printlogo


کد خبر: 257897تاریخ: 1401/9/29 00:00
دور دنیا

فراخوان اتحادیه آلمانی برای اعتصاب
اتحادیه کارگری آلمانی «وردی» روز یکشنبه از کارگران انبارهای کالای شرکت فروش اینترنتی آمازون در این کشور خواست در اعتصابات روزهای آینده در اعتراض به پایین بودن دستمزدها شرکت و بیشترین اخلال را در کسب‌وکار این وبسایت خرده‌فروشی پیش از کریسمس ایجاد کنند. به نوشته خبرگزاری «رویترز» در ادامه اعتصابات برنامه‌ریزی شده برای تعطیلات کریسمس در کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و انگلیس، این اتحادیه آلمانی نیز در پاسخ به افزایش ناکافی دستمزدها از کارگران 7 مرکز توزیع کالای وبسایت آمازون در آلمان خواست اعتصاب کنند و بدون اعلام قبلی و به تناوب در مکان‌های مختلف ابزارهای‌شان را زمین بگذارند. آلمان بزرگ‌ترین بازار شرکت فروش اینترنتی آمازون بعد از آمریکا بوده و اتحادیه وردی از سال 2013 اعتصاباتی را در چندین تاسیسات این شرکت در آلمان برای اعتراض به شرایط کاری نامناسب و پایین بودن دستمزدها سازماندهی کرده است. این اتحادیه اعلام کرد: «همکاران خشمگین بوده و نمی‌خواهند از سوی شرکتی که سودهای چند میلیاردی دارد احمق در نظر گرفته شوند». رویترز نوشت شرکت آمازون توافقات حاصل از مذاکرات با نمایندگان اتحادیه‌ها موسوم به «توافقات چانه‌زنی گروهی» را به رسمیت نشناخته و به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر پاسخ نداده است. 
***
یادداشت اعتراضی سفیر ایران در پکن به مقامات چینی
محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن دیروز (دوشنبه ۲۸ آذرماه) در توئیتی با اشاره به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درباره ارسال یادداشت اعتراضی به مقامات چینی در پی بیانیه اخیر چین و شورای همکاری خلیج‌فارس،گفت: در دیدار با مقامات عالی چین ضمن ارائه یادداشت اعتراضی خواستار توجه دستگاه دیپلماسی چین به حساسیت‌های منطقه‌ای شدم. وی افزود: طرف چینی با تأکید مجدد بر احترام به تمامیت ارضی ایران، روابط ۲ کشور را راهبردی و برنامه ۲۵ ساله در منطقه غرب آسیا را که فقط با ایران منعقد شده حاکی از آن دانست. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیروز در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران اظهار داشت: انتظار نداشتیم بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین درباره جزایر سه‌گانه ایرانی کپی و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک رسمی با ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم. ضمن تأکید بر تداوم روابط راهبردی با چین به صراحت اعلام کردیم در مسیر حفظ تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. از اینکه مقامات چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین به رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور و دیدار سفیر ایران نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند، سپاسگزاریم. 
***
پاشینیان:
باکو مسیر لاچین را روی مردم بسته است
نخست‌وزیر ارمنستان روز یکشنبه از ادامه مسدود بودن مسیر «لاچین» توسط نیروهای جمهوری آذربایجان انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری «آرکا»، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در توئیتی نوشت: «8 روز است جمهوری آذربایجان مسیر لاچین را بسته است و مردم قره‌باغ کوهستانی در سرما در جاده‌ها گیر کرده‌اند و خانواده‌ها خود را در محاصره می‌بینند». وی ادامه داد: «شهروندانی که مشکلات جدی سلامتی دارند از دارو و خدمات بهداشتی محروم هستند». گروهی از اهالی جمهوری آذربایجان که مدعی‌اند فعالان محیط‌زیست هستند، از چهارشنبه گذشته مسیر لاچین را که تنها مسیر زمینی مردم، کالاها، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برای رسیدن به قره‌باغ کوهستانی از ارمنستان و از طریق خاک جمهوری آذربایجان است، مسدود کرده‌اند. باکو طی روز‌های گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره‌باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره‌باغ است. وزارت خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شد. 
***
آتش‌سوزی‌های سریالی در اسرائیل
سریال آتش‌سوزی‌های مشکوک در سرزمین‌های اشغالی این بار مرکز تفریحی- تجاری «یشپیرو» در شهر مودیعین را هدف قرار داد. به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، 4 تیم آتش‌نشان پس از ساعت‌ها تلاش توانستند آتش‌سوزی در این مرکز را مهار کنند. مرکز تفریحی- تجاری یشپیرو یکی از مراکز اصلی تجاری شهر مودیعین با زیربنایی بالغ بر 25 هزار مترمربع است که پیش از این نیز یک بار طعمه شعله‌های آتش شده بود. این مرکز خرید شعب دیگری در سایر شهرهای سرزمین‌های اشغالی از جمله «عین کاریم» در بیت‌المقدس، «کریات گات»، «نس زیوناه»، «بیت شعان»، «آراد» و «بئر شوع» نیز دارد. ارزیابی‌های اولیه منشأ آتش‌سوزی را اختلال در یکی از پست‌های توزیع برق مرکز خرید یشپیرو اعلام کردند. در هفته‌های گذشته بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی از جمله نیروگاه‌ها، پایگاه‌های نظامی، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تجاری بر اثر آنچه اختلال در سیستم برق اعلان شده، دچار حریق شدند. 
***
آلودگی هوا نفس‌ها را در کابل به شماره انداخت
پزشکان در کابل می‌گویند با رسیدن فصل سرما در افغانستان، بیماری‌های تنفسی و واگیردار افزایش یافته که علت اصلی این امراض واگیردار، آلودگی هوا عنوان شده است. «فرین‌الله» پزشک بیماری‌های تنفسی می‌گوید آلودگی هوا یکی از عوامل ایجاد این بیماری‌ها در میان مردم است و هشدار داد که اگر از پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری نشود، بیماری منجر به تخریب ریه‌های فرد بیمار خواهد شد. «رسول امین» کارشناس حوزه محیط‌زیست نیز در این‌ باره گفت: گاز ناشی از سوختن زغال سنگ، چوب، تایرهای پلاستیکی و دیگر مواد می‌تواند سمی باشد.

Page Generated in 0/0061 sec