printlogo


کد خبر: 257956تاریخ: 1401/9/30 00:00
وزیر بهداشت از برطرف شدن برخی کمبودهای دارویی تا ۲ ماه آینده خبر داد
ثبات وضعیت تأمین دارو از زمستان

گروه اجتماعی: بحران کمبود دارو که طی ماه‌های گذشته به دلیل مصرف بالای آن در پی شیوع زودهنگام آنفلوآنزا، همچنین وجود برخی ناهماهنگی‌های بخش تولید با توجه به حذف ارز ترجیحی اتفاق افتاد، در حال رفع شدن است، چرا که وزارت بهداشت طی ۲ ماه اخیر اقدامات ویژه‌ای را در راستای برطرف کردن مشکلات سد راه تولید و تامین دارو از جمله با واردات آن انجام داد. توجه به بخش تولید دارو و حمایت از صنایع داروسازی با تامین ارز مورد نیاز آنها، موجب شده طی ماه‌های گذشته داروسازان سه‌شفیته کار کنند. از طرفی برخی کمبودهای دارویی نیز با ورود محموله‌های دارویی به کشور در حال مرتفع شدن است. آنطور که وزیر بهداشت اعلام کرده، هم‌اکنون داروخانه‌ها مملو از دارو است و برخی کمبودها نیز تا 2 ماه آینده رفع خواهد شد. در این باره دکتر بهرام عین‌اللهی با اشاره به اینکه کمبود دارویی که اخیرا ایجاد شد، مربوط به آنتی‌بیوتیک و سرم بوده، علت آن را شیوع آنفلوآنزای زودرس دانست و گفت: این قول را می‌دهم ظرف یک الی ۲ ماه آینده کمبود دارو در این چند قلم دارویی جبران شود. وزیر بهداشت درباره اقدامات انجام شده برای جبران کمبود دارو در کشور گفت: در حال حاضر 9 هزار و 600 قلم دارو در داروخانه‌ها داریم و داروخانه‌ها مملو از دارو بوده ممکن است تنها چند قلم دارو با کمبود مواجه شود که همواره نیز چنین مشکلاتی در کشور وجود داشته و مربوط به این دولت نیست. وی افزود: کمبود دارویی که اخیرا ایجاد شد، مربوط به آنتی‌بیوتیک و سرم بود و علت کمبود این دو قلم دارویی نیز این بود که ما با یک آنفلوآنزای زودرس مواجه شدیم. وی اضافه کرد: همین معضل در برخی کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و کانادا نیز وجود دارد، چرا که آنفلوآنزای زودرس باعث بالا رفتن مصرف و مواجه شدن ما با کمبود دارو بود که البته این معضل با واردات و سه‌شیفته شدن تولید در حال جبران است. بنا بر اعلام خبرگزاری خانه ملت، عین‌اللهی در پایان تصریح کرد: این قول را می‌دهم ظرف یک الی ۲ ماه آینده کمبود دارو در این چند قلم دارویی جبران شود.
* ثبات وضعیت تأمین دارو از زمستان
توجه به تولید و توزیع دارو در بازار برای تامین نیازهای مردم به این کالای سلامت‌محور تا جایی است که رئیس سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده است مردم نگرانی از بابت کمبود دارو نداشته باشند. سیدحیدر محمدی با بیان اینکه کمبودهای دارویی نسبت به ماه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته، گفت: تا پایان آذرماه میزان کمبودها کاهش می‌یابد و پس از آن برنامه بلندمدتی برای ثبات وضع تامین دارو داریم. وی درباره آخرین وضعیت کمبودهای دارویی اظهار کرد: در یک ماه گذشته تامین مواد اولیه دارو تسریع شد؛ برخی داروهای کمیاب‌شده وارد شدند و تولید برخی داروهای دچار کمبود شده نیز افزایش یافت؛ همچنین برخی اقلام دارویی مشمول اصلاح قیمت و کاهش مالیات بر ارزش افزوده شدند. 
وی افزود: مجموع این تلاش‌ها منجر به این شد نسبت به ماه گذشته حدود 50 درصد کمبودهای دارویی کاهش یابد. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم بتوانیم به‌زودی به وضعیت مناسبی در زمینه تامین دارو و کاهش کمبودهای دارویی برسیم و پس از آن برنامه بلندمدتی برای ثبات وضعیت تامین دارو و جلوگیری از بروز کمبودهای جدید خواهیم داشت.
***
پوشش 90 درصدی هزینه درمان ناباروری
اقدامات قابل توجهی برای درمان ناباروری انجام شده است؛ آنگونه که بخش عمده هزینه دارو درمان این بیماری توسط بیمه سلامت تامین می‌شود. معاون دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت ایران گفت: ۶۳ قلم دارو، ۵۶ خدمت آزمایشگاهی و ۲۸ قلم تجهیزات گران‌قیمت درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد. مریم آزادی در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت حمایت‌های بیمه سلامت از زوجین نابارور توضیح داد: بیمارانی که نیازمند دریافت خدمات درمان ناباروری هستند الزاما باید در سامانه ما نشان‌دار شوند، بدین منظور ۳۵۰۰ نفر را نشان‌دار کردیم تا بتوانند خدمات کمک باروری دریافت کنند. وی ادامه داد: خدمات کمک باروری شامل خدمات سرپایی و تخصصی است که در مراکز تخصصی درمان ناباروری ارائه می‌شود. خدمات سرپایی شامل آزمایش، سونوگرافی و تصویربرداری و خدمات دارویی است که بیمه سلامت این خدمات را تا ۹۰ درصد پوشش می‌دهد. به گفته آزادی، خدماتی که در مراکز درمان ناباروری ارائه می‌شود که شامل خدمات فوق‌تخصصی است، در مراکز دولتی با پوشش ۹۰ درصدی تعرفه دولتی و در مراکز خصوصی و مراکز تامین اجتماعی با پوشش ۹۰ درصدی تعرفه عمومی غیردولتی در حال انجام است. معاون دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت ایران گفت: بین 3.5 الی ۴ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که ۱۵ درصد آنها نیاز به خدمات فوق‌تخصصی دارند و مابقی می‌توانند با سایر روش‌های درمانی و اصلاح سبک زندگی و تغذیه درمان شوند؛ همه این افراد نیاز به خدمات فوق‌تخصصی ندارند. 

Page Generated in 0/0168 sec