداف اصلی کابینه خود اعلام کرده بود.
***
راست‌های افراطی آلمان می‌خواستند شولتس را ترور کنند
بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان، گروه ۲۵ نفره متشکل از عناصر راست‌ افراطی و نظامیان سابق با تشکیل سازمانی که قصد حمله به ساختمان پارلمان آلمان و سرنگونی دولت را داشتند، می‌خواستند اولاف شولتس، صدراعظم را هم ترور کنند. به گزارش ایسنا به نقل از ukranews، جنبش رایش‌بورگر یا «شهروندان رایش» تحت رهبری فردی ۷۱‌ساله با نام «شاهزاده هاینریش سیزدهم»، یک جنبش افراطی کوچک است که وجاهت قانونی آلمان مدرن پس از جنگ دوم جهانی را باور ندارد و به عنوان رهبر دولت سایه این شورشیان افراطی، ۲ بار به کنسولگری روسیه در لایپزیگ رفته و با دیپلمات‌های این کشور دیدار داشته اما مقام‌های روس هرگونه همکاری با این توطئه‌چین‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند این مساله داخلی آلمان است. همانطور که خبرگزاری اوکراین پیش‌تر گزارش داده بود، برنامه‌های شورشیان راست افراطی که قصد کودتای نظامی در آلمان را داشتند، ایجاد ۲۸۰ واحد مسلح برای دستگیری و اعدام بود. جنبش راست افراطی رایش‌بورگر قصد داشت دولت فعلی آلمان را سرنگون و پس از آن مردم را «دستگیر و اعدام» کند.
***
انصارالله یمن، امارات را تهدید کرد
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در سخنانی در واکنش به تحرکات مشکوک ابوظبی در برخی جزایر راهبردی یمن، امارات را به حمله تهدید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالله النعمی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در توئیتی در این باره نوشت: امارات معتقد است که باهوش است و اشغال برخی استان‌ها و جزایر یمن و واگذاری آن به نیروهای اسرائیلی، انگلیسی و آمریکایی، این کشور را از موشک‌های بالستیک و پهپادها در امان نگه می‌دارد. وی افزود: امارات با مردم یمن متکبرانه برخورد و گمان می‌کند ملت یمن مردمی جاهل و عقب‌مانده هستند که دشمنان و دوستان خود را نمی‌شناسند. اگر مردم یمن چیزی جز سنگ نداشتند، باید امارات در محاسبات و تفکر خود نسبت به یمن تجدید نظر می‌کرد، حالا که یمن قدرت بالستیک و پهپاد در اختیار دارد، این کشور کوچک را مجبور به بازگشت به مسیر درست و توبه در برابر دنیا می‌کند. النعمی همچنین تأیید کرد: نیروهای مسلح یمن در حال حاضر در سطح آمادگی بسیار بالایی برای هرگونه تحولات نظامی اعم از دفاعی یا تهاجمی قرار دارند. نیروهای انصارالله در دوران آتش‌بس توانستند به پیشرفت و جهش در زمینه صنعتی‌سازی نظامی دست یابند که در صورت ادامه محاصره و ادامه جنگ، همین پیشرفت باعث می‌شود که دشمن از شدت پشیمانی انگشت خود را گاز بگیرد.
***
کشته شدن سرباز یونیفیل در لبنان
مقام‌های ایرلندی و لبنانی پنجشنبه گذشته اعلام کردند بر اثر تیراندازی مهاجمان ناشناس به کاروانی در جنوب لبنان، یک صلح‌بان ایرلندی سازمان ملل کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند. این منطقه محل استقرار گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان است. بر اساس بیانیه نیروهای دفاعی ایرلند، ۲ خودروی زرهی حامل ۸ سرباز ایرلندی از مأموریت صلح‌بانی سازمان ملل موسوم به «یونیفیل» در نزدیکی شهرک العقابیه هنگام حرکت به سمت بیروت هدف گلوله قرار گرفتند. ارتش ایرلند ضمن تایید کشته شدن یکی از نیروهایش اعلام کرد که حال یکی دیگر از ۳ سرباز مجروح وخیم است. هنوز مشخص نیست مهاجمان چه کسانی بوده‌اند؛ یونیفیل تایید کرد که یک صلح‌بان کشته و ۳ تن دیگر زخمی شده‌اند اما جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که خودروی زرهی حافظان صلح پس از شروع تیراندازی توسط افراد محلی، واژگون شده است.  این منبع افزود: حادثه هنگامی روی داده که ۲ خودروی زرهی یونیفیل که به سمت فرودگاه بیروت در حرکت بودند، از درون شهرک العقابیه (که تحت ماموریت یونیفیل نیست) عبور کرده‌اند و این مساله‌ خشم ساکنان محلی را برانگیخته است.

Page Generated in 0/0053 sec