printlogo


کد خبر: 258015تاریخ: 1401/10/1 00:00
خودروهای ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای و اروپایی در راه ایران
واردات 100 هزار خودرو تا پایان 1401

با نزدیک شدن به زمان عرضه نخستین خودروهای وارداتی در بورس به‌ منظور قیمت‌گذاری، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه کدام برندها از کدام کشورها شانس حضور در سطح جاده‌ها و خیابان‌های کشورمان را یافته‌اند، همچنان ادامه دارد. آنطور که مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع‌رسانی کرده‌اند، تاکنون کل درخواست‌های واصله برای واردات خودرو افزون بر ۴۰۰ فقره بوده که در کارگروه تجارت و ارتباطات بین‌الملل معاونت حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفته است. درخواست‌هایی که مطابق ارزیابی اولیه توانایی لازم برای برآوردن شرایط اصلی آیین‌نامه فوق‌الذکر درباره قرارداد با شرکت خارجی، داشتن زیرساخت خدمات پس از فروش و برنامه سرمایه‌گذاری فناورانه در صنعت خودرو را دارا بودند، مشخص شده است. بر اساس این گزارش، در مجموع ۴۰۰ مجموعه و شخصیت حقیقی تقاضای واردات خودرو را ارائه کردند که ۲۷ شرکت حداقل شرایط را داشتند و ۴ شرکت ثبت سفارش را انجام دادند. پیش‌تر وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اولویت ما واردات خودروهای اقتصادی است، اظهار داشت: ثبت سفارش خودرو در هفته‌های گذشته انجام شده و نخستین خودروهای وارداتی بزودی وارد کشور می‌شود. سیدرضا فاطمی‌امین‌ تاکید کرد: هر چند واردات خودروهای اقتصادی در اولویت است اما در مرحله نخست مهم برای ما زمان واردات است تا «فضای روانی که واردات خودرو انجام نمی‌شود را از بین ببریم». وی درباره تامین یک میلیارد یورو ارز واردات خودرو نیز گفت: یک میلیارد یورو ارز مورد نیاز برای واردات خودرو در دولت مصوب شد که با هماهنگی بانک مرکزی بود، بنابراین در این مورد مشکلی وجود ندارد و ارز مورد نیاز تامین می‌شود. تاکنون حضور خودروهای ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای و برخی خودروهای چینی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود در کشور قطعی شده و به عنوان نخستین خودروهای وارداتی راه به خیابان‌ها پیدا می‌کنند.
* ۳ محصول چانگان
آنطور که روز گذشته معاون خرید گروه سایپا خبر داد ۳محصول چانگان CS۳۵ پلاس، CS۵۵ پلاس و UNI-T در سبد محصولات سایپا قرار می‌گیرد و ثبت سفارش ۲۰ هزار دستگاه از محصولات جدید انجام شده است. انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس و انجام واردات، التهابات بازار خودرو بشدت کاهش یابد و دست سوداگران و واسطه‌ها کوتاه شود. همچنین معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، گفت: مطابق آیین‌نامه اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودروهایی با بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد.
* 100 هزار خودرو در 3 ماه می‌آید
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۳ ماه پایانی سال گفت: وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو برنامه‌های متعددی دارد که بزودی اعلام خواهد شد. امید قالیباف اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در ۳ ماهه باقیمانده امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تأمین می‌شود. سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تحویل خودرو در ۲ بازه ۳ و ۶ ماهه خواهد بود، تصریح کرد: متقاضیانی که از طریق بورس کالا خرید می‌کنند ۳ تا ۶ ماه بعد از زمان خرید، خودروی آنها تحویل داده می‌شود که این زمان با توجه به ساخت خودرو و حمل آن طبیعی است. مشاور وزیر صمت افزود: امسال حدود ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی به صورت تحویل فوری به فروش خواهد رسید. وی درباره نحوه تأمین ارز واردات خودرو نیز گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو روش‌های مختلفی برای تأمین ارز قید شده که در مجموع ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرده اما نکته مهم این است که تأمین ارز از منشأ خارج کشور خواهد بود. قالیباف با تأکید بر تبعیت قیمت خودرو از نرخ ارز گفت: آنچه شاهد آن هستیم افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بوده و قیمت شرکت‌های خودروساز افزایش نیافته است. وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو برنامه‌های متعددی دارد که بزودی اعلام خواهد شد.

Page Generated in 0/0056 sec