printlogo


کد خبر: 258104تاریخ: 1401/10/4 00:00
اخبار

رشد اقتصاد کشور در بهار امسال  2.3 درصد شد
بر اساس جدیدترین آمار نماگرهای اقتصادی که روز گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد، رشد تولید ناخالص داخلی کشور در 3 ماه نخست سال جاری با نفت به 2.3 درصد و بدون نفت به 2.2 درصد رسید. طبق این نماگرها رشد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس سال پایه 1395 مساوی با 100 واحد اندازه‌گیری و رشد اقتصادی با نفت 2.3 درصد و بدون احتساب نفت 2.2 درصد بوده است. همچنین ارزش تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سال 95 در بهار امسال به بیش از 21 میلیون و 31 هزار میلیارد ریال رسیده است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در این مدت
4 میلیون و 493 هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی 9 میلیون و 124 هزار میلیارد ریال و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی 2 میلیون و 280 هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین در بخش نرخ رشد متغیرهای بخش پولی در خردادماه امسال نسبت به پایان سال قبل نشان می‌دهد نقدینگی در کشور 5.6 درصد، رشد پول 14.2 درصد، رشد شبه‌پول 3.4 درصد و رشد سپرده‌های بخش دولتی 5.7 درصد بوده است. جمعیت کشور در سال جاری به 84.7 میلیون نفر رسیده که از این تعداد 64.7 میلیون نفر در مناطق شهری و 20 میلیون نفر در مناطق روستایی سکونت دارند. رشد جمعیت 8دهم درصد برآورد شده‌ است. تراکم جمعیت 51.4 درصد در هر کیلومتر مربع از کشور، جمعیت فعال در بهار امسال 26 میلیون نفر، نرخ بیکاری در بهار 9.2 درصد، بیکاری شهری 10.1 درصد، بیکاری روستایی 6.4 درصد، بیکاری زنان 16.1 درصد، بیکاری در مردان 7.8 درصد، جوانان 18 تا 35 ساله 8.5 درصد و جوانان 15 تا 23 ساله 1.8 درصد اعلام شده است.
***
پاکستان متعهد به افزایش تجارت دوجانبه با ایران
وزیر فدرال دارایی و درآمد پاکستان گفت: اسلام‌آباد متعهد است اقدامات لازم برای حل موانع افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجاری دوجانبه با ایران را انجام دهد.
رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند  محمد اسحاق‌دار، وزیر فدرال دارایی و درآمد پاکستان اعلام کرد اسلام‌آباد متعهد است اقدامات لازم برای حل موانع افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجاری دوجانبه با ایران را انجام دهد.
این مقام پاکستانی در گفت‌وگو با سیدمحمدعلی حسینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت حجم کنونی مبادلات تجاری ۲ کشور در سطح مطلوبی نیست. وی با تاکید بر روابط ریشه‌‌دار صمیمانه و برادرانه ایران و پاکستان بر اساس قرابت‌‌های مذهبی و فرهنگی چندصد ساله خاطرنشان کرد روابط برادرانه اسلام‌آباد با ایران همواره برای این کشور از ارزش زیادی برخوردار بوده است. بر اساس این گزارش، سفیر ایران نیز تصدی وزارت دارایی را به وی تبریک گفت و از این سیاست اقتصادی قدردانی کرد. وزیر دارایی پاکستان با تاکید بر روابط ریشه‌دار تاریخی فرهنگی، اقتصادی، تجاری و سیاسی دوجانبه ۲ کشور، راه‌های مختلف برای تقویت روابط برادرانه 2 کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی در ادامه تاکید کرد ۲ کشور پتانسیل زیادی برای همکاری‌های گسترده در زمینه‌های انرژی، تجارت و سایر زمینه‌ها دارند. این مقام پاکستانی و سفیر ایران همچنین درباره بازگشایی بازارهای مرزی، مبادلات تهاتری، توافق آزاد تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه برای تقویت حجم مبادلات تجاری میان ۲ کشور بحث و گفت‌وگو کردند. هر ۲ مقام ایرانی و پاکستانی با ابراز خرسندی نسبت به گسترش روابط دوجانبه ۲ کشور، از تمایل جدی کشورهای‌شان برای تقویت همکاری‌ در زمینه‌های مختلف منافع مشترک خبر دادند.
***
نخستین خودروهای وارداتی وارد کشور شد
نخستین محموله خودروهای وارداتی دیروز از طریق بندر لنگه وارد کشور شد که بزودی در بازار عرضه می‌شوند. این خودروها باید برای قیمت‌گذاری در بورس کالا عرضه شوند. پیش‌تر «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اولویت ما واردات خودروهای اقتصادی است، اظهار داشت: ثبت سفارش خودرو در هفته‌های گذشته انجام شده و نخستین خودروهای وارداتی به‌زودی وارد کشور می‌شود. با توجه به تبلیغات محیطی برخی شرکت‌های واردکننده خودرو و همچنین گفت‌وگو با مطلعان بازار، تاکنون حضور خودروهای ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای و برخی خودروهای چینی در کشور قطعی شده و به عنوان نخستین خودروهای وارداتی راه به خیابان‌ها پیدا می‌کنند. پیگیری از مسؤولان گمرک ایران و وزارت صمت نشان می‌دهد تنوع ششگانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت، و اسپورتیج  به‌زودی به بندر لنگه وارد می‌شود و با هماهنگی گمرک مذکور محموله این خودروها به گمرک شهریار تهران ترانزیت خواهد شد. واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ تاکنون ممنوع شده بود که در اردیبهشت‌ماه امسال آزادسازی واردات خودرو در جلسه دولت سیزدهم تصویب شد. حالا نخستین محموله خودروها وارد کشور شده است.
***
افزایش ۴۵ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد رشد اقتصادی بخش کشاورزی کشور در تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.2 درصد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی در ۹ ماهه نخست امسال ۴۵ درصد افزایش یافت. بر اساس گزارش بانک مرکزی، با وجود وقوع خشکسالی، رشد اقتصادی بخش کشاورزی از منفی 2.4 درصد در تابستان سال ۱۴۰۰ به مثبت ۰.۸ درصد در تابستان سال ۱۴۰۱ رسیده که نشان‌دهنده رشد 3.2 درصدی این بخش اقتصادی است. همچنین در ۹ماهه نخست سال ۱۴۰۱ میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد. افزایش پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸، تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و تشکیل قرارگاه تامین مالی و سرمایه‌گذاری از جمله مهم‌ترین دلایل این افزایش بوده است.

Page Generated in 0/0053 sec