printlogo


کد خبر: 258065تاریخ: 1401/10/3 00:00
اخبار

تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری با احیای فرهنگ ایثار
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، جوانی جمعیت را از جمله مؤلفه‌های مهم درباره قدرت کشور عنوان کرد و درباره عوامل موثر در فرزندآوری گفت: من منکر تاثیر اقتصادی نیستم اما احیای فرهنگ ایثار، فرهنگ حیات‌بخشی، فرهنگ بقا و علاقه به ادامه نسل می‌تواند از عواملی باشد که خانواده را به فرزندآوری تشویق کند. انسیه خزعلی اظهار کرد: میزان منابع، مساحت کشور، توانمندی‌های علمی و اقتصادی همه از مولفه‌های تاثیرگذار در قدرت کشورهاست اما مادامی که جمعیت جوان و نیروی انسانی کارآمدی برای بهره‌برداری از این مولفه‌ها وجود نداشته باشد عملا قدرت  کشور رو به زوال خواهد رفت. وی با بیان اینکه تنها جمعیت جوان کشور است که می‌تواند از علم برای بهبود اقتصاد و از منابع برای رفاه مردم استفاده کند، گفت: سرمایه عظیم انسانی با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت می‌تواند مانع ضررهای مهم آینده هر کشور شود. معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر نقش زنان در جوانی جمعیت و رشد جمعیت تصریح کرد: نقش زنان و اهمیت بانوان برای نهادینه کردن ضرورت تشکیل خانواده و پایداری خانواده بسیار تاثیرگذار و مهم است. خزعلی با اشاره به اینکه اگر چه شرایط اقتصادی در فرزندآوری موثر است اما نباید از تاثیر عوامل دیگر غافل شد، عنوان کرد: من منکر تاثیر اقتصادی نیستم اما احیای فرهنگ ایثار، فرهنگ حیات بخشی، فرهنگ بقا و علاقه به ادامه نسل می‌تواند از عواملی باشد که خانواده را به فرزندآوری تشویق کند.
***
اجرای طرح سراسری پلیس برای مقابله با جیب‌بری
جانشین پلیس آگاهی فراجا از اجرای طرح عملیاتی مقابله با سارقان جیب‌بر در کشور خبر داد. سردار فرامرز به‌‌گذر در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در راستای کنترل و کاهش سرقت‌های جیب‌بری، طرح جامع و عملیاتی مقابله با سارقان جیب‌بر در اوایل آذرماه سال جاری به مدت ۲ روز با استفاده از همه امکانات در استان‌های هدف به مرحله اجرا درآمد که در نتیجه اجرای این طرح، ۲۰ نفر متهم دستگیر شدند که نیمی از این تعداد دارای سابقه کیفری و نیمی دیگر فاقد سابقه کیفری بودند. جانشین پلیس آگاهی فراجا با اشاره به اینکه بیشترین آمار دستگیری و کشفیات به ترتیب مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی و قم بوده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۳ فقره سرقت‌های جیب‌بری از این افراد کشف شده که نرخ کشف به دستگیری حدود 1.6 فقره بوده است. وی در ادامه ضمن توصیه به شهروندان به اینکه از حمل و جابه‌جایی وجوه نقد زیاد و اسناد و مدارک معتبر و اشیای با ارزش در مواقع غیرضروری جدا خودداری کنند، گفت: سارقان جیب‌بر معمولا با برنامه‌ریزی و برآورد وضعیت مکان و زمان در فرصتی مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود می‌کنند.
***
تغییر شیوه سرشماری سال ۱۴۰۵
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از اجرای سرشماری سال ۱۴۰۵ به شیوه‌های ثبتی «مبنا» خبر داد و گفت: ۳ شهر پردیس، پرند و پیشوا برای اجرای آزمایشی این سرشماری در استان تهران انتخاب شدند. علاءالدین ازوجی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند اجرای سرشماری سال ۱۴۰۵ گفت: بر اساس قانون از سال ۱۳۳۵ تاکنون هر ۱۰ سال سرشماری در کشور انجام شده است اما شیوه مراجعه حضوری در سرشماری بعدی تغییر خواهد کرد. در حقیقت بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۹ هیات وزیران، سرشماری سال ۱۴۰۵ به شیوه ثبتی مبنا اجرا خواهد شد. وی افزود: در شیوه ثبتی مبنا به جای مراجعات مکرر به مردم از اطلاعات واحدهای آماری که در سامانه‌ها و پایانه‌های معتبر کشور وجود دارد بهره گرفته می‌شود و به این ترتیب کاهش هزینه‌ها، کاهش بار پاسخگویی برای مردم به دلیل مراجعه مکرر توسط ماموران آمارگیری، افزایش سرعت، کاهش زمان و تولید انتشار آمارها و افزایش کیفی آمارها به عنوان مزایای این روش محقق می‌شود. ادامه داد: بر اساس مصوبات جلسه ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا، مرکز آمار ایران مکلف شده است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با هدف تقویت بهبود و تکمیل داده‌های اداری و زیرساخت‌های مورد نیاز سرشماری سال ۱۴۰۵ به صورت آزمایشی سرشماری را در برخی نقاط کشور به اجرا درآورد.
***
ذخیره راهبردی دارو تا پایان بهمن به ۱۰۰ درصد می‌رسد
سخنگوی وزارت بهداشت از تکمیل ذخیره راهبردی دارو تا پایان ماه بهمن خبر داد. پدرام پاک‌آیین گفت: با تدابیر عاجل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ذخایر دارویی بالای ۶ ماه کشور  از ۳۳ درصد در ابتدای مهرماه به ۵۸ درصد رسیده و تا پایان بهمن ماه به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. 
وی افزود: برای تثبیت ذخیره راهبردی ۱۰۰ درصدی در آینده لازم است شرکت‌های تولید‌کننده دارو تسهیلات گرفته و خطوط تولید بعضاً فرسوده خود را بازسازی کنند. پاک‌آیین مهم‌ترین مشکل در تامین دارو  را کمبود نقدینگی دانست و اظهار داشت: تاکنون از  ۱۵ هزار میلیارد تسهیلات بانکی مصوب بانک مرکزی کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است. به عبارت دیگر ۱۳ بانک عامل متعهد شده‌اند نقدینگی شرکت‌های  دارویی را  با ارائه تسهیلات  افزایش دهند اما تنها ۲ بانک به تعهد خود در این زمینه عمل کرده‌اند. 
سخنگوی وزارت بهدشت، سیاست این وزارتخانه را حمایت حداکثری از تولید دارو در داخل کشور دانست و گفت: به تدریج و با افزایش ذخایر راهبردی، واردات دارو محدود می‌شود و  به کمک وزارت صمت برای واردات تجهیزات ساخت دارو نیاز داریم. در عین حال هرگاه واردات دارو به دلیل کمبود تولید نسبت به تقاضا ضرورت پیدا کند، با توجه به شمول مالیات بر ارزش افزوده ۲ درصدی در مبادی گمرکی که مجلس شورای اسلامی به تازگی تصویب کرده، نسبت به واردات دارو اقدام خواهد شد.

Page Generated in 0/0058 sec