printlogo


کد خبر: 257979تاریخ: 1401/10/1 00:00
نمایش «هتل ریتاج»؛ روایتی معاصر از تحریف تاریخ شیعه
روضه مظلومیت و تحریف

گروه فرهنگ و هنر: این روزها در تئاترشهر، نمایشی روی صحنه است که در راستای ترسیم تصویری از جریان تحریف تاریخ شیعه گام برمی‌دارد. نمایش «هتل ریتاج» در کنار تلاشش برای نمایش این جریان، روضه‌ای بر مظلومیت مادر شیعیان است و برای اینکه نسل جوان بهتر و بیشتر بتواند درکش کند، داستانی را برگزیده که سیر آن در زمان معاصر می‌گذرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایش «هتل ریتاج» این روزها در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه رفته است و تلاش دارد در روزهای منتهی به شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نمایانگر مظلومیت این بانو و جور و جفایی باشد که در سال‌های آخر عمر بر این بانوی بزرگوار رفته است. داستان در یک هتل کوچک در مدینه به نام «ریتاج» می‌گذرد که پذیرای مسافران مسلمان از کشورهای مختلفی است که برای زیارت حرم رسول خدا(ص) آمده‌اند. یک خانواده ایرانی، دو دانشجو از فرانسه، یک نفر از انگلستان و چند نفر از اهالی عربستان در این هتل اقامت دارند. داستان از جایی اوج می‌گیرد که محسن، پسر خانواده ایرانی سراسیمه به لابی هتل می‌آید و با صدای بلند اعتراض می‌کند که یک نسخه خطی از کتابی تاریخی از اتاق آنها به سرقت رفته است. 
این نمایش افزون بر اشاره به مظلومیت‌های حضرت فاطمه(س)، بر تلاش برخی جریان‌ها برای تحریف تاریخ به نفع خودشان تمرکز کرده و سرقتی که در پاراگراف قبل بدان اشاره شد نیز در راستای همین جریان تحریف است؛ تحریفی که به همین مظلومیت برمی‌گردد و تنها راه آنها برای تطهیر نیاکان‌شان از ستم‌هایی است که بر خاندان اهل بیت روا داشته‌اند. 
ترکیب مسافران حاضر در این هتل کوچک، یکدست و در خدمت موضوع اصلی قصه است و حضور یک کارشناس نسخه‌شناسی و چند دانشجوی علاقه‌مند به تاریخ سبب شده دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود و آنها را با یکدیگر به همفکری و چاره‌اندیشی وامی‌دارد، ناظر بر این موضوع باشد. 
امتیاز خاص این تئاتر را باید در معاصر بودن زمان قصه آن دانست. در رابطه با مسائل مربوط به غصب فدک توسط مشرکان و شهادت حضرت زهرا(س) تئاترهای متعددی با تم تاریخی روی صحنه رفته است اما قرار دادن یک موضوع تاریخی در دل داستانی که در زمان حیات ما می‌گذرد، ایده‌ای است که حمید حرا، نویسنده و کارگردان «هتل ریتاج» در این نمایش پیاده کرده که خروجی نسبتا موفقی را رقم‌ زده است. 
این نمایش به‌رغم درونمایه تاریخی‌ای که دارد، تلاش کرده شرح حال ساکنان یک هتل سه ستاره را در قالب یک ملودرام به نمایش بگذارد. در صحنه‌های معاصر نمایش، از ناراحتی و استیصال و همفکری برای حل مسائل گرفته تا رگه‌های کمدی و شوخ‌طبعی، همگی در کنار هم جمع شده‌اند تا مخاطب طی ۲ ساعتی که در سالن به تماشای نمایش نشسته، از ریتم کند داستان خسته نشود و تا دقایق پایانی منتظر باز شدن گره قصه بماند؛ گرهی که البته در آخر هم باز نمی‌شود و مخاطب را با پایانی باز تنها می‌گذارد. 
بازی‌ها در نمایش «هتل ریتاج» تقریبا در یک سطح است و نمی‌توان از یک نقش‌آفرینی شاخص نسبت به سایرین نام برد اما هماهنگی و نظم میان بازیگران بویژه در حرکات نمایشی‌ای که در صحنه‌های تاریخی به چشم می‌خورد، نشان‌دهنده ماه‌ها تمرین عوامل و دست‌اندرکاران آن است.
تحریف سخنان و اعمال و رفتار معصومین ما هر چند قرن‌هاست آغاز شد؛ اما هنوز هم با شدت و ضعف در برهه‌های مختلف ادامه دارد. تحریف تاریخ، به راحتی می‌تواند جای ظالم و مظلوم را با یکدیگر عوض کند و اگر مقابل این جریان نایستیم، ممکن است روزی را شاهد باشیم که به خودمان می‌آییم و با پیشینه‌ای از شیعیان روبه‌رو می‌شویم که به کلی با حقیقت متفاوت است. تلاش‌ها برای این کار از طرق مختلف مثل جعل، حذف، کوچک‌نمایی، برجسته‌سازی و... در حال وقوع است و سیر اصلی داستان «هتل ریتاج» هم ناظر به همین موضوع است. نسل جوان ما امروز محتاج چنین روایاتی است که با بیان حقیقت تاریخ، در برابر این تحریف‌ها قد علم می‌کنند. این نمایش که توانست در نخستین شب اجرای خود در ۲ سانس میزبان بیش از ۱۰۰۰ تماشاگر باشد، تاکنون ششمین شب اجرای خود را در سالن اصلی تئاترشهر پشت سر گذاشته است و در بین تماشاگران گروه‌های مختلفی از جمله خانواده‌ها و کودکان، نوجوانان و جوانان به چشم می‌خورند. 
اجرای «هتل ریتاج» تا ششمین شب دی‌ماه همزمان با شام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه دارد و با توجه به نزدیک شدن به آخرین روزهای دهه فاطمیه، می‌توان در این مدت به استقبالی بیش از این هم امیدوار بود. 12 شب اجرای «هتل ریتاج» در مناسب‌ترین زمان ممکن روی صحنه می‌رود. این نمایش در ایام عزاداری فاطمیه می‌تواند روضه پرسوز و گدازی بر معصومیت و مظلومیت این خاندان باشد.

Page Generated in 0/0068 sec