printlogo


کد خبر: 257961تاریخ: 1401/9/30 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی:
ارتقای حمل‌و‌نقل ریلی مصرف سوخت را ۷ برابر کاهش می‌دهد
وزیر راه و شهرسازی گفت: کشورها مجبور هستند مسیر ایران را برای حمل بار انتخاب کنند و ما باید از این موقعیت خدادادی استفاده کنیم تا با سرمایه‌گذاری در بخش ریلی هم توسعه اقتصادی رخ دهد و هم در داخل تا ۷ برابر مصرف انرژی را کاهش دهیم. مهرداد بذرپاش در مراسم سومین مرحله ورود ناوگان جدید ریلی در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: صنعت ریلی در صدر پیشرانی اقتصادی قرار دارد و نمی‌توان از پیشرفت سخن گفت و صنعت حمل‌و‌نقل بویژه ریلی را نادیده گرفت. وزیر راه و شهرسازی گفت: نام یک کشور را ببرید که پیشرفته است اما صنعت حمل‌و‌نقل عقب مانده دارد، چنین کشوری نداریم.
بذرپاش بیان کرد: با این قیمت سوخت و با این وضع جاده‌ها چقدر می‌توانیم روی حمل‌و‌نقل حساب کنیم؟ بنابراین یکی از جهت‌گیری‌های اصلی این است که تا می‌توانیم به سمت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی حرکت کنیم. این مهم هم با بخشنامه و دستور امکان‌پذیر نیست. وی ادامه داد: انباشت عقب‌ماندگی در حوزه ریلی در ۱۰ سال اخیر داریم که یکی از دلایل آن کاهش سرمایه‌گذاری بوده است. سیاست ما ارتقای انگیزه در بخش خصوصی برای شیفت برنامه‌ها به بخش ریلی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش قیمت تمام‌شده و رقابت‌پذیر کردن کالا و خدمات هم مهم است تا سرمایه‌گذار به سمت ریل بیاید. بذرپاش اضافه کرد: اگر مکانیزم‌های تشویقی تقویت شد با سیل سرمایه‌گذاری خصوصی در ریل مواجه می‌شویم. همه مجبور هستند مسیر ایران را برای حمل بار انتخاب کنند و ما باید از این موقعیت خدادادی استفاده کنیم؛ سرمایه‌گذاری در بخش ریلی تا ۷ برابر کاهش مصرف انرژی را در پی خواهد داشت. وی تاکید کرد: اولویت اصلی بنده در بخش حمل‌و‌نقل «ریل» است، هم قدرت سیاسی و هم قدرت اقتصادی و ارتقای ثروت ملی از مسیر ریل و ترانزیت می‌گذرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خصوصیت مردم‌پایه بودن صنعت حمل‌و‌نقل گفت: به مدیران بخش ریلی و هوایی تاکید کردم برای تاخیرات از مردم عذرخواهی کنند. مردم لایق خدمت بیشتر از اینها هستند و از این بیشتر کاستی‌ها را نمی‌پذیرند. بذرپاش از سفر نماینده ایران به روسیه برای مذاکره جهت نهایی کردن حضور روسیه در ساخت خط آهن رشت - آستارا خبر داد. وی در پاسخ به این پرسش که قرار بود روسیه برای حضور در راه‌آهن رشت - آستارا یک بسته پیشنهادی به ایران ارائه کند، اظهار کرد: روسیه این بسته پیشنهادی را به ایران داده و ما در حال بررسی آن هستیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فردا (امروز چهارشنبه) نماینده ایران برای انجام مذاکرات درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها در خط آهن رشت - آستارا به این کشور سفر می‌کند. بذرپاش با تاکید بر اهمیت این خط آهن در کریدور شمال - جنوب و شرق به غرب بیان کرد: عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز می‌شود و در نهایت با تکمیل زنجیره کریدورها درآمدهای هنگفتی عاید ایران خواهد شد.
***
رشد 8.7 درصدی صنعت و 10.4 درصدی نفت
بر اساس گزارش بانک مرکزی، تابستان سال 1401 رشد بخش صنعت 8.7 درصد، نفت 10.4 درصد، معدن 7.3 درصد، کشاورزی 0.8 درصد و خدمات 2.4 درصد بوده است. سیداحسان خاندوزی صبح دیروز در نشست خبری جزئیات رشد اقتصادی فصل بهار، تابستان و 6 ماهه اول سال 1401 را اعلام کرد. طبق توضیحات وی که اطلاعات آن بر اساس گزارش بانک مرکزی ارائه شد، رشد اقتصادی ایران در فصل بهار به 2.3 درصد و در فصل تابستان به 3.6 درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی در تابستان سال 1400 یک درصد بوده است.
یکی از نکات حائز اهمیت در این آمارها، افزایش قابل توجه رشد بخش صنعت، معدن و نفت در فصل تابستان است. تابستان سال گذشته رشد بخش صنعت منفی 1.5 درصد بوده اما در تابستان سال جاری به 8.7 درصد افزایش یافته است.  همچنین بخش معدن رشد 7.3 درصدی و بخش نفت رشد 10.4 درصدی را در این فصل به دست آورده است. رشد بخش نفت در تابستان سال گذشته نیز 5.4 درصد بوده است.
رشد بخش کشاورزی هم از منفی 2.4 درصد در تابستان سال گذشته به 0.8 درصد در تابستان امسال رسیده است. رشد پایین بخش کشاورزی به دلیل تکرار دومین خشکسالی متوالی بوده است. بخش خدمات در بهار 2.8 درصد و در تابستان امسال 2.4 درصد رشد داشته است. مجموع رشد بخش خدمات در 6 ماه اول امسال 2.6درصد محاسبه شده است.
***
هدف‌گذاری برقراری ترانزیت ۱۰ میلیون تنی بین ایران و روسیه
معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد 50درصد بودجه امسال حمل‌و‌نقل محقق شده و هدف‌گذاری برای ترانزیت 10 میلیون تن بین ایران و روسیه انجام شده است. شهریار افندی‌زاده اظهار داشت: معاونت حمل‌و‌نقل ستادی است که مسؤولیت سیاست‌گذاری همه سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی را بر عهده دارد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به سوال یک خبرنگار  گفت: منابعی که برای پروژه‌های عمرانی وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه حمل‌و‌نقل اختصاص داده شده تاکنون به صورت میانگین ۵۰ درصد بودجه تخصیصی است که امیدواریم تا پایان سال به ۷۰ درصد برسد.
وی گفت: مدل اقتصادی مناسبی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در احکام دائمی و برنامه هفتم پیشنهاد داده شده است. افندی‌زاده ادامه داد: در مساله ناوگان و نگهداری راه‌ها می‌شود براحتی از بخش خصوصی استفاده کرد اما باید اجازه دهیم درآمد متناسب با هزینه باشد، برای مثال عوارض آزادراهی ۲ سال است اضافه نشده اما باید بدانیم این مساله به افت کیفیت راه‌ها ختم می‌شود.
وی گفت: مساله تهاتر نفت برای پیشبرد پروژه‌های حمل و نقلی مطرح است و طرح‌هایی از جمله شهر فرودگاهی فرودگاه امام در دستور کار قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0059 sec