printlogo


کد خبر: 258063تاریخ: 1401/10/3 00:00
سامانه بارشی جدید جز سیستان و بلوچستان همه استان‌های کشور را در برمی‌گیرد؛ هشدار بارش‌های سیل‌آسا و کولاک از امروز
30 استان مواجه با برف و باران
دومین سامانه بارشی هفته جاری، سه‌شنبه وارد کشور می‌شود

با ورود سامانه بارشی جدید، روز گذشته بارش باران و برف در بیش از ۱۲ استان کشور اتفاق افتاد که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز نیز جز استان سیستان‌وبلوچستان، در سایر مناطق کشور بارش رخ خواهد داد. دیروز در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، غرب اصفهان، همدان، مرکزی، بوشهر، شمال فارس و شمال خلیج‌فارس بارش باران و برف و وزش باد شدید موقت و در استان‌های جنوبی رعد و برق رخ داد. در همین ارتباط رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، به پیش‌بینی کلی آب و هوای کشور طی چند روز آینده بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری پرداخت و با بیان اینکه شدت بارش در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی است، گفت: یکشنبه (چهارم دی‌ماه) در نوار شمالی و استان‌های غربی کشور و دوشنبه (پنجم دی‌ماه) در استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق، بارش با شدت کمتر ادامه دارد. صادق ضیاییان ادامه داد: از بعدازظهر دوشنبه با ورود سامانه بارشی دیگر به کشور در شمال غرب و روز سه‌شنبه (ششم دی‌ماه) در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و دامنه‌های البرز مرکزی بارش پیش‌بینی می‌شود. خلیج‌فارس نیز مواج خواهد بود. وی همچنین وضعیت هوای تهران طی روزهای پیش رو را اعلام و عنوان کرد: شنبه (امروز) آسمان تهران ابری در بعضی ساعت‌ها با بارش باران و گاهی بارش برف و وزش باد و مه رقیق و در شب ابری در بعضی ساعت‌ها با بارش باران و گاهی بارش برف و وزش باد و مه رقیق پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: یکشنبه (فردا) هوای تهران ابری در بعضی ساعت‌ها بارش باران و گاهی بارش پراکنده برف و بتدریج کاهش ابر و در بعدازظهر وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: روز شنبه (امروز) جز استان سیستان‌وبلوچستان، در سایر مناطق کشور بارش رخ خواهد داد. همچنین سازمان هواشناسی با هشدار بارش‌های سیل‌آسا در استان تهران و احتمال طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و کولاک برف از افزایش ارتفاع امواج در سواحل جنوبی خبر داد. 
* هشدار هواشناسی نسبت به بارش برف و باران در تهران
اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به فعالیت سامانه بارشی، بارش برف و باران و کاهش ۷ درجه‌ای دما هشدار داد. این اداره با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی، بارش برف و باران پدیده مه، کاهش محسوس دما بین 4 تا 7 درجه سانتیگراد، در ارتفاعات وزش باد شدید موقت و احتمال کولاک برف تا ظهر یکشنبه خبر داد. در این شرایط جوی روز شنبه در استان تهران و روز یکشنبه در مناطق شمالی و ارتفاعات استان اثر مخاطره مورد انتظار است. بر اثر این مخاطره اختلال در سفرهای بین‌شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، کاهش دید بویژه در مسیرها و جاده‌های کوهستانی، یخبندان و لغزندگی در مسیرها بویژه مسیرهای کوهستانی و احتمال ریزش سنگ در مسیرهای مذکور، آبگرفتگی محلی و محدود معابر، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود. اداره کل هواشناسی استان تهران برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات جوی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ و سوخت کافی و لوازم گرمایشی هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در بخش کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، لایروبی کانال‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و عایق‌بندی منابع و لوله‌کشی‌های آب موجود در فضای باز با توجه به کاهش دما و آمادگی ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط را توصیه کرده است. 
* کاهش غلطت آلاینده‌ها در تهران از امروز
مطابق پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با تداوم ناپایداری جوی و بارش احتمالی، هوای این کلانشهر امروز با کاهش غلظت آلاینده‌ها مواجه می‌شود و احتمالا کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت قابل‌ قبول قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود شرایط ناپایداری جوی و بارش در طول روز، پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد. این در حالی است که روز گذشته (جمعه) شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» روی عدد ۱۰۹ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.
* ابلاغ دستورالعمل وزارت کشور برای مقابله با سیل و سرما
معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در دستورالعملی خطاب به معاونان امور عمرانی استانداری‌ها بر لزوم آمادگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی و موج سرما در کشور تاکید کرد. مهدی جمالی‌نژاد این دستور‌العمل را به منظور پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح مرتبط با سیلاب در شهرها و روستاهای کشور و اهمیت و ضرورت ایجاد آمادگی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی و لزوم انجام اقدامات فوری مبتنی بر تجربه سیلاب در تعدادی از استان‌های کشور صادر کرده است.  وی از معاونان امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور خواست این برنامه‌ها با قید فوریت به همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه استان ابلاغ و بر اجرای آن نظارت مستمر و دقیق انجام شود. بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، ایجاد سازوکارهای لازم در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای همکاری در امور پیشگیرانه و مقابله با سیلاب در شهرها و روستاها، اطلاع‌رسانی برای ضرورت آمادگی کامل همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه، برگزاری منظم جلسات ستاد مدیریت بحران شهرداری و کمیته‌های تخصصی ذیل این ستاد مذکور و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی مسؤول در حوزه مدیریت سیلاب و رودخانه‌های عبوری از شهرها و روستاها بویژه واحدهای تابعه وزارت نیرو برای لایروبی مسیل‌ها و انهار و ترمیم دیواره‌های ساحلی از نکات مورد تاکید در این دستورالعمل است. در بخش دیگری از این دستورالعمل بر انجام تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی بویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر از جمله مسیل‌ها و رود دره‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه بویژه در مناطقی از شهرها و روستاها که در سیل‌های اخیر آسیب دیده‌اند، تاکید شده است.
***
آماده‌باش امدادگران هلال‌احمر برای حوادث جوی   
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر بارش برف، باران و وزش باد شدید طی روزهای آینده، از آماده‌باش امدادگران این سازمان خبر داد. مهدی ولی‌پور استان‌های متأثر از سامانه بارشی جدید را ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، فارس، اصفهان، همدان و کرمانشاه اعلام کرد و گفت: ‌بر این اساس به امدادگران سازمان امدادونجات در این استان‌ها اعلام آماده‌باش برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی و نیز امدادرسانی به حادثه‌ ارائه شده است. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین به مردم و بویژه ساکنان این مناطق هشدار داد که از صعود به ارتفاعات و حضور در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند. همچنین در هنگام وزش باد شدید از قرار گرفتن در کنار درختان فرسوده، سازه‌های غیرمقاوم و نیز اجسامی که احتمال سقوط آنها وجود دارد، پرهیز کنند. پرهیز از تردد غیرضروری و نیز رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی از دیگر موارد توصیه شده است.

Page Generated in 0/0057 sec