گروه اقتصادی: وجود کریدورهای تجاری بینالمللی در راستای نقل و انتقال کالاها میان کشورها از ملزومات تجارت خارجی است که وجود و دسترسی به آن برای کشورهایی که در معرض تحریم هستند از اهمیت دوچندانی برخوردار است. در این راستا و در پی بیاثر کردن تحریمها در حوزههای ترانزیتی، ایران و روسیه مشترکا در حال ایجاد مسیری تجاری از اقیانوس هند تا اروپا هستند. به گزارش «وطنامروز» به نقل از بلومبرگ، روسیه و ایران در حال ساخت یک کریدور حملونقل تجاری بین قارهای از اقیانوس هند تا اروپا هستند.
این کریدور 3 هزار کیلومتر طول داشته و دست کشورهای ثالث را از تحریم این کشورها دور میکند. ۲ کشور در حال سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری برای تسریع حملونقل کالا به صورت ریلی و دریایی در حوزه دریای خزر هستند.
آمارهای حملونقل دریایی حاکی از آن است که چندین کشتی ایرانی و روسیه از جمله چند کشتی که تحریم هستند، در حال حرکت در این کریدور حملونقلی هستند.
این یک مثال واضح از نحوه تغییر شبکههای حملونقل تجاری توسط قدرتهای بزرگ در اقتصاد جهانی است که میخواهند خود را به یک بلوک بزرگ تبدیل کنند. روسیه و ایران تحت فشار بسیار زیاد تحریمها، حالا در حال نزدیک شدن به هم هستند و هر دوی این کشورها البته رویکردی به سمت شرق را در پیش گرفتهاند.
هدف این ۲ کشور این است که مسیرهای تجاری خود را در برابر تحریمهای غرب حفاظت کرده و در عین حال با توجه به توسعه اقتصادهای آسیایی، مسیرهای جدیدی را ایجاد کنند.
«ماریا شاگینا» کارشناس تحریم و سیاست خارجی روسیه در موسسه بینالمللی مطالعات استراتژیک لندن میگوید: این مساله در حال ایجاد یک زنجیره عرضه تحریمناپذیر در همه حوزههاست. این مسیرهای نوظهور به ایران و روسیه این امکان را میدهد تا هزاران کیلومتر مسیر کریدورهای موجود را دور بزنند. در واقع در طول مسیر ایجادشده از سوی ایران و روسیه قرار است دریای آزوف در شمال روسیه به جنوب ایران و حاشیه اقیانوس هند متصل شود. این نقاط از طریق شبکه حملونقل ریلی به هم متصل خواهد شد.
چندی پیش هم رئیسجمهور روسیه بر اهمیت اتمام این پروژه و تکمیل آن تاکید کرد. وی در یک نشست اقتصادی در ماه سپتامبر بر لزوم توسعه زیرساختهای حملونقل دریایی، ریلی و جادهای در این کریدور تاکید کرد و گفت این پروژه به شرکتهای روسی فرصتهای جدیدی را برای ورود به بازارهای ایران، هند، خاورمیانه و آفریقا میدهد و روند واردات کالا از این مناطق را تسهیل میکند.
شاگینا میگوید: بر اساس تخمینها، ایران و روسیه 25 میلیارد دلار روی این زیرساختها و برای ایجاد این کریدور تجاری سرمایهگذاری خواهند کرد که به ۲ کشور این امکان را میدهد جریان تجارتی را که غرب به دنبال متوقف کردن آن است، برقرار نگه دارند.