printlogo


کد خبر: 258135تاریخ: 1401/10/5 00:00
جدایی روسیه از یوفا و پیوستن به AFC
تزارها حریف جدید ایران می‌شوند؟

اتحادیه فوتبال روسیه ۲ روز دیگر بحث مفصلی درباره پیوستن این اتحادیه به فوتبال آسیا و عضویت در AFC خواهد داشت اما بعضی کارشناسان نسبت به این اتفاق هشدار داده‌اند. بحث انتقال فوتبال روسیه از اروپا به آسیا این روزها به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های روس تبدیل شده است. بعد از برگزاری جلسه کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال روسیه در هفته گذشته که در این باره بحث و بررسی شد، «الکساندر دیوکوف» رئیس این اتحادیه اعلام کرد یک نشست دیگر در روز سه‌شنبه (فردا) برگزار خواهد شد تا نتیجه مذاکرات و بررسی‌ها به صورت رسمی مشخص شود. تمام تیم‌های فوتبال روسیه از اسفند سال گذشته و بعد از حمله نظامی این کشور به اوکراین، از سوی فیفا و یوفا از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم شدند و تیم ‌ملی روسیه هم از مرحله پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر کنار گذاشته شد.
* چرا روس‌ها برای جدایی از اتحادیه فوتبال اروپا عجله دارند؟
این محرومیت باعث شد روس‌ها به فکر انتقال فوتبال خود به قاره آسیا بیفتند اما با جدی شدن این بحث، حالا صدای مخالفان و موافقان در روسیه نسبت به اجرای این طرح بالا رفته است. عجله روس‌ها بابت تصمیم‌گیری و انتقال فوتبال خود به آسیا به این دلیل است که در صورت عدم ارائه درخواست خروج از اتحادیه فوتبال اروپا در زمان مقرر، این اتفاق ممکن است تا جولای ۲۰۲۴ (بیش از یک سال دیگر) به طول بینجامد. اگر روسیه تصمیم خود را برای جدایی از اروپا و انتقال به کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیرد، این درخواست را به یوفا می‌دهد و آنها هم باید ظرف ۶ ماه این درخواست را بررسی کنند.
* موضع رئیس اتحادیه فوتبال روسیه چیست؟
رئیس اتحادیه فوتبال روسیه تا چند ماه پیش تاکید داشت این اتحادیه به انتقال به فوتبال آسیا حتی فکر هم نمی‌کند اما نظرش به مرور زمان تغییر کرد. الکساندر دیوکوف در آخرین صحبت‌های خود بعد از جلسه کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال روسیه گفت: این فرصتی برای فوتبال روسیه است تا به تورنمنت‌های رسمی بین‌المللی بازگردد. فرصتی برای برگزاری مسابقات رسمی وجود خواهد داشت؛ برای باشگاه‌ها و تیم‌های ملی. این دقیقاً انتقال به کنفدراسیون آسیاست که آن را به ما می‌دهد. این موضوعی است که حداقل برای ۱۰ سال آینده بر پیشرفت فوتبال ما تأثیر خواهد گذاشت. دیوکوف افزود: چشم‌انداز ورود ما به مسابقات اروپایی سال ۲۰۲۷ خواهد بود. به همین خاطر اکثر قریب به اتفاق باشگاه‌ها از انتقال به کنفدراسیون فوتبال آسیا استقبال می‌کنند. به هر حال بازی کردن بهتر از بازی نکردن است! وی افزود: پیامدها و سناریوهای بالقوه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است اما در مجموع به نظر می‌رسد فوتبال روسیه در حال حرکت به سمت آسیاست.
* چرا نظر روسیه برای انتقال به آسیا تغییر کرد؟
ماه مه بود که رئیس اتحادیه روسیه گزینه انتقال به آسیا را رد کرد و گفت: ما در حال بررسی انتقال فوتبال روسیه از یوفا به کنفدراسیون فوتبال آسیا نیستیم. ما عضو یوفا هستیم و می‌مانیم. شایعاتی برای اخراج ما از یوفا هم مطرح شد که پایه و اساس ندارد. چنین مسائلی وجود ندارد.
صحبت در این باره چند ماه فروکش کرد اما «والری کارپین» سرمربی تیم‌ ملی روسیه قبل از شروع جام‌جهانی نسبت به بلاتکلیفی این تیم گلایه کرد و گفت: با این شرایط گزینه دیگر ما چیست؟ نمی‌دانیم برای بازگشت به اروپا چقدر باید صبر کنیم. پس بهتر است به آسیا برویم.
دیوکوف در واکنش به اظهارات سرمربی روسیه گفت: چند ماه پیش گفتم انتقال به آسیا زود است اما اکنون این احتمالی است که باید در نظر بگیریم. فکر می‌کنم در کمیته اجرایی آن را بررسی خواهیم کرد. من مطمئن نیستم تصمیمی گرفته شود اما وضعیت باید مورد بحث قرار گیرد.
* آیا AFC موافق پذیرش روسیه است؟
این سؤالی است که هنوز فدراسیون فوتبال روسیه هم پاسخ دقیقی برای آن ندارد. دیوکوف چند ماه پیش گفته بود در این باره گفت‌وگویی با کشورهای آسیایی و AFC نداشته است. وی سپس بعد از جلسه کمیته اجرایی اتحادیه روسیه که روز جمعه گذشته برگزار شد، کمی دقیق‌تر در این باره صحبت کرد و گفت: در حال حاضر، کنفدراسیون آسیا آماده پذیرش ما است. نه اینکه بخواهند به ما ضمانتنامه کتبی بدهند اما آماده بررسی درخواست هستند.
* AFC یک کنفدراسیون فقیر است؛ به مرداب نروید!
شاید بزرگ‌ترین مخالف طرح انتقال روسیه به کنفدراسیون فوتبال آسیا «ویاچسلاو کولوسکوف» رئیس افتخاری اتحادیه فوتبال روسیه باشد؛ کسی که شاهد انتقال فدراسیون قزاقستان از آسیا به اروپا بود و از دردسرهای بزرگ این کار مطلع است. کولوسکوف گفت: اولاً انتقال به یک کنفدراسیون دیگر مملو از مشکلات عظیم است. این کار را زمانی دیدم که قزاقستان به یوفا رفت. ثانیاً پس از آن دیگر بازگشتی به اروپا وجود نخواهد داشت. ما باید این را درک کنیم. این تخریب فوتبال روسیه خواهد بود. پس از ۲۰ سال، روسیه در جهت مخالف قزاقستان و برای جدایی از یوفا تلاش می‌کند و کولوسکوف بشدت مخالف است. او گفت: اگر می‌خواهید به باتلاق بروید، این کار را بکنید! چطور می‌توان یوفا را با AFC مقایسه کرد؟ AFC یک کنفدراسیون کاملاً فقیر با فواصل عظیم است؛ با تیم‌های کاملاً غیررقابتی. حتی ارزش صحبت کردن را هم ندارد!

Page Generated in 0/0071 sec