printlogo


کد خبر: 258143تاریخ: 1401/10/5 00:00
احتمال افزایش موارد ابتلا به «کووید-19» در هفته‌های آتی؛ ماسک بزنید
کرونا باز هم تهدیدکننده شد

بیماری «کووید-19» مدتی است در کشور بروز چندانی ندارد اما پیش‌بینی  کارشناسان بهداشت کشورمان حاکی است با توجه به شیوع زیرسویه‌های این بیماری در خیلی کشورها احتمال فعال شدن دوباره آن در سطح وسیع وجود دارد و همچنان تهدید‌کننده سلامت افراد است. در این باره یک اپیدمیولوژیست با اشاره به آخرین وضعیت بروز 2 بیماری تنفسی کرونا و آنفلوآنزا در کشور، از احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا طی ۳ هفته آتی خبر داد. بابک عشرتی درباره آخرین وضعیت جهانی شیوع دوباره کرونا گفت: ژاپن، آمریکا، برزیل و... روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کنند. کشور چین هم به ‌رغم افزایشی که مدتی قبل داشت، اکنون اندکی روند کاهشی داشته است. فعلا سویه غالب در کشورها، سویه اُمیکرون و گونه BA5 است. 
وی درباره شیوع این بیماری در ایران نیز تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که احتمالا افزایش موارد ابتلا را در ایران داشته باشیم و شاید این احتمال در ۳ تا ۴ هفته آینده رخ دهد ولی اینکه این روند افزایشی به گونه‌ای خواهد بود که موج جدیدی از کرونا شکل گیرد که سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دچار مشکل شود یا خیر را هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد. او ادامه داد: فعلا تصور ما این است که روند افزایشی پیش‌رو هم با نوع اُمیکرون خواهد بود و این سبب می‌شود موارد سرپایی بیماری بیش از موارد بستری باشد. البته همه این پیش‌بینی‌ها منوط به این است که جهش جدیدی مشابه گونه دلتای کرونا در کشور نداشته باشیم که شدت،‌ وسعت و کشندگی بالایی داشته باشد. او تاکید کرد: از جمله عوارضی که به «کووید-19» طولانی‌مدت نسبت می‌دهند، می‌توان به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های دستگاه مرکزی عصبی اشاره کرد که حتی شاید این عوارض بلندمدت منجر به مرگ هم شود اما برای به قطعیت رسیدن باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم که این کار در حال انجام است. 
وی افزود: هر فردی علامت بیماری تنفسی دارد -چه بیماری کرونا باشد و چه آنفلوآنزا- باید در خانه مانده و استراحت کند تا به سرعت بهبود یافته و بیماری را به سایرین منتقل نکند. تشخیص قطعی آنفلوآنزا از کرونا تنها با تست تشخیصی میسر است چون علائم این 2 بیماری مشابه است. او با تاکید بر اینکه عموما علامت آنفلوآنزا تنفسی است، گفت: خیلی کم پیش می‌آید آنفلوآنزا علائم گوارشی داشته باشد اما در سویه اُمیکرون کرونا بروز علائم گوارشی دور از انتظار نیست اما این علائم هم خفیف خواهد بود.
* داروی ایرانی «کاهش عوارض کرونا» ثبت اختراع جهانی شد
با تلاش‌های انجام شده توسط محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اعضای پارک فناوری پردیس، داروی کاهش عوارض کرونای «سالیراویرا» که خرداد ۱۴۰۰ تولید و رونمایی شده بود، گواهی ثبت اختراع جهانی دریافت کرد. رضا رمضانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «میم دارو» درباره روند دریافت ثبت اختراع جهانی داروی سالیراویرا اظهار کرد: ثبت داخلی داروی سالیراویرا در سال گذشته انجام شده بود و مجوز داخلی مصرف آن نیز اخذ شد. برای این کار آزمایشات پری کلینیکال و کلینیکال انجام شد و پیش از آن نیز کد اخلاق و مجوز کلینیکال ترایال از دانشگاه علوم پزشکی ایران که شعبه سازمان جهانی مالکیت معنوی در ایران است، اخذ شد. رمضانی گفت: برای ثبت اختراع جهانی با یک شرکت معتبر در اروپا قراردادی منعقد کردیم که به لحاظ حقوقی از ما دفاع کنند، زیرا بخش فنی ثبت اختراع، کاری بسیار طاقت‌فرسا و تخصصی است و برای انجام این کار نیازمند شرکتی باتجربه برای کمک بودیم. 
وی ادامه داد: ایران در زمینه ثبت اختراع جهانی در بخش دارویی تجربه زیادی ندارد؛ برای همین کار سیستمی بسیار گسترده‌ای انجام شد. حدود 50 ثبت اختراع دارویی را مطالعه کردیم تا یک سیستم جامع اختراع دارویی ایجاد کنیم و بعد از آن تمام مستندات خود را در آن جمع کرده و تحویل شرکت حقوقی خارجی دادیم. رمضانی تصریح کرد: این چنین بود که ما توانستیم پالایش فنی خود برای ثبت اختراع سالیراویرا را انجام دهیم و در نهایت اختراع ما به ثبت رسید.

Page Generated in 0/0077 sec