printlogo


کد خبر: 258006تاریخ: 1401/10/1 00:00
اخبار

تشکیل کارگروهی برای استرداد اشیای تاریخی به ایران
معاون میراث فرهنگی از تشکیل کارگروهی ویژه جهت استرداد اشیای تاریخی از کشورهای دیگر خبر داد. علی دارابی در نشستی خبری گفت: شب یلدا به ثبت جهانی رسید. ما همیشه در ایران جشن یلدا را برگزار می‌کردیم اما این بار یلدا جهانی شده و به نوع دیگری جشن گرفته می‌شود. این سنت نیاکان ماست‌. قدمت یلدا به قدمت نوروز است و برخلاف بسیاری از جشن‌ها این یگانه جشن شبانه ایرانی‌هاست. دارابی بیان کرد: ما این پرونده را با افغانستان به صورت مشترک ثبت کردیم. در برنامه یونسکو، سفیر افغانستان از دولت قبل به جلسه یونسکو آمده بود. دولت طالبان چنین برنامه‌هایی را قبول ندارد. یونسکو می‌گفت افغانستان تلاشی برای یلدا نکرده است. وی در ادامه افزود: بخش قابل ملاحظه‌ای از پرونده الواح هخامنشی حل شد اما در عین حال که دادگاه حکم را به ایران داده ولی این مساله به روابط ایران و آمریکا گره خورده است. کارگروهی را برای موضوع استرداد اشیا در وزارت میراث فرهنگی تشکیل داده‌ایم و با جدیت به ما کمک می‌کنند؛ امیدوارم هر ۴ پرونده‌ای که در حوزه استرداد دنبال می‌کنیم را به نفع ایران برگردانیم. وی درباره راهکارهای وزارت میراث فرهنگی برای مبارزه با ایران‌هراسی پس از اتفاقات اخیر در کشور گفت: متاسفانه حوادث اخیر ضربات مهلکی به گردشگری پس از کرونا زد، ۲ روز قبل یکی از کشورها به اتباع خود فراخوان داد که ممکن است گروه‌های خودسر شما را بازداشت کنند، در همین شرایط تأسیسات گردشگری که در کرونا مشکلات زیادی پیدا کرده بودند باز هم آسیب دیدند. این در حالی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم قرار است سونامی گردشگری داشته باشیم.
***
افزایش گازگرفتگی در تهران
رئیس مرکز اورژانس تهران از افزایش موارد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در ماموریت‌های اخیر اورژانس خبر داد. «یحیی صالح‌طبری» با اشاره به آغاز فصل سرما و استفاده مردم از وسایل گرمایشی گفت: تعداد مسمومیت‌ها با گاز مونوکسیدکربن با آغاز فصل سرما افزایش یافته است اما این افزایش در شرایط فعلی خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد. وی با اشاره به اینکه گاز مونوکسیدکربن ۹ برابر اکسیژن قابلیت چسبندگی به هموگلوبین خون را دارد، گفت: این گاز هیچ بو و رنگی ندارد و به راحتی جان انسان‌ها را می‌گیرد، لذا افرادی که از لوازم گازسوز استفاده می‌کنند حتماً باید از استاندارد و سالم بودن مجاری خروجی گاز مطمئن شوند. وی افزود: شایع‌ترین علامت در فرد هوشیار و بیدار که با گاز مونوکسیدکربن مسموم شده سردرد است، بعد از آن بی‌حالی و سرگیجه و تهوع و استفراغ، بعد کاهش هوشیاری و نهایتا تشنج است که ممکن است منجر به فوت شود.
***
تحصیل دانش‌آموزان کرمانی در 41 مدرسه برکت
41 مدرسه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در مناطق محروم استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است. معاون عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت افزود: بیش از 4 هزار و 100 دانش‌آموز مناطق محروم و روستایی استان کرمان در 41 مدرسه برکت با 230 کلاس مشغول به تحصیل هستند. محمد مهجوری گفت: بنیاد برکت ساخت و تکمیل 37 مدرسه دیگر را نیز در مناطق کم‌برخوردار استان کرمان در دستور کار دارد. وی درباره اعتبار پیش‌بینی شده برای ساخت مدارس برکت در کرمان اظهار داشت: سهم بنیاد برکت در 78 مدرسه به بهره‌برداری رسیده و در حال ساخت استان کرمان 348 میلیارد ریال است که تا به امروز 224 میلیارد ریال را پرداخت کرده است. به گفته وی، ساخت مدرسه در مناطق محروم کشور یکی از بنیادی‌ترین و ماندگارترین اقدامات این بنیاد است. وی درباره آخرین اقدامات مدرسه‌سازی این بنیاد نیز توضیح داد: بنیاد برکت ساخت 2 هزار و 700 مدرسه با 13 هزار کلاس درس را در سراسر کشور در دستور کار دارد که از این تعداد، یک‌هزار و 950 مدرسه با 10 هزار کلاس به بهره‌برداری رسیده است.
***
اعلام شرایط جدید پیش‌فروش قبر در بهشت زهرا(س)
سازمان بهشت زهرا(س) شرایط جدید پیش‌فروش قبر را اعلام کرد و بر این اساس هزینه ۲ طبقه از ۳ طبقه پیش‌فروش شده، در زمان فروش دریافت خواهد شد. به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سازمان بهشت زهرا(س) تهران، با توجه به ضرورت اصلاح شرایط و فرآیندهای موضوع حق واگذاری استفاده از قبرها (پیش‌فروش) در بهشت زهرا(س) و لزوم اتخاذ روش‌های شفاف‌تر در راستای ایجاد عدالت شهروندی، این سازمان تسهیل و سامان‌بخشی به موضوع پیش‌فروش قبر را که یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردمی بوده در دستور کار خود قرار داده است. طبق شرایط جدید، اولویت حق استفاده از قبرها در قطعات قدیمی به افرادی واگذار می‌شود که یکی از بستگان درجه یک متقاضی، در آن قطعات مزار داشته باشد. همچنین برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در این بخش، به هر کد ملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده است. بر اساس این گزارش، در پیش‌فروش قبرها، هزینه ۲ طبقه از ۳ طبقه پیش‌فروش شده، در زمان فروش دریافت خواهد شد و هزینه یک طبقه دیگر نیز در آینده با نخستین دفن، به نرخ مصوب روز از خانواده متوفی دریافت خواهد شد. از سوی دیگر ۳۰ درصد ظرفیت قبرهای خالی قطعات قدیمی به عنوان ذخیره دفن روز، پیش‌فروش نخواهد شد تا امکان دفن در قطعات قدیمی در آینده نیز برای متقاضیان همچنان وجود داشته باشد.

Page Generated in 0/0081 sec