printlogo


کد خبر: 257775تاریخ: 1401/9/26 00:00
اخبار

ورود ۲۰۰ واگن ساخت داخل
به ناوگان حمل ترکیبی کشتیرانی ایران
شرکت حمل‌ونقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با خرید ۲۰۰ دستگاه واگن باری از تولیدکنندگان داخلی، زمینه را برای تسریع در عملیات خدمات‌رسانی به صاحبان بار فراهم کرد. شرکت حمل‌ونقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه خدمات‌رسانی و کسب بازارهای تازه، ۲۰۰ دستگاه انواع واگن‌های باری را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده است. شرکت حمل‌ونقل ترکیبی از شرکت‌های تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی برگزاری مناقصه‌ای، قرارداد ساخت ۱۰۰ دستگاه واگن لبه‌بلند را با یکی از سازندگان داخلی منعقد کرده که بزودی این واگن‌ها تحویل شرکت مذکور خواهد شد تا نسبت به بازار حمل مواد معدنی و فله ورود کند. همچنین با راه‌اندازی کریدورهای فعال در گروه کشتیرانی، این شرکت متعاقباً با برگزاری مناقصه یاد‌شده، ۱۰۰ دستگاه واگن مسطح ۲۶ متری از یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده داخلی خریداری کرد که واگن‌های مذکور هم‌اکنون در حال ساخت است. گفتنی است هر دستگاه واگن باری لبه‌بلند ظرفیت حمل حدود 68.5 تن انواع کالا را دارد که ضمن کاهش زمان حمل، در کاهش مصرف سوخت و کمک به حفظ محیط‌زیست بسیار مؤثر است. گفتنی است ساخت ۲۰۰ دستگاه واگن یاد شده به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۵۰۰ نفر شغل جدید ایجاد کرده است.
***
تداوم کاهش رشد ۱۲ ماهه پایه پولی و نقدینگی
سال جاری رشد خلق پول بانک‌ها و به تبع آن رشد نقدینگی به میزان قابل توجهی کنترل شد. نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی از 42.8 درصد در پایان مهر ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به 34.3 درصد در پایان مهر ۱۴۰۱ کاهش یافته است. روند رشد 12 ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متأثر از رویکرد انضباط‌گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی بوده و از 42.6 درصد در پایان تیر ۱۴۰۰ به 34.5 درصد در پایان مهر ۱۴۰۱ رسید. 
بر اساس این گزارش، پس از انتشار اطلاعات پولی و بانکی مهرماه در نشریه الکترونیک گزیده آمارهای اقتصادی در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، تحلیل‌های متفاوتی در برخی رسانه‌ها و مطبوعات در این باره ارائه شده که ضروری است مطالب زیر در راستای شفافیت و تنویر افکار عمومی و با هدف درک درست و دقیق این تحولات مورد توجه قرار گیرد: بررسی رشد نقدینگی در مهر ۱۴۰۱ حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه‌های گذشته است به طوری که حجم نقدینگی در پایان مهر ۱۴۰۱ به رقم 56769.7 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل 17.5 درصد رشد نشان می‌دهد. پایه پولی نیز در پایان مهر ۱۴۰۱ با رشدی معادل 18.0 درصد نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ به 7129.3 هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین پایه پولی در 12 ‌ماهه منتهی به پایان مهر ۱۴۰۱ معادل 34.5 درصد رشد داشته که نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (36.4 درصد) 1.9 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است روند رشد 12 ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متأثر از رویکرد انضباط‌گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به ‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی بوده و از 42.6 درصد در پایان تیر ۱۴۰۰ به 34.5 درصد در پایان مهر ۱۴۰۱ رسیده است. 
***
کدام بانک‌ها بیشتر وام دادند؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور تا پایان مهر امسال 16.5 درصد بیشتر از پایان سال قبل وام پرداخت کرده‌اند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان مهر امسال معادل 4125.6 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با رشد 16.5 درصدی همراه شده است. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه، 10.4 درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با 37.8 درصد و فروش اقساطی با 14.2 درصد بوده است. از سوی دیگر، بانک‌های تجاری در کل 864.1 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که رشد 16.1 درصدی داشته و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات 110.9 هزار میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال گذشته 27.8 درصد افزایش یافته است. گفتنی است 12.8 درصد وام‌های بانک‌های تجاری را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. در بانک‌های تجاری کشور نیز سهم عمده تسهیلات پرداختی مربوط به تسهیلات مرابحه با 36.3 درصد معادل 313.9 هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این ۱۷ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم 146.5 هزار میلیارد تومان در پایان مهرماه به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص داشته که این رقم در اسفند سال قبل 152.9 میلیارد تومان بوده است. به طور کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان مهر امسال به مرابحه، فروش اقساطی و قرض‌الحسنه اختصاص یافته است.

Page Generated in 0/0099 sec