printlogo


کد خبر: 257891تاریخ: 1401/9/29 00:00
رادیویی فصلی که برخلاف رقبا پوشش لحظه به لحظه داشت
رادیو جام‌جهانی مخاطبش را پیدا کرد

رادیوهای فصلی با پخش محدود و مقطعی مدتی است در فضای برودکست ما رونق پیدا کرده اما رادیو جام‌جهانی یک تجربه جدید بود که علاوه بر آیتم‌های مناسبتی از پیش آماده شده، به پوشش و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای و تحلیل وقایع نیز می‌پرداخت. به گزارش «وطن‌امروز»، مدیر رادیو جام‌جهانی درباره علت راه‌اندازی این شبکه و تفاوتی که نسبت به سایر شبکه‌های رادیویی بویژه رادیو ورزش دارد، به ایسنا گفت: رادیو جام‌جهانی که از آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر راه‌اندازی شد، جزو رادیوهای فصلی محسوب می‌شد و شبکه‌ای دائمی نبود، به همین منظور از ظرفیت‌هایی که در خود شبکه‌های معاونت صدا وجود دارد، استفاده کردیم و نیروهای جدیدی وارد نشدند. اتفاق ویژه درباره راه‌اندازی شبکه جام‌جهانی این است که از همان ابتدا فقط درباره جام‌جهانی صحبت می‌کرد و آخرین اخبار و اطلاعات و همچنین گفت‌وگوهای لحظه‌ای را درباره این رویداد مهم ورزشی پخش می‌کرد.
آذرمکان در ادامه گفت: طبق برآوردها اعلام شده بالغ بر ۵۰ درصد مردم دنیا بازی‌های جام‌جهانی را دنبال می‌کردند، بنابراین می‌توان گفت چیزی حدود ۴ میلیارد نفر پیگیر این بازی‌ها بودند. در ایران نیز مخاطبان بسیاری بازی‌ها را دنبال می‌کردند، بر این اساس طبق نیاز مخاطب، ما نیز تصمیم به راه‌اندازی رادیو جام‌جهانی گرفتیم.
* تنوع؛ برگ برنده رادیو جام جهانی
این مدیر رادیو در پاسخ به اینکه با توجه به تخصصی بودن رادیو جام‌جهانی تا چه میزان تلاش شده از گویندگان و کارشناسان متخصص حوزه ورزش در این شبکه استفاده شود، توضیح داد: در بحث کارشناسی، سعی کردیم از افراد جدید استفاده کنیم. هم در حوزه مسابقاتی که برگزار می‌شد و هم در امر داوری‌ها، سعی کردیم از کارشناسان جدید استفاده کنیم. اگر چه ظرفیت محدود بود اما از همکاران دیگری که در شبکه‌های دیگر از جمله رادیو ورزش و سایر شبکه‌ها فعال بودند نیز استفاده کردیم. به هر حال ۶۴ مسابقه داشتیم و پوشش آنها به شکل زنده، به همراه کارشناسی و تحلیل، نیاز به همت بالا و همکاری افراد مختلف داشت که تکراری نباشد. از طرفی مخاطب دنبال شنیدن صدای تکراری از رادیو نیست. مخاطب دنبال تنوع و کارشناسان مختلف است که این اتفاق در رادیو جام‌جهانی رقم خورد.
* رادیو جام‌جهانی مخاطب خاصش را پیدا کرد
آذرمکان که مدیریت رادیو ورزش را نیز عهده‌دار است، درباره ساختار برنامه‌سازی در رادیو جام‌جهانی نیز توضیح داد: در حوزه برنامه‌سازی تلاش کردیم از قالب‌های مختلف رادیویی استفاده کنیم، یعنی علاوه بر پوشش مسابقات و تحلیل آنها، از ساختارهای ترکیبی، مستند، نمایشی و حتی برنامه‌های کوتاه درباره جام‌جهانی استفاده کردیم. این برنامه‌ها از رادیو ورزش و رادیو جام‌جهانی پخش شد. برخی از این برنامه‌ها مختص خود شبکه جام‌جهانی بود و در همین شبکه ساخته شد. در عین حال از ظرفیت شبکه‌های دیگر هم استفاده کردیم. بر این اساس برخی برنامه‌های مرتبط با جام‌جهانی که در شبکه‌های دیگر تولید شد را هم از شبکه جام‌جهانی پخش کردیم. بازخوردهایی هم که گرفتیم رضایت نسبی مخاطبان را به همراه داشت؛ با وجود اینکه رادیو فصلی بوده و مخاطبان عادت ندارند اما به واسطه تنوع و موضوع اختصاصی آن، توانست مخاطب خود را پیدا کند. وی در پاسخ به پرسشی درباره پرداختن به حواشی مسابقات و تحلیل بازی‌ها که می‌تواند در رادیو پررنگ‌تر باشد و مخاطبان را با خود همراه کند، گفت: قطعا این اتفاق می‌افتد. ما معمولا شب‌ها مسابقات را پخش می‌کردیم اما بلافاصله صبح روز بعد با حضور کارشناسان شروع به تحلیل بازی شب قبل می‌کردیم. همین‌طور بعدازظهر ویژه برنامه «جام ۲۲» را داشتیم که ریتم تندی داشت و آخرین اخبار و تحلیل‌ها را ارائه می‌داد. من فکر می‌کنم رادیو جام‌جهانی نسبت به سایر رادیوها در بحث تحلیل و کارشناسی پیشگام بوده است و به هر حال مخاطب خاص خود را پیدا کرد. مدیر رادیو جام‌جهانی در پایان در پاسخ به اینکه تا چه میزان تلاش شد از حضور گویندگان باتجربه و متخصص در رادیو جام‌جهانی استفاده شود، گفت: حافظ کاظم‌زاده و آقای رضاپور اجرای ویژه‌برنامه جام‌جهانی را برعهده داشتند که هر دو از جمله گویندگان باتجربه رادیو هستند. همچنین کارشناسان برنامه صبحگاهی ما آقای والی‌زاده و آقای شهاب قاسمی بودند که هر دو از کارشناسان خبره رادیو و تیم‌ ملی هستند. در ارتباط با برنامه‌سازان هم تلاش کردیم از افراد درجه یک رادیو بهره ببریم.

Page Generated in 0/0064 sec