printlogo


کد خبر: 258055تاریخ: 1401/10/3 00:00
اخبار

صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به 1.5 میلیون بشکه در روز رسید
طبق اظهارات وزیر نفت و بر اساس آمار اوپک، در ماه گذشته میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از یک به بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.
جواد اوجی، وزیر نفت پس از جلسه هیات دولت در هفته گذشته، بخشی دیگر از موفقیت‌های بازارسازی نفت را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر در کانال تولید ۳ میلیون بشکه نفت قرار داریم. ظرفیت تولید نفت سبک ما روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است. افزایش تولید نفت ایران در ماه گذشته، با توجه به ثابت باقی ماندن توان عملیاتی پالایشگاه‌های ایران به معنای افزایش صادرات نفت کشور است. طبق آخرین گزارش اوپک، توان عملیاتی پالایشگاه‌های نفت ایران حدود 1.7 میلیون بشکه در روز است. در نتیجه با کسر این عدد از میزان تولید نفت ایران، رقم فروش نفت 1.3 میلیون بشکه در روز محاسبه می‌شود. پیش‌تر وزیر نفت عنوان کرده بود که صادرات میعانات گازی ایران به عدد روزانه 200 الی 250 هزار بشکه در روز رسیده است. بدین ترتیب طبق اظهارات وزیر نفت و آمار اوپک، در ماه گذشته میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از یک به بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش صادرات نفت ایران در حالی رقم خورده که در 6 ماه گذشته دولت بایدن با اعمال دقیق‌ترین تحریم‌ها بر شبکه فروش نفت ایران به دنبال کاهش آن بوده ولی طبق آمار در تحقق این هدف ناکام مانده است.
***
عرضه ٢ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا
بورس کالا فردا (۴ دی‌ماه) میزبان عرضه ۲ هزار دستگاه خودروی پژو ۲۰۷ دستی سفید با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. درصد پیش‌پرداخت سفارش خرید در این عرضه ۱۰۰ درصد و تاریخ تحویل ۲۰ اسفند است.
هر کد ملی (خریداران حقیقی) تنها مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و تنها برای یک دستگاه خودرو بوده و خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند و اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش ندارند.
خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه در بورس کالا (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به آدرس esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع‌رسانی می‌شود، علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه‌گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند. هزینه‌های جانبی شامل بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۱۰ تومان به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که بر اساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود، است.
بدیهی است در صورت عدم واریز هزینه‌های فوق حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد.
***
مصرف گاز را 30 درصد کاهش دهید قبض گازتان رایگان می‌شود
وزیر نفت گفت: مشترکان گاز به ازای هر یک درصد کاهش مصرف ۳ درصد تخفیف می‌گیرند. یعنی اگر مشترکی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشد تقریبا تعرفه گاز این مشترک رایگان می‌شود. جواد اوجی گفت: متاسفانه مصرف گاز به نزدیک 580 میلیون متر مکعب رسیده است و نسبت به سال گذشته در بخش خانگی 60 میلیون متر مکعب، یعنی معادل ۲ پالایشگاه پارس جنوبی افزایش مصرف داشته‌ایم و از مردم عزیز می‌خواهیم در مصرف گاز خود را بهینه کنند. وی افزود: بازدیدی سرزده از مرکز راهبری در بحث توزیع و عرضه گاز و مصارف در سراسر کشور داشتیم و با سکو‌های پارس جنوبی و پالایشگاه‌هایی که در پارس جنوبی هستند ارتباط گرفتیم که روزانه 705 میلیون متر مکعب یعنی حدود 70 تا 80 درصد گاز کشور از این حوزه برداشت می‌شود.  اوجی ادامه داد: با تدابیری که از قبل دیده شده بود تعمیرات اساسی در حوزه پالایشگاه‌ها، سکو‌های فاز پارس جنوبی، خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار انجام شده و آمادگی صددرصدی را در بحث عرضه و تولید گاز داریم. وزیر نفت گفت: مشترکان می‌توانند دمای داخل خانه یا محل کار خود را روی 18 تا 22 درجه تنظیم و با استفاده از لباس گرم در خانه به کاهش مصرف گاز کمک کنند. وی ادامه داد: در محیط کار یا منزل فضاهایی که استفاده نمی‌شود می‌توان با خاموش کردن سیستم گرمایشی به کاهش مصرف گاز کمک کرد.
***
قیمت نفت بالا رفت
قیمت نفت در معاملات دیروز -جمعه- تحت تاثیر انتظارات برای کاهش عرضه نفت روسیه، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۶۶ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۸ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز پنجشنبه با یک دلار و ۲۲ سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با ۸۰ سنت کاهش، بسته شده بود. هر ۲ شاخص در مسیر ثبت دومین رشد هفتگی هستند. بهای نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون 3.3 درصد و شاخص نفت آمریکا 5.4 درصد رشد داشته است.
طبق اظهارات معامله‌گران و محاسبات رویترز، صادرات نفت روسیه از دریای بالتیک در پی اجرای تحریم اتحادیه اروپایی و مکانیزم سقف قیمت، ممکن است در دسامبر نسبت به نوامبر، به میزان ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.
یک رسانه روسی روز جمعه به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نوشت: روسیه در واکنش به مکانیزم سقف قیمت غربی برای نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور، فروش به کشورهایی را که از این مکانیزم حمایت می‌کنند متوقف می‌کند و ممکن است تولیدش را اوایل سال ۲۰۲۳ به میزان ۵ تا ۷ درصد کاهش دهد.

Page Generated in 0/0071 sec