printlogo


کد خبر: 257966تاریخ: 1401/9/30 00:00
سخنگوی قوه ‌قضائیه در واکنش به اظهارات برخی افراد شاخص در ارتباط با احکام صادر‌شده برای اوباش آشوب‌طلب تأکید کرد
مماشات تمام شد؛ تعقیب قضایی خواهند شد

گروه سیاسی: مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری خود که روز گذشته برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضایی فیلم‌های مربوط به پرونده اغتشاشات اخیر را به صورت علنی برای مردم منتشر خواهد کرد تا از پیش‌داوری‎‌ها در این رابطه جلوگیری شود، گفت: نگاه رئیس قوه‌قضائیه این است که همه فرآیندها بویژه تشکیل محاکم، برای تحقق و تجلی شفافیت به صورت علنی برگزار شود. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد: در حال انجام برخی اقدامات مشترک با مجلس شورای اسلامی هستیم تا دادگاه‌های علنی با حضور رسانه‌ها برگزار شود؛ بخش قابل توجهی از مستندات دادگاه‌ها در رسانه ملی به نمایش گذاشته می‌شود.
* احکام قطعی بر اساس موازین شرعی و قانونی صادر می‌شود
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات برخی افراد پیرو تشویش افکار عمومی در زمینه قصاص‌های صورت‌گرفته و برخورد با اظهارنظرهای غیرکارشناسی مبنی بر احکام صادره، گفت: اگر کسی درباره احکام قطعی و لازم‌الاجرای دادگاه‌های صالح قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران بحثی دارد باید بداند این احکام بر اساس موازین شرعی و قانونی صادر می‌شود. وی تاکید کرد: اگر بحث و نقلی در این زمینه وجود دارد، ما بارها گفته‌ایم نقد منصفانه را گوش می‌دهیم و اگر مشکلی هم باشد آنها را مورد توجه قرار می‌دهیم اما واقعا اگر نگاه‌ها معطوف به بحث تشویش اذهان عمومی باشد آن هم به صورت غیرمستند و غیرمستدل، این مساله ظلم به دستگاه قضایی و ظلم به قانون است و قطعاً نمی‌پذیریم هر کسی بیاید و یک موضوعی را بدون استدلال منطقی و پشتوانه علمی و فنی مطرح کند و همه را زیر سوال قرار داده و در نهایت تشویش افکار عمومی در جامعه ایجاد کند.
* قوه قضاییه با افراد شاخص مدارای زیادی کرد
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه قوه‌قضائیه با افراد شاخصی که در این زمینه تشویش ایجاد کردند مدارای زیادی کرد، ادامه داد: قوه‌قضائیه خویشتنداری زیادی از خود به خرج داد اما این افراد روان مردم را به هم ریختند. در واقع این افراد نظم جامعه را مختل کردند، بنابراین این موارد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 
سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه محاربه در قانون مجازات اسلامی وفق مقررات موضوع ماده ۲۷۹ است، گفت: در این قانون اینگونه مقرر شده که نخست قصد جان، مال و ناموس مردم و ارعاب با سلاح و دوم با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و علیه او جنبه عمومی نداشته باشد. ستایشی با بیان اینکه شرایط در این بخش چند مورد است، تاکید کرد: اول، به‌کارگیری سلاح اعم از گرم و سرد و قانون مجازات اسلامی مفهوم سلاح گرم و سرد را احصا کرده است. دوم؛ عمومیت داشتن رفتار، سوم؛ وجود قصد بر هم زدن امنیت ملی و  موارد دیگر.
وی با اشاره به مجازات جرم محاربه تاکید کرد: در قانون مجازات اسلامی ما که باید به صراحت به آن توجه کنیم، مجازات چهارگانه به اختیار قاضی است.
* هیچ مماشاتی با موضوع تشویش نمی‌کنیم
ستایشی در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: تمسک به مقررات قانونی باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین قانون برای این گونه موارد، یعنی جرائم خشن، فصل الخطاب است. حتما باید به تصمیمات قوه‌قضائیه تمکین کنیم، همچنین هیچ مماشاتی با موضوع تشویش نمی‌کنیم. ستایشی یادآور شد: بارها اعلام کردیم انحراف و تشویش اذهان عمومی و اظهارنظرهای غیر مستند و بدون مدرک از سوی هر فرد شاخص یا غیرشاخص مطرح شود، خط قرمز قطعی و غیرقابل گذشت است و دستگاه قضایی موظف است برای صیانت از امنیت روانی جامعه و احقاق حقوق عامه نسبت به آن حساسیت به خرج داده و از آن گذشت نکند و کوتاه نیاید.
* تشویش اذهان عمومی بدون مسامحه پیگیری می‌شود
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سوال که بعد از اعدام ۲ تن از افراد بازداشت شده در اغتشاشات اخیر واکنش‌هایی از سوی برخی چهره‌های فرهنگی، هنری و حقوقی صورت گرفت که هدف از این واکنش‌ها تخریب چهره حاکمیت و دستگاه قضایی بوده است، آیا قوه‌قضائیه نسبت به این اظهارات اقدامی خواهد کرد، گفت: برای مقابله هدفمند با انگیزه افراد در تشویش اذهان عمومی و انحراف، آن هم بدون سند، مدرک و ادله اثباتی اینها قانونی داریم و دیگر در این رابطه تحملی نداریم؛ تامل و توجه و رعایت، اندازه و قاعده‌ای دارد.
ستایشی افزود: با دستور رئیس قوه‌قضائیه حرکتی در این باره انجام شده است و هر کسی در این رابطه دنبال تشویش و انحراف و برهم زدن افکار مردم باشد، اقداماتش بدون ملاحظه و مسامحه و بدون مماشات و تنها با ملاحظه قانون پیگیری می‌شود. سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: با توجه به حق مسلم مردم و توجه به مستندات با افراد برخورد می‌شود و این روند محکم ادامه دارد و پای این قضیه ایستاده‌ایم و اینکه کسی بخواهد با روان مردم بازی کند را نمی‌پذیریم، زیرا همه باید در برابر قانون مطیع باشند و همه در برابر قانون یکسان هستند. قانون فصل‌الخطاب است.

Page Generated in 0/0082 sec