printlogo


کد خبر: 257986تاریخ: 1401/10/1 00:00
دور دنیا

درخواست مخالفان اردوغان از بشار اسد
حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه از بشار اسد خواست با رجب طیب اردوغان دیدار نکند. این حزب متعهد شد کمک‌های مالی را به سوریه ارائه و نیروهای ترکیه را از سوریه خارج کند. روزنامه
«Turkiye Gazetesi» نوشت: حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در نامه‌ای به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرد زمانی که به قدرت برسیم متعهد می‌شویم تمام نیروهای ترکیه را از خاک سوریه از جمله ادلب خارج کرده و تمام خواسته‌های دولت سوریه را برآورده و کمک‌های مالی را به این کشور ارائه کنیم. این روزنامه نوشت: این حزب در کنار احزاب دیگری که با آن ائتلاف دارند، برای ممانعت از نشست احتمالی بشار اسد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تلاش می‌کنند. احزاب مخالف ترکیه ظرف ۵ ماه گذشته ۷ درخواست را برای عدم دیدار بشار اسد با اردوغان ارائه کرده‌اند.
***
دیدار و گفت‌وگوی شی جین پینگ و مدودف در پکن
رئیس‌جمهوری پیشین روسیه که در حال حاضر معاون شورای امنیت این کشور است، دیروز اعلام کرد گفت‌وگو بین هیات‌های روس و چینی در پکن «مفید» بود. اوایل دیروز دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در پکن دیدار و گفت‌وگو داشت. مدودف در حال حاضر و به دعوت حزب حاکم کمونیست چین در پکن است. وی ادامه داد: گفت‌وگوها بسیار کمک‌کننده بود. ما درباره مسائل مربوط به همکاری دوجانبه بین مسکو و پکن شامل مسائل اقتصادی، همکاری صنعتی و همچنین درگیری در اوکراین صحبت کردیم.
***
ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه در افغانستان
ویدئوهایی از دانشجویان دختر در افغانستان منتشر شده که به‌ رغم اعلام ممنوعیت ادامه تحصیل از سوی طالبان پشت دروازه‌های دانشگاه‌ها در کابل حاضر شده‌اند و البته اجازه ورود به آن را نیافتند. ویدئوهایی هم از ولایات دیگر در افغانستان از جمله تخار منتشر شده که نشان می‌دهد دختران دانشجو برای اینکه اجازه ورود به دانشگاه نیافتند، پشت در دانشگاه‌ها گریه می‌کنند. دانشجویان دختر و پسر نیز همزمان با شعار «یا همه، یا هیچ‌کس» در دانشگاه ننگرهار دست به تجمع اعتراضی زدند. طالبان روز گذشته در نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کرد ادامه تحصیل دختران در این دانشگاه‌ها «تا امر ثانی تعطیل است».
***
فساد در الازهر مصر
دادستان مصر دستور معرفی ۱۱ متهم از کارکنان دانشگاه الازهر را به دادگاه صادر کرد. متهمان در پی تخلفات مالی و اداری در روند توسعه بایگانی دانشگاه الازهر به دادگاه معرفی شدند. پیش‌تر دفتر فنی رئیس هیات رسیدگی به این موضوع، گزارشی از سازمان کنترل اداری درباره تخلفات انجام شده در توسعه بایگانی دانشگاه الازهر دریافت کرده بود؛ تخلفاتی که به خسارت به اموال عمومی منجر شده و شرکت عامل مبلغ ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار پوند درآمد نامشروع داشته است. در بررسی‌ها مشخص شد متهمان، سنجش تخمینی مشخصات فنی فرآیند تهیه و نصب ۲۵ دستگاه تشکیل پرونده در سامانه الکترونیکی و نوسازی ۱۱ دستگاه را امضا کرده‌اند که از مشارکت‌شان در تهیه آن ارزیابی غیرحقیقی حکایت دارد. همچنین این تخلف ۵ میلیون و 400 هزار پوند مصری قیمت مازاد بر ارزش آن واحدها در بازار را شامل می‌شود که منجر به سود شرکت عرضه‌کننده از آن مبلغ و خسارت به خزانه دولت به همان میزان شده است.
***
نفت قزاقستان جایگزین نفت روسیه برای اروپا نمی‌شود
«ایگار دیامین» نماینده رسمی شرکت روسی «ترانس نفت» گفت: قزاقستان برای دریافت ظرفیت بیشتری برای انتقال نفت خود به آلمان، درخواست نکرده است. این شرکت روسی معتقد است: نفت قزاقستان نمی‌تواند جایگزین نفت روسیه شود که قبلا به پالایشگاه‌های آلمان عرضه می‌شد. بنا بر سخنان نماینده شرکت ترانس نفت روسیه، قزاقستان بیش از 3 تا 5 میلیون تن نفت نمی‌تواند به آلمان انتقال دهد در حالی که روسیه سالانه 19 تا 20 میلیون تن مواد خام را به کارخانه‌های آلمان انتقال می‌داد. به این ترتیب، طرف روسیه به ادعای دویچه‌وله درباره اینکه ترانس نفت روسیه تلاش کرده نفت قزاقستان را که به آلمان عرضه می‌شود همچون نفت روسیه معرفی کند، واکنش نشان داد.
***
اعتصاب‌ها در بریتانیا به آمبولانس‌ها رسید
مقامات بهداشت انگلیس هشدار دادند در طول اعتصاب کارکنان آمبولانس در انگلیس و ولز نمی‌توان ایمنی بیماران را تضمین کرد. به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، «خدمات سلامت ملی» یا نظام سلامت ملی بریتانیا ( NHS) می‌گوید مراقبت‌های اضطراری همچنان ارائه خواهد شد. از مردم خواسته شده تنها در موارد اضطراری که زندگی افراد در خطر است با شماره اورژانس این کشور تماس بگیرند. زمان پاسخگویی آمبولانس در حال حاضر ۲ برابر ۲ سال پیش است و فشار زیادی روی سیستم درمانی وارد شده است. در بریتانیا، خدمات آمبولانس زیر فشار شدیدی قرار دارد. در این حال، وزرا از مردم خواسته‌اند مراقبت بیشتری کنند و توصیه شده از ورزش‌های سنگین و سفرهای غیرضروری خودداری شود. اتحادیه‌ها می‌گویند در ۲۴ ساعت آینده به تماس‌هایی که برای زندگی افراد مخاطره‌آمیز تلقی شود، پاسخ داده می‌شود.

Page Generated in 0/0065 sec