printlogo


کد خبر: 257971تاریخ: 1401/9/30 00:00
امیرعبداللهیان در کنفرانس بغداد: نمی‌توان در منطقه برای بی‌ثبات‌سازی یک کشور همه امکانات را بسیج و همزمان بر ثبات کشور دیگر تأکید کرد
امنیت وارداتی نیست
* مذاکرات ایران و اتحادیه اروپایی در اردن تأکید بورل بر احیای برجام

گروه سیاست خارجی: دور دوم نشست بغداد به میزبانی اردن روز گذشته در حالی با حضور سران کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزار شد که وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس تاکید کرد گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک به منظور برقراری صلح و ثبات یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت است. 
حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در دومین دور کنفرانس بغداد در اردن از میزبانی دولت و ملت اردن تشکر و قدردانی کرد و گفت: این کنفرانس با مشارکت کشورهای منطقه برای نشان دادن حمایت ما از عراق و تاکید بر تلاش‌های عراق برای همکاری بین کشورهای منطقه است. وی افزود: امیدوارم که در سایه این نشست‌ها به منطقه‌ای باثبات، شکوفا و قوی برسیم. 
امیرعبداللهیان تاکید کرد: گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای رسیدن به یک درک مشترک به منظور برقراری ثبات و صلح یک گزینه نیست، بلکه ضروری است. وزیر امور خارجه ایران گفت: دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن روابط خود با کشورهای همسایه عراق را توسعه داده است و بر حمایت از کشور عراق و دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در راستای تحقق شکوفایی این کشور تاکید می‌کند. وی تصریح کرد: افزایش تبادل تجاری و نشست‌های دوجانبه با مسؤولان بلندپایه در منطقه و برگزاری کمیسیون‌های اقتصادی و سیاسی مشترک و تقویت جنبه‌های همکاری همه و همه نشان‌دهنده اهتمام جمهوری اسلامی ایران به همسایگان و منطقه است. عبداللهیان گفت: ما آرامش و ثبات و امنیت کشور خودمان را در پیوند با ثبات و امنیت همه منطقه می‌دانیم و بر همین اساس سیاست ثابت ما که تغییر نکرده است، پرهیز از جنگ و کمک به بازیابی امنیت و ثبات بوده است. ما پاک‌ترین خون‌ها و شجاع‌ترین فرزندان خود را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه که آن را امنیت و ثبات خودمان می‌دانیم، در مصاف با داعش و در کنار دولت و ملت عراق و سوریه به میدان بردیم. وزیر امور خارجه ایران گفت: امروز در آستانه سالگرد ترور ابومهدی المهندس و حاج‌قاسم سلیمانی و یاران‌شان، به روح بلند آنها ادای احترام می‌کنیم. یقینا مجاهدت آنها در حافظه تاریخی ملت‌های منطقه باقی خواهد ماند. 
وی تصریح کرد: امروز عراق به خاطر تلاش‌ها و دیدگاه‌های سازنده رهبران آن نقش مهمی در منطقه دارد و جا دارد از نقش منطقه‌ای و نخست‌وزیر محترم عراق جناب آقای سودانی جهت برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای و ترویج فرهنگ گفت‌وگو استقبال و قدردانی کنم. همچنین مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعمیق همکاری با همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای دوست و برادر در حاشیه جنوب خلیج‌فارس اعلام و بر اهمیت آن تاکید کنم. 
عبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی عراق یکپارچه و باثبات و توسعه‌یافته است و همچنین بر اهمیت حمایت کشورهای منطقه از ثبات و امنیت عراق تاکید می‌کند و در تحقق امنیت پایدار با مشارکت جمیع همسایگان عراق از جمله کشور دوست و برادر سوریه تاکید می‌کند و جا دارد که تاسف خودم را به خاطر خالی بودن جای آن در بین کشورهای حامی عراق در نشست امروز ابراز دارم. وی گفت: مایلم تاکید کنم که انتظار نداریم از خاک کشور دوست و برادر جمهوری عراق هیچ گونه تهدیدی متوجه همسایگان شود. وزیر امور خارجه ایران افزود: ما معتقدیم که امنیت واردکردنی و خریدنی نیست. امنیت مقوله‌ای یکپارچه و به هم پیوسته است. نمی‌توان در یک منطقه برای بی‌ثبات‌سازی یک کشور همه امکانات را بسیج کرد و همزمان برای ثبات کشوری دیگر بر ثبات‌سازی تاکید کرد. 
امیرعبداللهیان تاکید کرد: دوران اتخاذ سیاست‌های اشتباه به سر آمده است. امنیت با نگاه حذفی و تقابلی حاصل نمی‌شود، بلکه امنیت گروهی و ثبات منطقه‌ای به دست اعضای منطقه و نگاه درونی محقق می‌شود. وزیر امور خارجه ایران مقابله با پدیده گرد و غبار و حل این مشکل را یکی از زمینه‌های همکاری منطقه‌ای توصیف کرد. 
* ادامه ریاکاری آمریکا
شاید بتوان مذاکرات برجامی ایران و نماینده اتحادیه اروپایی در حاشیه اجلاس بغداد را حاشیه‌ای مهم‌تر از متن دانست. در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، چند ماه است با وقفه مواجه شده حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه کنفرانس بغداد 2 در امان،  پایتخت اردن، نشست مشترکی با جوزپ بورل، نماینده عالی و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برگزار کرد. 
در این نشست، مهم‌ترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپایی بویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد تبادل نظر ۲ طرف قرار گرفت. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه‌داریم و بر اساس مذاکرات وین، برجام را احیا کنیم. جوزپ بورل در این توئیت ضمن ضروری دانستن این دیدار نوشت: در بحبوحه وخامت روابط ایران و اتحادیه اروپایی، در اردن با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار کردم و توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه‌داریم و بر اساس مذاکرات وین، برجام را احیا کنیم. وی همچنین مدعی شد که در این گفت‌وگو بر ضرورت توقف حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تأکید کرده است. 
در همین حال رابرت مالی در پیامی توئیتری در واکنش به خبر اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام مدعی شد آخرین امید جمعی برای اجرای کامل برجام از دست رفته است. 
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به اقدامات ضدبرجامی آمریکا و غرب در طول این مدت، ایران را به پشت کردن به توافقات روی میز متهم کرد که به ادعای وی مورد تأیید همه بود. رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین گفت: اما مورد اخیر، امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد. 
در صورت صحت مواضع رابرت مالی این سوال پیش می‌آید که نماینده عالی اتحادیه اروپایی و مسؤول سیاست خارجی این اتحادیه پس از جانب چه کسی در اردن با وزیر امور خارجه ایران مذاکره کرده و خبر از ادامه گفت‌وگوها می‌دهد؟
اظهارات این مقام آمریکایی در فضایی صورت می‌گیرد که دولت بایدن در چند ماه گذشته اقدامات زیادی در وضع تحریم‌های جدید و ضربه به گفت‌و‌گوهای برجامی انجام داده است؛ آن هم در شرایطی که ایران با سفر هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران موافقت کرده و تیم فنی آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقیمانده پادمانی در تهران حضور دارد. بر هیچ کس پوشیده نیست این رفتار آمریکایی‌ها برای امتیازگیری در میز مذاکرات بعدی است و واشنگتن بخوبی واقف است که برنامه هسته‌ای ایران مسیر دیگری جز دیپلماسی ندارد. 
به همین خاطر است که جوزپ بورل چندی قبل در جلسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپایی تاکید کرد: ما گزینه بهتری از برجام برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نداریم. این به نفع خود ما است. وی در ادامه گفت اتحادیه اروپایی باید پرونده‌های حقوق بشر، پهپادها و برجام را از هم جدا کند و خواستار ادامه تعامل «تا حد امکان» با ایران در پرونده هسته‌ای، به‌رغم بن‌بست فعلی شد. 
دولت بایدن نیز به‌رغم لفاظی‌های رابرت مالی و دیگران اعلام کرده است از برجام دست نکشیده و توافق هسته‌ای از مسائل دیگر مجزاست. 

Page Generated in 0/0056 sec