printlogo


کد خبر: 258088تاریخ: 1401/10/4 00:00
دور دنیا

یورش صهیونیست‌ها به دختربچه یک‌ونیم ساله فلسطینی
عده‌ای از شهرک‌نشینان صهیونیست عصر جمعه با سنگ به شهروندان فلسطینی در جنوب نابلس (شمال کرانه باختری) حمله کردند. بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، صهیونیست‌ها به سمت خودروی یک شهروند فلسطینی نیز سنگ پرتاب کردند که سنگ پس از اصابت با شیشه خودرو، شیشه عقب آن را شکست. طبق این گزارش، پس از متلاشی شدن شیشه خودرو، یک دختربچه یک‌ونیم‌ ساله که در صندلی عقب خودرو قرار داشته، زخمی شده است. خبرگزاری رسمی فلسطین در ادامه گزارش خود اضافه کرد که این اقدام در نزدیکی روستای «اوصرین جنوبا» رخ داده و به تعداد دیگری از خودروها نیز خسارت وارد شده است. هلال‌احمر فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در درگیری‌های نابلس، یک جوان 19 ساله پس از اصابت گلوله پلاستیکی مجروح شده و ۱۷ نفر دیگر نیز به علت استفاده نیروهای صهیونیست از گازهای اشک‌آور دچار حالت خفگی شده‌اند.
***
بایدن به آمریکایی‌ها:
سیاست را رها کنید
جو بایدن از آمریکایی‌ها خواست سیاست‌های حزبی‌ را که این کشور را ۲ دسته کرده، کنار بگذارند و از روحیه حمایتی نهفته در تعطیلات کریسمس استقبال کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی کوتاهی به مناسبت تعطیلات کریسمس گفت آمریکایی‌ها در حال خروج از چند سال پر از درد و رنج هستند که طی آن پاندمی کرونا مردم را از عزیزان‌شان و خاطره ساختن جدا کرد. وی همچنین گفت آمریکایی‌ها باید این برهه زمانی از سال را به عنوان یادآوری برای ارائه حمایت و توجه به یکدیگر بپذیرند و دودستگی‌های حزبی و برچسب‌هایی مثل جمهوری‌خواه یا دموکرات را پشت سر بگذارند. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: صادقانه امیدوارم این تعطیلات این تفکر مسموم را که ما علیه یکدیگر هستیم و همین مساله بر سیاست ما اثر گذاشته، از میان بردارد. امیدوارم این فصل کریسمس، شروع تازه‌ای برای کشور ما باشد.
***
اعتصاب پلیس در بلژیک!
نیروهای پلیس بلژیک با فراخوان اتحادیه‌های صنفی این نیروها دست به اعتصاب در ۲ فرودگاه مهم این کشور ‌زده و باعث اخلال در فعالیت این فرودگاه‌ها شدند. ۲ فرودگاه بلژیک شامل فرودگاه‌های زاونتم و شارلروا روز جمعه شاهد اعتصابات به اجرا درآمده از سوی نیروهای پلیس بودند که خواستار اجرای مفاد توافقاتی شدند که دولت این کشور طی مذاکره با این اتحادیه‌ها بر سر افزایش دستمزد و اجرای برنامه بازنشستگی زودهنگام منعقد کرد. کارلو مدو، یک مقام اتحادیه صنفی ان.اس.پی.وی در مصاحبه‌ای به رادیو فلمیش گفت: ما قصد نداریم جلوی رسیدن مردم به مقاصدشان را با بلوکه کردن امور بگیریم اما اختلالاتی (بر اثر این اعتصابات)‌ وجود خواهد داشت. او اضافه کرد: ما درک می‌کنیم که این اتفاق خوبی برای مسافران نیست اما می‌خواهیم خودمان را نشان دهیم و با توزیع اطلاعیه به مردم توضیح خواهیم داد چرا دست به برخورد زده‌ایم. طبق اعلام اتحادیه‌های صنفی پلیس بلژیک، حدود ۲۰۰ افسر پلیس در این ۲ فرودگاه در این اقدام اعتراضی ۲۴ ساعته شرکت کردند.
***
اعلام آمادگی ایران برای حل مشکل تحصیل دختران افغان
مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی از گفت‌وگو با سرپرست سفارت افغانستان در تهران درباره تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان خبر داد. رسول موسوی نوشت در دیدار با «عبدالقیوم سلیمانی» آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مساعدت در حل مشکلات ادامه تحصیل دختران به طرق مختلف از جمله به صورت برخط و استفاده از زیرساخت‌های موجود در ایران اعلام کرده است. پیش از این نیز «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خبر تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان و علاقه‌مند به صلح و ثبات و توسعه در این کشور، از شنیدن خبر وجود موانع برای تحصیلات عالی دانشگاهی دختران و بانوان در افغانستان متأسف شده است. کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است مسؤولان ذی‌ربط کشور افغانستان سریعا با رفع موانع، زمینه ازسرگیری تحصیلات دانش‌آموزان و دانشجویان دختر این کشور در تمام مقاطع تحصیلی را فراهم آورند تا آنان بتوانند ضمن بهره‌مندی از حق تحصیل علم و دانش، نقش مؤثرتری در توسعه و شکوفایی افغانستان داشته باشند.
***
کولاک در آمریکا ۹ کشته  بر جا گذاشت
توفان شدید زمستانی که اوایل این هفته در مناطق مختلف آمریکا آغاز شد، تا به امروز 9 کشته بر جا گذاشته و موجب قطع برق بیش از یک میلیون آمریکایی در 25 ایالت شده است. فرماندار ایالت نیویورک در آمریکا از مردم این ایالت خواست به علت سرمای شدید و یخ‌زدگی جاده‌ها در خانه خود بمانند و از خانه خارج نشوند. بر اساس این گزارش، دمای هوا در بسیاری از ایالت‌ها به زیر صفر درجه رسیده و بخش زیادی از خاموشی‌ها در نیوانگلند رخ داده که در آنجا برق بیش از 500 هزار مشترک قطع شده است. همچنین بیش از 250 هزار مشترک در ایالت مین و بیش از 100 هزار مشترک در نیوهمپشایر در خاموشی به سر می‌برند. علاوه بر این، برق بیش از 50 هزار مشترک در بیش از نیمی از ده‌ها ایالت در سواحل شرقی آمریکا از نیویورک و ماساچوست تا کارولینای شمالی  قطع شده است. بیش از 10 هزار مشترک دیگر در ده‌ها ایالت دیگر آمریکا در تاریکی به‌سر می‌برند.

Page Generated in 0/0060 sec