printlogo


کد خبر: 257988تاریخ: 1401/10/1 00:00
زلنسکی برای دریافت کمک‌های مالی و نظامی از واشنگتن به آمریکا سفر کرد
دلقک در کاخ سفید

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور اوکراین به قصد دریافت کمک‌های بیشتر نظامی از آمریکا عازم واشنگتن شد. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود گزارش داد رئیس‌جمهوری اوکراین در راه سفر به واشنگتن است و قرار است در کنگره سخنرانی داشته باشد و با جو بایدن نیز ملاقات کند. به نقل از این شبکه خبری آمریکایی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیروز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد و قرار است یک سخنرانی هم برای اعضای ۲ مجلس کنگره آمریکا داشته باشد. 
گزارش شده است پلیس کنگره ایالات‌متحده در آستانه این سفر تدابیر امنیتی خود را افزایش داد. در عین حال، منابع پایگاه خبری آکسیوس تاکید کردند «انجام این سفر به تدابیر امنیتی نیاز دارد». 
آکسیوس به نقل از منابع خود گزارش داده بود زلنسکی در ۲۱ دسامبر (دیروز) برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره آمریکا از پایتخت ایالات‌متحده بازدید خواهد کرد. انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری اوکراین از قانون‌گذاران ایالات‌متحده برای کمک‌های نظامی این کشور به دولت کی‌یف که تاکنون میلیاردها دلار شده است، قدردانی کند و درخواست کمک مالی اضافی هم داشته باشد. این نخستین سفر زلنسکی به ایالات‌متحده از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه است. با این حال روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داده هیات اوکراینی قصد دارد از کاخ سفید تسلیحات دوربردتر از آنچه در حال حاضر دارد درخواست کند. علاوه بر این، گزارش شده است زلنسکی همچنین پهپادهای Grey Eagle و Reaper را درخواست خواهد کرد. با این حال، دولت ایالات‌متحده آماده تسلیم شدن درباره این موضوع نیست. این روزنامه خاطرنشان می‌کند ارسال موشک‌های ATACMS که ملی‌گرایان اوکراینی می‌توانند آنها را به خاک روسیه بزنند، به تشدید تنش منجر می‌شود و روسیه را مجبور به استفاده از «سلاح‌های قوی‌تر» می‌کند. این روزنامه ادعا می‌کند به همین دلیل، دولت اوکراین شروع به ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید بدون چنین سلاح‌هایی، پیشروی در اعماق مناطق جدید فدراسیون روسیه غیرممکن خواهد بود. هفته گذشته بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فاش کرد کشورش قصد ندارد نیروهای خود را به اوکراین بفرستد و در عوض خود را به ارائه حمایت مادی با تجهیزات و تسلیحات به کی‌یف محدود می‌کند. بایدن در میان گزارش‌ها درباره برنامه‌های واشنگتن برای افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در اوکراین گفت: «آیا ما به اوکراین نیرو می‌فرستیم؟ نه، ما مانند گذشته تجهیزات نظامی را با میلیاردها دلار ارسال می‌کنیم». 
در همین حال سخنگوی کرملین روز گذشته تاکید کرد احتمال تغییر موضع ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و سازنده‌تر شدن این موضع بعد از سفر او به آمریکا بعید است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اظهاراتی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند موضع ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در قبال فرآیند مذاکرات بعد از سفر او به آمریکا تغییر می‌کند، پاسخ داد: من اینطور فکر نمی‌کنم. پسکوف تاکید کرد روسیه انتظار بروز هیچ نتیجه مثبتی از این سفر ندارد. 

Page Generated in 0/0055 sec