printlogo


کد خبر: 258134تاریخ: 1401/10/5 00:00
توقف پرسپولیس مقابل پیکان و برتری استقلال برابر نفت آبادان
روز آبی‌ها بود

هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال به کام آبی‌ها شد و آنها در روزی که پرسپولیس در آزادی نتوانست از سد پیکان بگذرد، با یک پنالتی از سد نفت آبادان گذشتند تا همسایه و هم‌امتیاز قرمزها در صدر جدول شوند و تنها به واسطه تفاضل گل در رده دوم جا خوش کردند. آخرین دیدار روز دوم هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر، بازی تیم‌های صنعت‌نفت و استقلال در آبادان بود که این دیدار با برتری یک بر صفر آبی‌پوشان به پایان رسید تا آنها با پرسپولیس در صدر جدول هم‌امتیاز شوند. شاگردان ساپینتو در شرایطی گام در زمین گذاشتند که می‌دانستند تساوی پرسپولیس و پیکان بهترین فرصت برای آنهاست که با پیروزی برابر نفت (البته با تعداد گل) صدرنشین جدید لیگ برتر باشند اما دقایق ابتدایی این دیدار، استقلال نشانی از تیم هجومی برای رسیدن به صدر جدول نداشت. استقلال برای رسیدن به گل حملاتی را روی دروازه میزبان آبادانی خود پی‌ریزی کرد اما آنقدر جاندار نبود که بتواند دروازه تیم جنوبی را باز کند. در مقابل صنعت‌نفت نیز در ضدحملات صاحب یکی، دو موقعیت شد اما این تیم هم نتوانست از این موقعیت‌ها استفاده کند. سرانجام چند تعویضی که ساپینتو در ترکیب تیمش انجام داد، در دقیقه ۸۴ جواب داد و آبی‌پوشان صاحب یک ضربه پنالتی شدند. خطای پنالتی روی آرمان رمضانی رخ داد و یامگا پشت توپ ایستاد و در دقیقه ۸۶ گل برتری استقلال را به ثمر رساند تا تیم تهرانی به یک پیروزی ارزشمند و ۳ امتیاز مهم دست پیدا کند. 
این گل در شرایطی به ثمر رسید که بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فوتبال صنعت‌نفت اعتقادی به پنالتی نداشتند و برای دقایقی به بیژن حیدری اعتراض کردند. حتی حکیم نصاری، کاپیتان زردپوشان هنگام زدن ضربه پنالتی هم در حال اعتراض بود و اعتقاد داشت هیچ خطایی رخ نداده است. استقلال با این پیروزی ۲۶ امتیازی و با پرسپولیس در صدر جدول هم امتیاز شد اما به دلیل تفاضل گل کمتر در رده دوم ایستاد. آبی‌ها برای صدرنشینی فقط یک گل کم آوردند.
* پرسپولیس برابر پیکان متوقف شد؛ بیچاره تیم بی‌مهاجم 
تیم فوتبال پرسپولیس که صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر بود و 3 تیم را در تعقیب خود می‌دید، در سیزدهمین دیدار خود برابر پیکان متوقف شد تا ۲ امتیاز حساس را در بدترین موقع از دست بدهد. در دومین روز هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر عصر دیروز تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان پیکان بود که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. در این دیدار پرسپولیس با علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر (۵۹ محمد عمری)، سیامک نعمتی (۸۲ فرشاد فرجی)، میلاد سرلک، کمال کامیابی‌نیا (۵۹ سروش رفیعی)، سعید صادقی (۷۵ حامد پاکدل)، امید عالیشاه (۵۹ مهدی عبدی)، وحید امیری و مهدی ترابی به میدان رفت که گولسیانی در این دیدار از داور کارت زرد دریافت کرد. گل‌محمدی که 3 تیم سپاهان، گل‌گهر و استقلال را در تعقیب تیمش می‌دید، با تفکرات هجومی تیمش را به زمین فرستاد و پرسپولیسی‌ها دقایق ابتدایی را با حملات پرتعداد پشت سرگذاشتند. پرسپولیس که در این دیدار هم مانند دیدار برابر استقلال بدون مهاجم تخصصی به میدان رفت، با پاس‌های کوتاه و نزدیک به هم بازیکنانش بارها تا آستانه باز کردن دروازه پیکان پیش رفت اما در زدن ضربات آخر موفق نبود. در مقابل پیکانی‌ها هم هر چند بخش زیادی از نیمه اول را به گل نخوردن اختصاص داده بودند، در ضدحملات صاحب چند موقعیت شدند اما آنها هم نتوانستند دروازه حریف را باز کنند. شرایط پرسپولیس در شروع نیمه دوم هم مشابه ۴۵ دقیقه اول بود و آنها تلاش زیادی کردند که خیلی زود دروازه حریف را باز کنند اما باز هم به دیواره دفاعی چندلایه حریف برخورد کردند. شاید به همین خاطر بود که گل‌محمدی دقیقه ۵۹ این دیدار ۳ تعویض همزمان انجام داد تا با به میدان فرستادن عبدی، عمری و رفیعی شرایط را به سود تیمش تغییر دهد اما باز هم در روی همان پاشنه چرخید و پیکان اجازه نزدیک شدن سرخپوشان به دروازه‌شان را نداد. در ۱۰ دقیقه پایانی پیکانی‌ها در نیمه زمین خودشان به دفاع فشرده و چندلایه پرداختند و پرسپولیس هم توپ را تا پشت محوطه جریمه می‌برد اما در رساندن و نزدیک کردن آن به دروازه ناموفق بود. دقیقه ۸۸ این دیدار پیکان طلایی‌ترین فرصت را برای باز کردن دروازه پرسپولیس از دست داد. پیکانی‌ها 2 مرحله می‌توانستند به گل برتری برسند اما علیرضا بیرانوند
یک تنه مقابل حریف ایستاد. در ادامه پرسپولیس در ضدحمله توسط مهدی ترابی صاحب یک موقعیت عالی شد اما شوت محکم این بازیکن از کنار دروازه به بیرون رفت. با این تساوی پرسپولیس ۲۶ امتیازی شد.
***
یورگن لوکادیا به آنتونی استوکس پیوست!  
یورگن لوکادیا که 6 گل در لیگ برتر ایران به ثمر رساند، پس از نقش‌آفرینی در 9 بازی، اردوی سرخپوشان را به عنوان برترین گلزن فصل ترک و با ارسال نامه رسمی به باشگاه پرسپولیس، از اعضای این تیم خداحافظی کرد و از فسخ رسمی قراردادش خبر داد. این در حالی است که پرسپولیس بلافاصله اعلام کرد قصد شکایت از این بازیکن را در دادگاه فیفا دارد.
پرسپولیس از دادگاه فیفا چه می‌خواهد؟
نکته نخست اینکه باشگاه پرسپولیس هنوز شکایت رسمی خود در کمیته حل اختلاف فیفا را ثبت نکرده اما تیم حقوقی سرخپوشان در حال گردآوری مستندات برای ثبت شکایت در این دادگاه است. باشگاه پرسپولیس معتقد است لوکادیا اجازه فسخ یک طرفه قراردادش را نداشته و عملی غیرقانونی انجام داده است. البته برای بسیاری این سوال پیش آمده که اگر لوکادیا، اجازه فسخ قرارداد نداشته، چگونه این عمل را انجام داده که البته این سوال پاسخ روشنی هم دارد. هر بازیکن می‌تواند با درخواست فسخ، قرارداد خود را یک‌جانبه به پایان برساند اما در عین حال باید حقانیت خود را در صورت شکایت طرف مقابل نشان دهد. حالا با شکایت پرسپولیس از لوکادیا، طرفین وارد دعوای حقوقی می‌شوند و از یک سو باشگاه ایرانی باید ثابت کند لوکادیا حق فسخ قرارداد را نداشته و از سوی دیگر، مهاجم هلندی باید حقانیت خود را ثابت کند. در چنین شرایطی اگر پرسپولیس بتواند نظر قاضی دادگاه را به مستندات خود جلب کند و در این پرونده پیروز شود، لوکادیا ۴ تا ۶ ماه محروم خواهد شد و حکم جریمه نیز برای او صادر می‌شود اما با توجه به اینکه لوکادیا بلافاصله راهی تیمی نشده، بعید است برای مشتری بعدی او مشکلی ایجاد شود، چرا که به نظر هیچ اغواگری‌ای رخ نداده است. در نگاه اول با توجه به پرونده‌های قبلی، پیروزی طرف مقابل باشگاه‌های ایرانی حتمی به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر باشگاه پرسپولیس خود را محق می‌داند که در این پرونده پیروز شود. پرسپولیس معتقد است با پرداخت 530 هزار یورو به یورگن لوکادیا تمام حق و حقوق این بازیکن را داده و لوکادیا هیچ طلبی از باشگاه ندارد، بنابراین اجازه جدایی هم نداشته است. اگرچه صورت استدلال پرسپولیس و فرض و نتیجه سرخپوشان بی‌ایراد به نظر می‌رسد اما یورگن لوکادیا نیز ادله قابل توجهی را در چنته دارد. اگرچه او و وکلایش هنوز اظهارنظر رسمی نداشته‌اند اما به نظر می‌رسد آنها قصد دارند روی تبصره‌های موجود در قراردادهای ورزشی استدلال خود را بنا و ادعا کنند یورگن لوکادیا می‌توانسته بدون موافقت باشگاه پرسپولیس از ایران خارج و قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند. اگر تیم وکلای یورگن لوکادیا این ادعا را ثابت کنند، پرسپولیس به هیچ‌وجه امکان پیروزی در این پرونده را نخواهد داشت. به هر شکل برای نتیجه دادگاه باید منتظر ثبت شکایت پرسپولیس و سپس برگزاری جلسات کمیته حل اختلاف فیفا ماند.
این نخستین‌باری نیست که یک مهاجم خارجی اردوی پرسپولیس را ترک می‌کند. پیش از این آنتونی استوکس دی 98 پس از دیدار مقابل الشارجه، در امارات ماند و به ایران بازنگشت و پس از اعلام اینکه پروازی به ایران وجود ندارد، تصمیم خود را برای فسخ قرارداد عملی کرد.نکته جالب اینکه استوکس از پرسپولیس شکایت هم کرد و توانست در مجموع چیزی حدود 300 هزار دلار از باشگاه پرسپولیس بگیرد و سرخپوشان را نقره‌داغ کند.

Page Generated in 0/0070 sec