printlogo


کد خبر: 257919تاریخ: 1401/9/29 00:00
هشدار فائو نسبت به امنیت غذایی جهان

پس از جنگ روسیه و اوکراین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات دنیا در جهان، نگرانی‌ها از آینده امنیت غذایی بیشتر شده است، در حال حاضر هم افزایش قیمت غذا پای ثابت تورم در کشورها شده است. 
از آنجا که روسیه و اوکراین تأمین‌کننده 30 درصد غلات کشورهای جهان و همچنین تولیدکننده عمده دانه‌های روغنی هستند، بسیار مهم است که بدانیم آینده تولید غذا در این کشورها چگونه خواهد بود. 
سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد برای بررسی این موضوع تحقیقاتی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این سازمان به این شرح است: فائو طی پرسش‌هایی که داشته، یک نفر از هر ۴ نفر در اوکراین اعلام کرده‌اند تولیدات کشاورزی خود را به واسطه جنگ کاهش داده یا متوقف کرده‌اند که بیشتر در مناطق سومسکا، اودسکا، چرنی‌هیویسکا و مایکولاتیوسکا بودند که 40 درصد روستاییان اوکراینی در این مناطق هستند. 
بررسی‌های فائو نشان داد هزینه‌های تولیدات کشاورزی در هر ۲ بخش محصولات زراعی و دامی افزایش یافته است و جنگ به طور گسترده فعالیت‌های کشاورزی و دامی را کاهش داده است. هزینه‌ها در بخش دامی 64درصد و در بخش زراعی 72 درصد رشد کرده است. 
بررسی‌های سازمان خواربار کشاورزی نشان می‌دهد نیمی از روستاییان اوکراین کاهش درآمد داشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته به مراتب کمتر شده است، به عنوان مثال در منطقه سومسکا 67 درصد، مایکولاتیوسکا 65 درصد، دونپسکا 63 درصد و زاپرویسکا 63 درصد کاهش درآمد داشته‌اند. از سوی دیگر، کاهش درآمدها آنها را مجبور کرده به مکان‌های دیگری بروند. 
این گزارش حاکی است که بیش از نیمی از روستاییان، بیش از 50 درصد هزینه‌های‌شان را صرف خرید غذا کرده‌اند و حداقل یک نفر از 5 نفر اعلام کرده‌اند 75 درصد هزینه‌های آنها مربوط به تأمین غذا است. 
فائو پیش‌بینی کرده است این مشکلات در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت، چرا که درآمد روستاییان بشدت کاهش یافته و آنها دسترسی خوبی به کودهای شیمیایی و‌آفت‌کش‌ها، سوخت، انرژی و برق مورد نیاز ندارند. همچنین خانوارهای روستایی دسترسی به بذر برای کشت و کار هم ندارند و در حقیقت این بزرگ‌ترین نیاز آنهاست. نیاز به غذای دام در برخی از مناطق اوکراین بسیار حادتر است. 
در صورتی که جنگ بین 2 کشور ادامه یابد، وضعیت فعلی وخیم‌تر خواهد شد و این شرایط در فصل زمستان شدیدتر می‌شود و کنار آمدن با این شرایط بسیار کار سختی خواهد بود. 
فائو تأکید کرده که لازم است برای بهبود این شرایط بحرانی و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع، از روستاییان اوکراین حمایت شود تا تولید در این کشور دوام یابد. 
این گزارش تأکید می‌کند که حمایت از روستاییان و کشاورزان در حقیقت مبارزه با شرایط نامطلوب جنگ و حفظ امنیت غذایی خواهد بود.

Page Generated in 0/0146 sec