printlogo


کد خبر: 258096تاریخ: 1401/10/4 00:00
اخبار

بازداشت سازنده سامانه جعلی ثنا در تهران
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت فردی که با پیامک جعلی سامانه ثنا اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بود، خبر داد. سرهنگ داوود معظمی‌گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت: مدتی قبل و در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتای تهران بزرگ و اعلام شکایت از برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌شان بعد از دریافت پیامکی منتسب به سامانه ثنا و ابلاغ قضایی، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتای تهران بزرگ قرار گرفت و در نخستین گام مشخص شد پیامک مذکور جعلی بوده و ارتباطی با سامانه ثنا نداشته است. 
وی با اشاره به ادامه تحقیقات ماموران پلیس فتا گفت: در این ترفند فرد کلاهبردار با عنوان سامانه «ثنا»، اقدام به طراحی و ارسال پیامک حاوی یک لینک آلوده به بدافزار فیشینگ کرده و کاربران را ترغیب به ورود به سامانه و مشاهده  ابلاغیه خود کرده بود. از این افراد خواسته شده بود در ازای واریز وجه نقد اندک ابلاغیه قضایی خود را رویت کنند، در حالی که با این روش فرد سودجو در واقع به اطلاعات بانکی کاربران دست پیدا کرده بود. معظمی‌گودرزی گفت:‌ با اقدامات انجام شده از سوی ماموران، هویت متهم مورد شناسایی قرار گرفت که وی در مخفیگاه خود دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد.
***
رونمایی از «کارت شناسه» افراد فاقد شناسنامه
رئیس سازمان ثبت احوال کشور از رونمایی از نخستین سری کارت شناسه افراد فاقد شناسنامه خبر داد. هاشم کارگر پیش از آغاز مراسم گرامیداشت روز ثبت احوال در جمع خبرنگاران درباره تعیین تکلیف کارت‌های ملی هوشمند معوق گفت: وعده دادیم ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند معوق را صادر کنیم و تا این لحظه ۸ میلیون کارت ملی هوشمند تحویل شد و الباقی در اسرع وقت تحویل خواهد شد و ان‌شاءالله تا پایان سال انجام خواهد شد. 
وی افزود: با توجه به اینکه شناسنامه‌های قدیمی دست‌نویس هستند، لذا امکان جعل و سوءاستفاده وجود دارد اما شناسنامه‌های جدید خیلی از آسیب‌های شناسنامه‌های قبلی را نخواهد داشت، لذا از شهروندان خواسته می‌شود نسبت به تعویض شناسنامه‌ها اقدام کنند.کارگر تاکید کرد: در تابستان امسال تخصیص شناسه واحد و طراحی و تولید کارت برای افراد فاقد شناسنامه آغاز شد و در حال حاضر نخستین سری کارت این افراد طراحی شده که امروز به دست وزیر کشور رونمایی خواهد شد. رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار شناسه برای این افراد ایجاد شده است، گفت: وزیر کشور طی نامه‌ای ابلاغ کردند تا این فرآیند تسریع شود و آنهایی را که بتوان در ثبت احوال تعیین تکلیف کرد انجام خواهیم داد. وی افزود: کارت‌های ملی که تا پایان ۱۴۰۳ و قبل از آن منقضی می‌شود، تا پایان ۱۴۰۵ تمدید شد. بیش از ۵۰ میلیون کارت ملی هوشمند تا این لحظه صادر شده و فکر می‌کنم حدود ۶ میلیون نفر باید ثبت‌نام کنند.
***
ورود تنها داروی تزریقی بیماران هموفیلی به کشور
رئیس انجمن ترومبوز و هموستاز ایران با اعلام ورود نخستین و تنها داروی تزریقی زیر جلدی برای پیشگیری (Prophylaxis) از خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی A به کشور گفت: بزودی با نظارت و همکاری وزارت بهداشت دسترسی بیماران هموفیلی A دارای شرایط دریافت دارو به آن فراهم خواهد شد. به گزارش انجمن ترومبوز و هموستاز ایران، پیمان عشقی با اشاره به این نکته که داروی امیسیزوماب جهت پیشگیری از خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی A در سال 2017 تاییدیه FDA  و در سال 2018تاییدیه EMA  را دریافت کرده است، اظهار داشت: داروی فوق در بیش از 115 کشور جهان مجوز مصرف گرفته است که در ایران نیز پس از انجام مطالعات مدل‌سازی اقتصادی و تایید به‌صرفه بودن هزینه و اثربخشی بالا نسبت به روند درمانی کنونی که به معنی کاهش هزینه‌های درمان نیز است، در سال 1401 مجوز واردات و مصرف در بیماران هموفیلی A شدید که خونریزی‌های مکرر آنها به درمان‌های معمول پاسخ نداده است، صادر شد. وی گفت: نخستین محموله از داروی امیسیزوماب(Emicizumab) با نام تجاری هملیبرا (Hemlibra) تولید شرکت دارویی رش سوییس،  با همکاری شرکت بهستان دارو به عنوان واردکننده و توزیع‌کننده دارو روز 27 آذرماه از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شد و با نظارت و همکاری وزارت بهداشت دسترسی بیماران هموفیلی A دارای شرایط دریافت دارو به آن فراهم خواهد شد.
***
لزوم ورود واحدهای امداد و نجات به کتب درسی
رئیس جمعیت هلال‌احمر به طرح «غنچه‌های هلال» اشاره کرد و گفت: باید مهدهای‌کودک را برای آموزش‌های هلال بدهیم. باید مدرسه هلال‌احمر را هم ایجاد کنیم؛ مدرسه‌ای که فقط آموزش امداد و نجات را در نظر دارد. همچنین خوب است که برخی واحدهای درسی امداد و نجات را در کتب درسی قرار دهیم. 
پیرحسین کولیوند در نشست اجرایی‌سازی تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت آموزش‌و‌پرورش با جمعیت هلال‌احمر که در اردوگاه دانش‌آموزی شهید باهنر تهران برگزار شد، افزود: سال آینده سال آموزش و ۲ سال دیگر، زمان استفاده از نیروهای آموزش دیده است. این اقدامات ذیل کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر انجام می‌شود. وی به محورهای آموزش اشاره و اظهار کرد: ابتدا باید دانش‌آموزان با اقدامات داوطلبانه و خطرات آن آشنا شوند و سپس تلاش کنیم آنان بر این اقدامات مسلط شوند. وی ادامه داد: ما از طریق فضای مجازی می‌توانیم برنامه‌های خود را به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کنیم و برنامه‌های هلال‌احمر برنامه‌های ترکیبی با آموزش‌و‌پرورش می‌شوند.

Page Generated in 0/0087 sec