printlogo


کد خبر: 257946تاریخ: 1401/9/30 00:00
دور دنیا

بودجه نظامی ۲۰۲۳ آمریکا منتشر شد
پیش‌نویس بودجه نظامی ۲۰۲۳ آمریکا با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل، دیروز سه‌شنبه منتشر شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پیش‌نویس بودجه دفاعی ۲۰۲۳ آمریکا 126.3 میلیون دلار برای آمادگی و واکنش به رویدادهای هسته‌ای و تشعشعی احتمالی در اوکراین اختصاص یافته است. این سند همچنین مبلغ ۴۵ میلیارد دلار را به «کمک‌های مضاعف» به اوکراین اختصاص داده است. این بودجه برای «کمک اضطراری به مردم اوکراین، حفاظت از دموکراسی جهانی و دیگر مقاصد» در نظر گرفته شده است. سند مذکور همچنین 2.4 میلیارد دلار به حمایت از مهاجران اوکراینی در حوزه‌های «اسکان اضطراری، کلاس زبان انگلیسی، آموزش حرفه و سامان‏بخشی» آنان اختصاص داده و 13.37 میلیارد دلار را برای کمک‌های اقتصادی به مقامات اوکراین در نظر گرفته است. 
***
شهادت اسیر فلسطینی به دلیل اهمال پزشکی صهیونیست‌ها
«ناصر ابوحمید» اسیر ۵۰ ساله فلسطینی که به سرطان مبتلا بود و وضعیت وخیمی داشت، بامداد دیروز (سه‌شنبه۲ دسامبر) در بیمارستان «آساو هروویه» در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به شهادت رسید. تا زمان تنظیم این گزارش، طرف‌های رسمی در رژیم صهیونیستی هیچ واکنش و پاسخی به این جنایت جدید در حق اسرای فلسطینی نداده‌اند. مادر شهید ابوحمید پس از شنیدن خبر شهادت پسرش گفت: «شهادت آرزوی او بود. او در آخرین ملاقاتش به من گفته بود من شهادت را آغاز کرده‌ام و می‌خواهم پیش برادرم عبدالمنعم و همه شهدا بروم». باشگاه اسرای فلسطینی نیز طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن شهادت این اسیر مبارز فلسطینی اعلام کرد: شمار شهدای اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تاکنون به ۲۳۳ نفر رسیده است که از این میان ۷۴ اسیر به دلیل اهمال پزشکی و با مرگ تدریجی، جان خود را از دست داده‌اند.
***
الحوثی:
نبرد با متجاوزان تمام نشده است
«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن تأکید کرد نبرد با قدرت‌های متجاوز هنوز به پایان نرسیده و نبرد آتی در مقایسه با آنچه طی 8 سال گذشته اتفاق افتاد، شدیدتر و دردناک‌تر خواهد بود. الحوثی در دیدار با فرماندهان امنیتی و نظامی و کمیته‌های بسیج عمومی در استان إب گفت: «ملت یمن باید بداند که ما در نبرد برای مقابله با قدرت‌های متجاوز قرار گرفته‌ایم و قطعا با آنها مقابله خواهیم کرد، چرا که آنها به ملت ما ظلم کرده و مسبب درد و رنج این کشور هستند». بنا بر گزارش خبرگزاری یمنی «سبأ»، الحوثی اشاره کرد: بسیاری از مردم یمن می‌دانند که ائتلاف متجاوز، باعث درد و رنج آنها شده است. وی تأکید کرد: حملات آتی ما علیه کشورهای متجاوز شدیدتر و دردناک‌تر خواهد بود و اگر شرکت سعودی آرامکو پیش‌تر ۲۴ ساعت برای اطفای حریق ناشی از حملات متوقف می‌شد، چه بسا در آینده چند روز متوالی نیز برای خاموش کردن آتش‌سوزی آن کافی نباشد. 
***
چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد
«گنگ شوانگ» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه روز دوشنبه شورای امنیت تصریح کرد قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال فشار به ایران، کاری جز «تشدید تنش‌ها، تضعیف اعتماد و سایه افکندن بر مذاکرات» انجام نمی‌دهد. روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گزارش کرد، نماینده چین در سازمان ملل همچنین خواستار لغو تحریم‌های ایران و توقف تهدیدات علیه جمهوری اسلامی شد تا مذاکرات برجامی بار دیگر از سرگرفته شود. گنگ در ادامه تصریح کرد: «تمام طرف‌ها باید به اوضاع بلندمدت و کلی توجه داشته باشند و از هرگونه اقدامی که اوضاع را متشنج و فرآیند مذاکرات را تضعیف می‌کند، خودداری کنند. نماینده چین در سازمان ملل در ادامه با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تصریح کرد تصمیم سال ۲۰۱۸ واشنگتن برای خروج از برجام عامل بن‌بست فعلی در مسیر مذاکرات برجامی است. 
***
گسترش اعضای شورای امنیت روی میز است
دبیرکل سازمان ملل گفت: پیشنهاداتی مبنی بر گسترش شورای امنیت سازمان ملل «به طور جدی روی میز است» اما پیشنهادات کشورهای غربی درباره محدود کردن حق وتوی روسیه احتمالا با شکست مواجه خواهد شد. به گزارش ایسنا به نقل از راشا تودی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنرانی در آخرین کنفرانس سال ۲۰۲۲ میلادی اظهار کرد: اگر چه ممکن است اعضای شورای امنیت سازمان ملل گسترش یابند اما احتمالا هیچ‌کدام از 5 عضو دائم این شورا - آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه- حق وتوی خود را از دست نخواهند داد. وی در ادامه تصریح کرد: همزمان با اینکه هر طرحی برای اصلاح این حق می‌تواند توسط هر یک از این کشورها با استفاده از همان حق وتو مسدود شود، محدود کردن حق وتو هم احتمالا با شکست مواجه خواهد شد. 

Page Generated in 0/0064 sec