printlogo


کد خبر: 257958تاریخ: 1401/9/30 00:00
رئیس پلیس راهور: در ۷ ماه نخست امسال ١۴ درصد افزایش فوتی و ٢١ درصد افزایش مجروح در تصادفات شهری و جاده‌ای داشته‌ایم
هشدار درباره افزایش قربانیان تصادفات

سال گذشته ١٠ هزار و ٢۵۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که متاسفانه این آمار امسال به ١١ هزار و ٧٣۴ نفر رسید که این یک اعلام خطر است. همچنین در ۷ ماه نخست  امسال ١۴ درصد افزایش فوتی و ٢١ درصد افزایش مجروح داشتیم. در این ۷ ماه ٢٨٨ هزار نفر در تصادفات مجروح شدند که متاسفانه روند خوبی نیست. 
این آمارها را رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی فراجا دیروز در نشستی خبری اعلام کرد. سردار سیدکمال هادیانفر در جمع خبرنگاران نسبت به افزایش تلفات تصادفات رانندگی در کشور هشدار داد و با اعلام خطر نسبت به آن گفت با این روند افزایشی به آمار یک دهه قبل بازمی‌گردیم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نسبت به افزایش تلفات تصادفات رانندگی در کشور هشدار داد و با اعلام خطر نسبت به آن گفت با این روند افزایشی به آمار یک دهه قبل بازمی‌گردیم.
وی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز افزود: امیدواریم در بحث ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز اقدامات خوبی انجام شود.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه انضباط ترافیکی بحث مهمی است، گفت: در برنامه توسعه هفتم نیز به این موضوع توجه ویژه خواهد شد. تصادفات یکی از شاخص‌های مهم سنجش توسعه‌یافتگی در جهان است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه ٢۶٣ هزار و ١۶٩ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و... در کشور داریم، گفت: حدود ٢۵ هزار کیلومتر معادل ٩ درصد راه‌های کشور ما راه اصلی است که تقریبا ٣۴ درصد تصادفات در راه‌های اصلی رخ داده است اما ٧۵ درصد کشته‌شدگان ما در همین راه‌ها هستند.
وی به موضوع روند اسقاط خودروهای فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: خودروی فرسوده آلودگی بیشتری تولید می‌کند و طبیعی است که ایمنی کمتری هم دارد. 
هادیانفر با بیان اینکه پلیس راهور مسؤول پیشگیری از تصادفات نیست، گفت: طبق آنچه در قانون تاکید شده، دولت محترم مسؤول پیشگیری از تصادفات است و پلیس راهور هم مسؤول رسیدگی. وی ادامه داد: ۵١ درصد فوتی‌های تصادفات در دم، ۶ درصد در حین انتقال و مابقی پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. 
هادیانفر با اشاره به آمار ۷ ماهه پزشکی قانونی از جانباختگان حوادث رانندگی در کشور گفت: سال گذشته ١٠ هزار و ٢۵۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که متاسفانه این آمار امسال به ١١ هزار و ٧٣۴ نفر رسید که این یک اعلام خطر است. در ۷ ماه امسال حدود ١۴ درصد افزایش فوتی و ٢١ درصد افزایش مجروح داشتیم. تنها در این ۷ ماه ٢٨٨ هزار نفر در تصادفات مجروح شدند که متاسفانه روند خوبی نیست. این روند قابل قبول نیست و چنین افزایشی حداقل در ١٢ سال گذشته گزارش نشده است. به نظرم دولت توجهی را که باید در این زمینه داشته باشد، ندارد.
‌وی ادامه داد: تقریبا ۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور و بین ٩ تا ١١ درصد بودجه دولت خرج تصادفات می‌شود. من قبلاً هم گفته‌ام که 8.3 میلیارد به ازای هر نفر کشته تصادفات خسارت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می‌شود.
هادیانفر اضافه کرد: ان‌شاءالله دولت سیزدهم که دولتی مردمی است به این موارد توجه ویژه داشته باشد و بتواند این آمار را کاهش دهد. وی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند تا پایان سال احتمال اینکه شمار جان‌باختگان به ٢٠ هزار نفر برسد وجود دارد و این یعنی به آمار یک دهه قبل باز خواهیم گشت.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تعداد جانباختگان را نمی‌توان به عنوان یک شاخص برای سنجش جایگاه مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در جامعه دانست، گفت: به عنوان مثال یکی از این شاخص‌ها شاخص جان‌باخته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است که البته ما در این باره نیز طی ۷ ماه امسال شاهد افزایش اعداد بودیم به طوری که در ۷ ماه ۹۹ این شاخص 2.6، در ۷ ماه سال گذشته 2.8 و در ۷ ماه امسال ۳ بوده است.
هادیانفر با بیان اینکه نگرانی‌های جدی بابت جان باختن موتوسیکلت‌سواران و عابران پیاده در حوادث رانندگی وجود دارد، گفت: در برخی شهرها مانند شهرهای استان مازندران بعضا تا ۸۳ درصد جان‌باختگان حوادث رانندگی را موتوسیکلت‌سواران و عابران پیاده شامل می‌شود.
وی افزود: در همین راستا تاکید می‌کنم اگر دولت فعال نشود و نسبت به رفع نقاط حادثه‌خیز، رفع مشکلات موجود در بیمارستان‌ها و مراحل اورژانس، ارتقای کیفیت خودروها و... اقدام نکند دوباره آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد و طبق برآوردهای ما تا پایان سال ۱۴۰۱ ممکن است به ۲۰ هزار فوتی نیز برسد.
وی افزود: متاسفانه ما تا به این لحظه هیچ اقدام جدی برای ارتقای کیفیت خودروهای تولید یا مونتاژ داخل ندیده‌ایم.
* وضعیت اسقاط خودرو اصلا خوب نیست
رئیس پلیس راهور فراجا به وضعیت اسقاط خودرو نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت اسقاط هم اصلا خوب نیست. اینطور نمی‌شود که ما همین‌طور افزایش تولید و حالا هم افزایش واردات داشته باشیم اما از آن طرف هم انتهای میز را ببندیم و بگوییم هیچ خروجی وجود ندارد. اینطور تعداد خودروها در سطح شهر چقدر می‌شود. از آن طرف سن فرسودگی خودرو را هم لغو کردند و هیچ تکلیفی دیگر وجود ندارد، یعنی یک خودرویی که ۳۰ سال کار کرده می‌تواند برود معاینه فنی بگیرد و ۳۰ سال دیگر هم کار کند. حالا معلوم نیست در این سال‌ها چند بار تصادف کرده و چه آسیب‌هایی دیده، همین‌هاست که باعث افزایش جان‌باختگان حوادث رانندگی می‌شود.
به گفته وی، متاسفانه آمار اسقاط تنها ۲۹ هزار دستگاه است که آن هم ما قبول نداریم، چرا که آمار اسقاط را بر اساس گواهی‌ها می‌دهند و این گواهی‌ها به معنای اسقاط و از چرخه خارج شدن خودرو نیست. ما درباره این موارد نیز مخالفت خود را با وزارت صمت اعلام کردیم.

Page Generated in 0/0076 sec