printlogo


کد خبر: 257760تاریخ: 1401/9/26 00:00
اخبار

سرخابی‌ها در جام باشگاه‌های جهان؟
رئیس فیفا از افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های جهان از سال 2025 خبر داد. مسابقات جام‌جهانی 2022 این روزها به میزبانی قطر در جریان است. تنها ۲ بازی فینال و رده‌بندی به پایان این جام‌جهانی باقی مانده است. بر این اساس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) درآمد خود را از مسابقات جام‌جهانی 2022 اعلام کرد. طبق اعلام فیفا درآمد این نهاد فوتبالی از این تورنمنت 7 و نیم میلیارد دلار بوده است. همچنین جیانی اینفانتینو از افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات جام باشگاه‌های جهان از سال 2025 خبر داد. طبق اعلام رئیس فیفا، جام باشگاه‌های جهان از سال 2025 به جای 7 تیم (از 6 کنفدراسیون فوتبال) با حضور 32 تیم برگزار می‌شود. در صورت افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این تورنمنت سهم قاره آسیا که تنها قهرمان آسیا مجوز حضور در این مسابقات را دارد افزایش پیدا می‌کند و بدین ترتیب شانس باشگاه‌های ایرانی برای حضور در جام باشگاه‌های جهان زیاد می‌شود. 
***
حمله عجیب سرپرست تیم ‌ملی به ۲ ملی‌پوش
سرپرست تیم ‌ملی فوتبال ایران برنامه کارلوس کی‌روش برای بازی مقابل آمریکا در جام‌جهانی را تشریح و از چند بازیکن به صورت غیرمستقیم انتقاد کرد. تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر کار را با باخت ۶ بر ۲ مقابل انگلیس آغاز کرد و در بازی دوم با برد برابر ولز، امیدها برای صعود به مرحله حذفی افزایش یافت. ایران در حالی که برای صعود در بازی آخر مرحله گروهی مقابل آمریکا، تنها به یک تساوی نیاز داشت، با یک گل مغلوب حریف شد تا شانس بزرگی را برای رسیدن به مرحله حذفی از دست بدهد. در حالی که گفته می‌شد کی‌روش تیمش را مقابل آمریکا برای گرفتن نتیجه تساوی وارد زمین کرده بود، مهدی محمدنبی، سرپرست تیم ‌ملی ایران این موضوع را رد کرد. نبی گفت: «آنالیزی که کی‌روش از تیم ‌ملی آمریکا داشت، مشخصاً این بود که آنها به لحاظ سنی از ما جوان‌تر هستند. در نیمه اول نباید گل می‌خوردیم، چون آمریکا از خاصیت جوانی خود استفاده می‌کرد. برنامه این بود که در نیمه اول اگر شد گل هم بزنیم ولی در نیمه دوم قطعاً سوار بازی می‌شدیم، چون آمریکا از نظر قدرت بدنی کم می‌آورد. نخستین جام‌جهانی بود که دیدم قدرت بدنی بچه‌های ما عالی بود». سرپرست تیم ‌ملی ایران به صورت غیرمستقیم از عملکرد چند بازیکن مقابل آمریکا انتقاد کرد و گفت: «در نیمه اول بازی با آمریکا حداقل ۲ بازیکن ما آماده نبودند. نیازی نیست اسم بیاورم. شاید تیم مقابل آمریکا در نیمه اول ۸ یا ۹ نفره بازی می‌کرد. بعد از تعویض، تیم راه افتاد و میدان را از آمریکا در نیمه دوم گرفتیم». در دقایق پایانی نیمه اول میلاد محمدی، مدافع چپ تیم ‌ملی به خاطر مصدومیت تعویض شد و در بین ۲ نیمه هم سردار آزمون که در ترکیب اصلی بود، جای خود را به سامان قدوس داد. بنابراین می‌توان انتقادات غیرمستقیم نبی را مرتبط با عملکرد آزمون و محمدی دانست. 
***
جام‌جهانی فوتسال زنان در راه است
فیفا قصد دارد مسابقات جام‌جهانی فوتسال زنان و رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتبال زنان را راه‌اندازی کند. 
فیفا در روزهای پایانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تصمیماتی را درباره رقابت‌های مختلف برای سال‌های آینده اتخاذ کرد. یکی از این تصمیمات اهدای میزبانی جام باشگاه‌های ۲۰۲3 فوتبال جهان به کشور مراکش است. فیفا همچنین کشورهای امارات و سیشل را به عنوان میزبانان جام‌جهانی فوتبال ساحلی به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ معرفی کرد. اما یکی دیگر از تصمیمات فیفا که می‌تواند برای ایران هم قابل توجه و جذاب باشد، راه‌اندازی ۲ تورنمنت برای زنان است. توئیتر فیفا دیروز با انتشار یک پیام، از ۲ برند جدید خود برای مسابقات زنان رونمایی کرد. بر این اساس، فیفا قصد دارد مسابقات جام باشگاه‌های فوتبال زنان و همینطور جام‌جهانی فوتسال زنان را برگزار کند. این خبر از آن جهت اهمیت دارد که تیم ‌ملی فوتسال زنان ایران در ۲ دوره مسابقات فوتسال جام ملت‌های آسیا به عنوان قهرمانی دست یافت. این مسابقات هر چند به بهانه کرونا برای ۲ یا ۳ دوره تعطیل شد اما در صورت ازسرگیری، تیم ‌ملی زنان ایران می‌تواند با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جام‌جهانی شرکت کند. هنوز جزئیات بیشتری از این تصمیمات و نحوه برگزاری این
2 مسابقه ارائه نشده است.
***
وقاحت‌های ادامه‌دار علی‌اف
و دم‌رقصانی برای رژیم صهیونیستی
مهدی گرگانی: اگر بخواهیم توصیف دقیقی از روابط ایران و جمهوری باکو طی ۲ سال گذشته داشته باشیم هیچ ضرب‌المثلی غیر از «نمک خوردن و نمکدان شکستن» نمی‌تواند آن را بخوبی وصف کند. در حالی ‌که جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه گذشته همواره از تمامیت ارضی این کشور از جمله در قره‌باغ کوهستانی حمایت کرده است اما به نظر می‌رسد پیروزی باکو در جنگ اخیر قره‌باغ و بازگرداندن بخشی از اراضی به خاک جمهوری آذربایجان که مورد حمایت ایران در سطوح بالا بود، الهام علی‌اف را دچار اشتباهات محاسباتی کرده و به جای قدردانی از مواضع تهران با وقاحت تمام به مواضع ضدایرانی رو آورده است.
علی‌اف در واکنش به برگزاری رزمایش اخیر سپاه پاسداران در شمال غرب اعلام کرد کسانی (ایران) که در مرز جمهوری آذربایجان برای حمایت از ارمنستان رزمایش برگزار می‌کنند این را بدانند که هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند! این در حالی است که خود علی‌اف طی ماه‌های اخیر چندین رزمایش نظامی مشترک با ترکیه و کشورهای دیگر برگزار کرده است. چطور برگزاری رزمایش برای ارتش جمهوری باکو به منظور بالا بردن آمادگی ارتش است اما برگزاری رزمایش از سوی ایران در عمق خاک خود تهدید علیه کشور سوم!؟ علی‌اف حتی از لفاظی‌های ضدایرانی نیز پا را فراتر گذاشته و با دعوت از عناصر تجزیه‌طلب تحت عنوان نماینده ترک‌های ایران(!) و اعضای کمیته تشکیل مجلس موقت آذربایجان جنوبی(!) به شهر باکو به طور مستقیم در حال تهدید تمامیت ارضی ایران و حمایت از طرح تجزیه ایران است که طرحی چند دهه‌ای از سوی آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی است. رسانه‌های جمهوری آذربایجان نیز طی ماه‌های گذشته به دستور مستقیم علی‌اف توپخانه دروغ‌های خود را به سمت ایران نشانه رفته‌اند؛ از جمله بازداشت اتباع منتسب به ایران به بهانه خرابکاری در خاک این کشور.
هر چند خود علی‌اف می‌داند در برابر قدرت و اقتدار ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارد اما به‌راحتی می‌توان حدس زد هارت و پورت‌های او از کجا نشأت گرفته است.
به موازات پایان جنگ قره‌باغ در سال 2020 رژیم صهیونیستی حضور خود را در خاک جمهوری آذربایجان افزایش داد و پس از آن بود که ما به طور تدریجی شاهد افزایش لفاظی‌ها و اقدامات ضدایرانی الهام علی‌اف بودیم. اما تشدید مواضع ضدایرانی باکو در ۲ ماه اخیر به دیدار الهام علی‌اف با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در باکو در آبان گذشته ارتباط مستقیم دارد...
... جایی که تل‌آویو وعده فروش تسلیحات پیشرفته را به علی‌اف داد. اما موافقت رژیم صهیونیستی با فروش تسلیحات به باکو در ازای چه چیزی است؟ حدس آن خیلی دشوار نیست. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حتی با فرمانده مرزبانی جمهوری آذربایجان نیز دیدار و توصیه‌هایی به وی ابلاغ کرد! مشخص نیست وزیر جنگ یک رژیم که هیچ مرز مشترکی با جمهوری آذربایجان ندارد چرا باید با فرمانده مرزبانی باکو دیدار کند.
مخلص کلام اینکه الهام علی‌اف هیچ اراده‌ای از خود ندارد. حتی به باور کارشناسان و ناظران سیاسی، جنگ دوم قره‌باغ نیز با اراده بازیگران فرامنطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی، انگلستان و در راس آن بریتیش پترولیوم و با حمایت ترکیه صورت گرفت؛ بازیگرانی فرصت‌طلب و زیاده‌خواه که هر کدام طرح‌های فتنه‌انگیز خود را با محوریت عثمانی‌گرایی، توسعه ناتو و تبدیل جمهوری باکو به پایگاه صهیونیسم پیش می‌برند.

Page Generated in 0/0165 sec