printlogo


کد خبر: 258087تاریخ: 1401/10/4 00:00
وزیر امور خارجه از تمایل بغداد برای میانجی‌گری مذاکرات بین ایران و مصر خبر داد
تهران و قاهره در ریل مذاکره

گروه سیاست‌خارجی: نشست عراق 2 که در اردن برگزار شد، همچنین به محفلی برای عادی‌سازی روابط برخی کشورهای اسلامی مانند ایران و مصر تبدیل شد. در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد تهران از میانجی‌گری بغداد برای مذاکره ایران و مصر استقبال می‌کند. سال 91 بود که محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر برای حضور در کنفرانس جنبش عدم تعهد به تهران آمد و با رئیس‌جمهور وقت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. همه تحلیلگران بر این باور بودند اخوان‌المسلمین مصر در آن زمان از این سفر استفاده خواهد کرد و روابط 2 کشور ایران و مصر دوباره عادی می‌شود. حتی برخی اعتقاد داشتند مصر زمان مرسی به سمت ایران گرایش پیدا خواهد کرد اما اخوانی‌ها با تاثیر از ترکیه و اردوغان علیه تهران و دمشق قدم برداشتند و حتی به جرگه مخالفان دولت بشار اسد پیوستند. دیری نپایید که مرسی توسط سیسی سقوط کرد و کودتا باعث شد اخوانی‌ها به زندان یا چوبه دار سپرده شوند. 10 سال از زمان روی کارآمدن سیسی می‌گذرد و دست‌کم ۲ بار امیرعبداللهیان، یک بار در سمت وزیر امور خارجه و یک بار هم در مسند معاونت وزارتخانه با رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کرده است. حتی برخی اوقات خبرهایی از دیدارها در سطوح مختلف مقامات ایران و مصر منتشر شده است. سال 1400 بود که خبری از دیدار مقامات ایرانی و مصری منتشر شد. بنا بر آنچه در مجله فرانسوی آنتلجنس آنلاین آمده است، در شبی که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر در 27 ژوئیه سال قبل به بغداد سفر کرد تا با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر وقت عراق و «عبدالله دوم» پادشاه اردن دیدار کند، مسؤولانی از سرویس اطلاعاتی مصر با 6 مسؤول بلندپایه از وزارت اطلاعات ایران در قاهره دیدار کردند. این مجله افزود ریاست هیات وزارت اطلاعات ایران بر عهده «ناصر کنعانی» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره بود که اکنون سخنگوی دستگاه دیپلماسی است. 
آنتلجنس آنلاین همچنین اشاره کرد که 2 طرف درباره مسائل مربوط به دریانوردی در دریای سرخ و تنگه باب المندب و حملات علیه مواضع استراتژیک عربستان و آتش‌بس در یمن رایزنی کردند. این مجله فرانسوی در ادامه این مطلب نوشت 2 هیات اطلاعاتی بر سر نشست‌های مداوم با وجود قطع روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور توافق کردند. 
به نظر می‌رسد دیدارهای فعلی صورت گرفته بین مقامات ایران و مصر در سطح مقامات امنیتی است و هنوز گره‌های امنیتی بین تهران و قاهره به طور کامل باز نشده است تا دیدارهای رسمی بین مقامات سیاسی 2 کشور انجام شود. از سوی دیگر پرونده عادی‌سازی روابط با تهران در اختیار «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر قرار دارد که نشان‌دهنده سطح امنیتی این پرونده در مصر است. همچنین تیر امسال بود که روزنامه العربی قطر در گزارشی خبر داد مذاکرات بین ایران و مصر دوباره به جریان افتاده است. 
روزنامه العربی‌الجدید خبر داد که پیشرفت‌های جدیدی در روابط ایران و مصر به وجود آمده است. منابع دیپلماتیک مصر می‌گویند: «در سفر اخیر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر به عمان در اوایل هفته گذشته دیداری میان مسوولان بلندپایه ایرانی و مصری انجام شد و با هماهنگی‌های کشور عمان یک شخصیت عالی‌رتبه مصری که همراه السیسی بود، در این دیدار حضور یافت». این منابع مصری اعلام کردند: «این دیدار به‌طور کلی امنیتی بود و مسوولان ۲ کشور به اوضاع نوار غزه و سوریه پرداختند؛ ۲ طرف در بسیاری از مواضع در این‌خصوص توافق‌نظر داشتند و در آینده شاهد هماهنگی‌‌‌‌‌‌های مستقیم میان تهران و قاهره درباره امور مربوط به نوار غزه خواهیم بود». منابع دیپلماتیک مصری تاکید کردند: «با توجه به تمایل تهران و قاهره برای رسیدن به سطح جدیدی از روابط و گسترش تدریجی آن بر اساس تحولات منطقه، در این دیدار درباره هماهنگی مشترک در محافل بین‌المللی تا جایی‌که امکان دارد، توافق شد‌». بر اساس این گزارش، در سفر اخیر سیسی به مسقط، پایتخت عمان، سامح‌شکری وزیر خارجه، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات و هاله السعید وزیر برنامه‌ریزی و همچنین مسؤولان دیگر همراه وی بودند.
 اکنون غیر از عمان که قبل از نشست اردن میانجی‌گری بین تهران و قاهره را برعهده داشت، به نظر می‌رسد عراق هم به این جرگه پیوسته و ابراز تمایل کرده است این روابط سیاسی را جوش بدهد. در همین رابطه وزیر امور خارجه ایران خبر داد که نخست‌وزیر عراق در جریان نشست بغداد ۲ پیشنهاد گفت‌‎وگوی ایران و مصر را در سطوح سیاسی و امنیتی مطرح کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به شرکت در نشست بغداد 2 در اردن، گفت: در گفت‌‎وگویی که با آقای السودانی، نخست‌وزیر عراق داشتیم وی ایده‌هایی را مطرح کرد که عراق بتواند نقش منطقه‌ای خود را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایفا کند. وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق در این نشست تمایل و پیشنهادی مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی آغاز شود و منجر به تقویت روابط تهران و قاهره شود، مطرح کرد، اظهار داشت: من از این ایده نخست‌وزیر عراق استقبال کردم. امیرعبداللهیان افزود که آقای السودانی قرار است در این رابطه در هفته‌های آینده اقداماتی انجام دهد. وزیر امور خارجه در بخش دیگری گفت: قرار است که این موضوع را در راستای نقش منطقه‌ای عراق برای کمک به تقویت گفت‌وگو و همکاری‌ها پیگیری کنیم. به نظر می‌رسد هم طرف مصری و هم طرف ایرانی مایل به احیای روابط هستند. 
از سوی دیگر امیرعبداللهیان از افرادی است که جهان عرب را به خوبی می‌شناسد و در زمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری سیسی در قامت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با سیسی دیدار و گفت‌وگوی تقریباً طولانی‌تری نسبت به بقیه میهمان‌ها داشت. همچنین او یک بار هم در نشستی با حضور رئیس‌جمهور مصر که مقابل دوربین‌های رسانه‌ها انجام شد به صورت خصوصی با سیسی صحبت کرد که نشان از علاقه او برای احیای این روابط است. همچنین وزیر امور خارجه ایران در سفری به مصر که چند سال قبل صورت گرفت با حسنین هیکل، نویسنده برجسته مصری که دوست صمیمی او بود دیدار و گفت‌وگو کرد.

Page Generated in 0/0051 sec