printlogo


کد خبر: 257957تاریخ: 1401/9/30 00:00
انباشت آلاینده‌ها در آسمان تهران موجب شد دی‌اکسید گوگرد در پایتخت طی چند روز اخیر 5 برابر شود
در بند دود
جلسه بررسی برای حل معضل آلودگی هوا به دستور رئیس‌جمهور با حضور معاونان وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مرتبط برگزار شد

هوای پایتخت همچنان آلوده است، این آلودگی به دلیل انباشت آلاینده‌ها در آسمان تهران گویا ادامه‌دار خواهد بود؛ آنگونه‌ که مدارس و دانشگاه‌های این کلانشهر امروز نیز تعطیل اعلام شد تا تهرانی‌ها ۱۶ روز متوالی را با هوای آلوده بگذرانند.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به عدم کنترل منابع انتشار آلودگی در شهر تهران گفت: به ‌رغم اینکه در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا قید شده استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست اما برخی صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند که در روزهای اخیر سبب افزایش ۳ تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران شده است. دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون ۲۳ جلسه شرایط اضطراری هوا در استان تهران برگزار شده است، گفت: این یعنی عملا یک ماه از سال ۱۴۰۱ وضعیت هوا در شرایط اضطرار بوده است و این درحالی است که در کل سال ۱۴۰۰ تنها ۱۲ جلسه اضطرار در شهر تهران برگزار شده بود. وی با اشاره به اعلام اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوای شهر تهران بیان کرد: ما طی سال‌ها مشکل دی‌اکسید گوگرد داشتیم که با توجه به حذف گوگرد از سوخت این مشکل هم برطرف شد اما طی روزهای گذشته بویژه از ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش ۳ تا ۵ برابری غلظت دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران را شاهد بودیم که نشان می‌دهد برخی صنایع اقدام به استفاده از سوخت‌های حاوی گوگرد کرده‌اند. او ادامه داد: از ۲۶ آذر به بعد میزان غلظت دی‌اکسید گوگرد مجددا کاهش یافت اما آثار روزهای پیشین هنوز در هوا وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه سوزاندن هر سوختی که گوگرد بالا داشته باشد توسط صنایع و کارخانه‌ها مجاز نیست، اظهار کرد: در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا هم قید شده است که استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست ولی با توجه به محدودیت صنایع، برخی از آنها از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند. سازمان محیط‌زیست باید بر این موضوع نظارت کند و جلوی استفاده از سوخت‌های سنگین را بگیرد. وی درباره علت تداوم آلودگی هوا هم گفت: در شهری مانند تهران با ۹ میلیون جمعیت و تعداد زیادی خودرو و موتوسیکلت مواجه هستیم، در حالی که هیچ محدودیتی هم برای عدم استفاده از خودروهای فرسوده و آلاینده دیزلی نداریم و تنها به تعطیلی‌هایی اکتفا می‌کنیم که مواجهه گروه آسیب‌پذیر با آلودگی هوا را کاهش دهد. در واقع برای منابع انتشار آلودگی هوا هیچ اقدام اساسی نشده است و صنایع همچنان به تولید آلاینده‌ها ادامه می‌دهند. او با اشاره به اینکه آلودگی هوا در حال حاضر نه‌تنها به عنوان یک موضوع زیست‌محیطی، بلکه به عنوان چهارمین علت مرگ‌های زودرس شناخته می‌شود، تصریح کرد: کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های تنفسی شود و بر سیستم قلبی - عروقی تأثیر بگذارد. تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند به شکلی که تخمین ‌زده می‌شود آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس ۷ میلیون نفر در جهان باشد.
* غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های تهران
بر اساس مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا، همه مقاطع تحصیلی در استان‌ تهران به استثنای شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه در روز چهارشنبه ۳۰ آذر غیرحضوری شد. جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا دیروز در محل استانداری تهران برگزار شد که بر اساس مصوبات این کارگروه، امروز در همه شهرستان‌‌های استان تهران جز پردیس، دماوند و فیروزکوه کودکستان‌‌ها تعطیل و همه مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه و کلاس‌های دانشگاه‌ها غیرحضوری و به صورت مجازی دایر است. مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک نیز برای روز چهارشنبه ۳۰ آذر توسط شهرداری تهران صادر نمی‌شود. از شهروندان تقاضا می‌شود از تردد غیرضروری خودداری کنند. همچنین روسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش‌آموز موافقت کنند. شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای پایتخت دیروز روی عدد ۱۲۳ قرار داشت و برای گروه‌های حساس ناسالم بود. همچنین طبق اعلام مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، دیروز سه‌شنبه ۲۹ آذر، هوای ۶ کلانشهر در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. 
* روایت چمران از جلسه وزیر کشور درباره آلودگی هوا
گنجانده شدن ردیف اعتباری در بودجه سال آینده برای نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی بی‌تردید تأثیر خود را در کاهش آلودگی هوا به‌ جا می‌گذارد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه دوشنبه شب دستگاه‌های متولی آلودگی هوا با وزیر کشور گفت: مقرر شد منابع مالی نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل عمومی در بودجه سال آینده گنجانده شود تا با این نوسازی، مشکل آلودگی هوا را تا حدی حل‌وفصل کنیم. مهدی چمران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای حل معضل آلودگی هوا گفت: سوال درباره موضوع آلودگی هوا سوال همه ما است و همه مردم این سوال را دارند که باید چه کرد و چگونه با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان شویم و آن را از بین ببریم. وی در ادامه افزود: دوشنبه 28 آذر با دستور رئیس‌جمهور جلسه‌ای در دفتر کار وزیر کشور برای بررسی راه‌حل‌های معضل آلودگی هوا تشکیل شد که این جلسه تا ساعت ۲۱:۳۰ به طول انجامید. تمام معاونان وزارتخانه‌های مرتبط در موضوع آلودگی هوا و قانون هوای پاک به همراه شهردار تهران و بنده با حضور وزیر کشور راه‌حل‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. چمران تاکید کرد: در این جلسه پیشنهاد دادم برنامه‌ها را به ۲ دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کنیم. مثلا موضوعاتی همانند خرید واگن که نیازمند تامین بودجه است و زمان می‌برد جزو برنامه‌های زمانبر باشد و برخی برنامه‌ها نیز که باید در کوتاه‌مدت و سریع اجرا شود، در دسته برنامه‌های کوتاه‌مدت تقسیم شود. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برنامه‌های خوبی ارائه شد و تصور می‌کنم به نتایج خوبی برسیم. این جلسه به دستور رئیس‌جمهور تشکیل شد و برنامه‌ها در آن مشخص و تکالیف دستگاه‌های مختلف معلوم شد. در همین راستا شهرداری تهران باید موضوع خرید واگن و اتوبوس را دنبال کند و مقرر شد منابع مالی آن نیز حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان در بودجه سال آینده کشور گنجانده شود. البته مواردی هم برای این موضوع از محل فروش اوراق در نظر گرفته خواهد شد. به گفته وی، همچنین مقرر شد مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت مقطعی فروخته نشود که این کار نیز در حال انجام است. پیشنهاد دیگر آن بود که بهای اتوبوس در تهران نصف شود که ما اعلام کردیم در حال حاضر اتوبوسی نیست که نرخ بلیت آن نصف شود اما به هر ترتیب این موضوع مورد قبول واقع شد و مقرر شد موضوع در بودجه سال آینده کشور دیده شود؛ به شکلی که سهم دولت در این موضوع یعنی نرخ بلیت اتوبوس افزایش یابد تا به این ترتیب نرخ بلیت اتوبوس برای شهروندان نصف شود. امیدواریم با این تدبیر و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، مردم به سمت استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی بروند و با تامین اتوبوس به حد کافی، شهروندان از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند. قطعا در این موضوع صرفه زمانی و وقت از صرفه مالی برای شهروندان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

Page Generated in 0/0090 sec