printlogo


کد خبر: 257920تاریخ: 1401/9/29 00:00
اخبار

خرید و فروش فردی یک درصد حجم بازار ارز است
وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش تحول دیجیتال بانک و بیمه گفت: با وجود اینکه مبادلات ارزی بین افراد کمتر از یک درصد حجم بازار ارز است اما سفته‌بازان و دلالان با استفاده از شبکه‌های مجازی به بازار ارز هجوم می‌آورند و قیمت‌سازی می‌کنند. سیداحسان خاندوزی اظهار داشت: استفاده از شبکه‌های مجازی حتی در معاملات ارزی کشور هم موجب شده است سفته‌بازان و دلالان با استفاده از این شبکه‌ها به بازار ارز هجوم بیاورند و قیمت‌سازی کنند و برای سهمی که کمتر از یک درصد کل مبادلات ارزی را تشکیل می‌دهد، تهدیدی برای بازار ارز ایجاد کنند، پس ما باید خود را مقابل آفند در حوزه ارزی مجهز کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: مساله امروز بازار ارز، اتفاقات کف بازار سبزه میدان نیست، بلکه با شبکه‌های دیجیتالی و قیمت‌سازی دلالان ارزی مواجه هستیم که حاصل آن فراز و فرود در بازار ارز است و ضرورت دارد نظام اداری ما متناسب با حملات دیجیتالی، افرادی را تربیت کند. خاندوزی همچنین گفت: در حوزه کسب و کارها در معرض تهدید هوشمند قرار داریم و شیوه سنتی و امنیتی نمی‌تواند راه‌حل باشد، باید در جریان مقابله با تهدیدها به صورت هوشمند عمل کنیم و در دریایی که به قول سعدی هم گوهر فراوان و هم خطرات زیادی دارد، باید بتوانیم گوهرهای زیادتری استخراج کنیم. وی همچنین استفاده از فناوری‌های دیجیتال در حوزه گندم، آرد و نان را یادآور شد و گفت: ما توانستیم با استفاده از فناوری هوشمند بدون سهمیه‌بندی نان برای خانوارها یا نانواها، مقدار دورریز نان را به حداقل رسانده و مصرف آرد و نان را ساماندهی کنیم، قیمت هم تغییر نکرد و این مساله با یک فناوری هوشمند ساماندهی شد. خاندوزی گفت: تهدیدهایی در زمینه فناوری‌‌‌‌های دیجیتال از نظر اقتصادی وجود دارد که چه در شرایط تحریم و غیرتحریم باید بتوانیم در نبرد دیجیتال مقاومت کنیم. در این نبرد دیگر جلوی حرکت کشتی‌ها یا کانتینرها را نمی‌گیرند، بلکه از طریق مبادلات ارزی، ردوبدل شدن منابع مالی را پیگیری می‌کنند و ما باید بتوانیم با آنها مقابله کنیم. وی استفاده از فناوری‌های دیجیتالی را نماد ارتقای بهره‌وری و عدالت دانست و گفت: ما نباید وضعیت خود را نسبت به 10 سال پیش مقایسه کنیم، بلکه باید برای افزایش شمول مالی، خدمات خود را به آحاد مردم به صورت آسان و غیرحضوری ارائه کنیم و سرعت تحول در حوزه دیجیتال بانک و بیمه را افزایش دهیم.
***
«ای‌تی‌آر»های برجامی زمین‌گیر هستند
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما اعلام کرد «ای‌تی‌آر»های برجامی زمین‌گیر هستند اما تلاش‌هایی برای بازگرداندن آنها به چرخه پرواز در دست انجام است. محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این باره که آیا دولت طرحی برای افزایش قیمت سوخت هواپیما با توجه به اینکه فقط ۳ درصد از مردم از حمل‌و‌نقل هوایی استفاده می‌کنند و قیمت سوخت ارائه‌شده به شرکت‌ها بسیار پایین است، دارد، گفت: قیمت سوخت ارائه‌ شده به ایرلاین‌های داخلی لیتری 600 تومان است که با فوب خلیج‌فارس فاصله زیادی دارد و هم‌اکنون دولت یک اصلاحیه تغییر قیمت سوخت برای ایرلاین‌های خارجی که در ایران سوخت می‌زنند، ایرلاین‌های ایرانی که پرواز خارجی به مقاصدی غیر از نجف و عربستان دارند و همچنین پروازهای کارگو (باری) تهیه کرده است. وی ادامه داد: ۲ هفته پیش کارگروهی در این زمینه تشکیل و تصمیماتی درباره تعیین سقف قیمت سوخت برای این بخش‌ها اتخاذ شد که از طریق زیرساخت اطلاع‌رسانی دولت اعلام می‌شود. در واقع به این موضوع پرداخته شده،‌ ضمن اینکه این سوختی است که از سوی وزارت نفت در اختیار ایرلاین‌ها قرار می‌گیرد. فرزادی‌پور، مدیرعامل ایران ایر هم درباره سرنوشت ATRهایی که در قالب برجام وارد ایران شد، گفت: تقریبا همه این هواپیماها زمین‌گیر هستند و ما برنامه داریم تا آنها را به چرخه پروازی بازگردانیم و به مرور این هواپیماها وارد چرخه خواهند شد اما برای به‌کارگیری این هواپیماها حتما یک برنامه متفاوتی خواهیم داشت که بتوانیم حداکثر بهره‌وری را از آنها ببریم.
***
سفر با نخستین قطار سریع‌السیر ایران تا ۵ سال آینده
معاون شرکت ساخت و توسعه از بازنگری در هزینه‌های ساخت خط آهن سریع‌السیر تهران - قم -  اصفهان خبر داد و گفت: در صورت تامین مالی، این پروژه ۵ ساله ساخته می‌شود. عباس خطیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر تهران- قم - اصفهان، اضافه کرد:  وقتی پروژه‌ای در قانون می‌آید ردیف بودجه می‌گیرد؛ از این رو مباحث مربوط به توجیه فنی و اقتصادی آن صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: خط آهن سریع‌السیر تهران- قم - اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست. در رابطه با هزینه‌های این پروژه، بازنگری صورت گرفته و جلسات متعددی در این رابطه انجام شده است. وی با یادآوری اینکه یک بسته اشتراکی برای هزینه‌های طرح به شورای اقتصاد ارائه شده که با تصویب آن همه موانع و مشکلات مالی رفع می‌شود، تصریح کرد: با مصوبه شورای اقتصاد خط آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با هزینه معقول و قابل قبول ساخته خواهد شد. وی بیان کرد: در صورت تامین بموقع منابع و فعال شدن مابقی فاینانس چینی، خط آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان طی 5 سال ساخته می‌شود.

Page Generated in 0/0060 sec