printlogo


کد خبر: 258014تاریخ: 1401/10/1 00:00
اخبار

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
مبارزه جدی علیه دلالی و سفته‌بازی است
کارشناس اقتصاد با تاکید بر اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه مبارزه قانونی و جدی علیه سوداگری و دلالی در بازارهاست، گفت: اجرای این طرح نقدینگی را به سمت تولید واقعی هدایت می‌کند و در سالم‌سازی اقتصاد نقش دارد. محمود دهقانی اظهار داشت: اجرای مالیات بر عایدی سرمایه بسیار ضروری است و مجلس و دولت باید در این زمینه اهتمام کافی داشته باشند. وی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه یکی از عواملی است که اگر دقیق انجام، برنامه‌ریزی و اخذ شود، از برخی مفاسد اقتصادی جلوگیری می‌کند و حتی در کاهش تورم نقش دارد. کارشناس اقتصاد اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه در عین حالی که برخی بازارهای تصنعی را محدود می‌کند، به تولید واقعی هم رونق می‌دهد. دهقانی گفت: از طرف دیگر، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، پولی که به سمت سوداگری و سفته‌بازی می‌رود در حد قابل ملاحظه‌ای به سمت تولید می‌برد؛ یعنی دلالی‌ها و سفته‌بازی‌ها کم می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این طرح در صورتی که تصویب و بخوبی اجرا شود، وضعیت اقتصادی را به لحاظ رفتارهای اقتصادی، تبادلات اقتصادی و بازارهای واقعی اقتصادی سر و سامان بهتری می‌دهد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: قرار نیست به صرف اجرای این طرح همه مسائل حل شود ولی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه مرحله‌ای است که بدون تردید اگر دقیق رعایت، مواد آن تصویب و بخوبی اجرا شود، بی‌شک در سالم‌سازی اقتصاد نقش خواهد داشت.
***
قاعده‌گذاری وزارت صمت در بورس جواب داد
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد چهارشنبه با رعایت ضوابط وزارت صمت ۲ خودروی شاهین و هایما s7 هر کدام به تعداد ۲ هزار دستگاه در بورس کالا عرضه شد که اولی ۱۴ درصد و دومی ۹ درصد بالاتر از قیمت کارخانه کشف قیمت شدند. امید قالیباف افزود: در حالی خودرو شاهین ۳۴۶ میلیون تومان به فروش رسید که قیمت‌سازان تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای این خودرو در بازار قیمت‌گذاری می‌کنند. وی ادامه داد: برای خودروی هایما s7 نیز قیمت ۸۱۴ میلیون تومان کشف شد که قیمت کاذب بیش از یک میلیارد تومان در بازار برای آن عنوان می‌شود. مشاور وزیر صمت با اشاره به تعامل سازنده این وزارتخانه با بورس گفت: نتیجه این تعامل پذیرش قواعد کف عرضه (۲ هزار دستگاه برای پرتیراژها و ۵۰۰ دستگاه برای کم‌تیراژها) و عرضه همگن (از نظر مشخصات فنی و رنگ یکسان) توسط بورس و اعمال آن در عرضه بود که نتیجه مطلوبی به همراه داشت.
قالیباف بر ادامه عرضه‌های متراکم و پرتعداد خودرو در بورس کالا در آینده تاکید کرد. سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: بزودی با انجام واردات و افزایش تولیدات داخلی، بازار خودرو به نقطه اشباع عرضه می‌رسد.
***
از سرگیری عرضه بنزین سوپر  در تهران
معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: مشکل عرضه بنزین سوپر حل شده است و هم‌اکنون روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر در جایگاه‌های مختلف تهران در حال عرضه است. سعید برخوردار اظهار داشت: در پی نیاز به اورهال برخی پالایشگاه‌های کشور و به‌ دلیل برخی مسائل فنی، تولید و توزیع بنزین سوپر با وقفه‌ای مواجه شده بود. وی افزود: خوشبختانه از همین هفته، بحث تولید و تحویل بنزین سوپر اجرایی شده است و اکنون شاهد عرضه این نوع بنزین در جایگاه‌های عرضه هستیم. برخوردار با بیان اینکه «اگر مردم در مراجعه به جایگاهی موفق به تهیه بنزین سوپر نشدند، به دیگر جایگاه‌های همان محدوده مراجعه کنند»، گفت: در مناطق مختلف تهران، اعم از شرق، غرب، مرکز و شمال پایتخت، بنزین سوپر در حال توزیع است اما ممکن است برخی جایگاه‌های عرضه، خود متقاضی دریافت بنزین سوپر نباشند. در زمان حاضر تمام جایگاه‌های پرفروش و پرمتقاضی، بنزین سوپر برای عرضه دارند. وی ادامه داد: هم‌اکنون روزانه حدود 600 تا 700 هزار لیتر بنزین سوپر در تهران توزیع می‌شود و از ابتدای هفته آینده، عرضه بنزین سوپر در سراسر تهران، بدون مشکل و طبق روال عادی انجام خواهد شد.
***
افزایش درآمدهای ارزی روی دیگر تعرفه‌گذاری پلکانی گاز طبیعی
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با تعرفه‌گذاری پلکانی گاز طبیعی، می‌توانیم درآمد ارزی را از محل تولید صنایع یا صادرات برق و گاز افزایش دهیم که چنین اقدامی باعث ارزش افزوده فراوان برای اقتصاد کشور خواهد شد.
غلامرضا شریعتی با اشاره به بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور اظهار کرد: گاز در ایران با تمام مشقاتی که در تولید داریم، به صورت نسبتا رایگان در اختیار صنایع و بخش خانگی قرار داده می‌شود و مصرف‌کنندگان این گاز باید بدانند گازی که امروز مصرف می‌شود، محصول هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و این از جیب خود مردم هزینه می‌شود و باید بیشترین صرفه‌جویی را داشته باشند. وی با اشاره به اینکه پس در استفاده از گاز باید مدیریت مصرف داشته باشند، ادامه داد: ناترازی گاز اثر زیادی در صنعت و خانوارها دارد و قطعاً در چنین شرایطی مردم متضرر خواهند بود، در مصارف صنعتی اگر قطعی گاز داشته باشیم، شاهد کاهش تولید و اشتغال و ارزآوری خواهیم بود. از طرفی کاهش تولید در نهایت باعث کاهش عرضه در بازار و گرانی کالا می‌شود که باز خود مردم آسیب می‌بینند. نماینده مردم در مجلس با اشاره به اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی برای مشتریان پرمصرف، گفت: اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها با توجه به نتایج مثبت فاز اول اجرایی این طرح، در زمینه کاهش مصرف مشترکان پرمصرف حتماً موثر خواهد بود، چرا که در این اقدام مردم تلاش می‌کنند در مصرف خود مدیریت داشته باشند و اگر مصرف از الگوی بهینه خارج شود، هزینه پرداختی چندین برابر خواهد شد و از دریافت یارانه انرژی محروم می‌شوند.
شریعتی‌اندراتی خاطرنشان کرد: اگر مردم در مصرف گاز همکاری لازم را داشته باشند، می‌توانیم درآمدزایی ارزی خود را از محل تولید صنایع یا صادرات برق و گاز داشته باشیم.

Page Generated in 0/0059 sec