printlogo


کد خبر: 258144تاریخ: 1401/10/5 00:00
دادستان کل کشور درباره رسیدگی به پرونده بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر:
افراد بسیاری پس از تعیین تکلیف آزاد شدند

دادستان کل کشور گفت: در پرونده بابک زنجانی آنچه مورد اهتمام دستگاه قضا و دولت بود این بود اموالی که از بیت‌المال اختلاس شده  بازگردد، لذا فرصت‌هایی که داده شده برای این مساله بوده است. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دیروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و بازگرداندن اموال خارج از کشور در این پرونده به داخل کشور و اینکه اجرای حکم  به کجا رسید گفت: بخشی از سرمایه خارج از کشور منتقل شده است. برای بازگرداندن اموال احتیاج به اقدامات لازم بود و پیشرفت‌های خوبی برای بازگرداندن اموال شده و بخشی بازگشته و بخشی در دولت کارهای مقدماتی‌اش انجام می‌شود. اگر چنانچه تمام اموالی که  توسط او اختلاس شده بازگشت نسبت به اجرای حکم تصمیم‌گیری می‌شود.
وی همچنین در خصوص ورود دادستانی به موضوع ترک فعل‌ها گفت: نظارت بر انجام وظیفه دستگاه‌ها بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است، تذکرات لازم را داده و مراتب را به مدیران عالی اعلام می‌کنند و سپس به دادستان‌ها حسب قانون ارجاع می‌دهند. به صورت مصداقی اگر گفته شود که دادستانی به موضوع ترک فعل‌ها بی اهمیت بوده، قطعاً ورود می‌کنیم.
منتظری اعلام کرد: جاهایی که مقامات نسبت به تکالیف خود کوتاهی می‌کنند و خساراتی از این باب متوجه مردم است را مردم و ضابطین اعلام کنند.
وی در ادامه این نشست درباره پرونده اغتشاشات گفت: شخص بنده به موضوع ورود داشتم و علاوه بر این به دادستانی‌ها هم دستوراتی برای تفکیک بازداشتی‌ها و آزادی‌ها صادر شده و افراد بسیاری پس از تعیین تکلیف آزاد شدند. 
دادستان کل کشور، همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دادستانی درباره ساختمان‌های ناایمن گفت: دستگاه‌های مختلف وظیفه نظارت بر ساخت و سازها را دارند و این مسؤولیت‌ها متوجه سازمان مهندسی است که باید ساختمان‌ها را نظارت کند و در صورت تخلف به دستگاه قضایی اعلام کنند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوع آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا از مصادیق حقوق عامه است و ما در دادستانی کل قدم‌هایی برداشتیم. مساله آلودگی هوا و اینکه هر شهروندی حق استفاده از یک فضا و هوای سالم  را دارد مربوط به مجموعه شهروندان اعم از دولت و مردم و دستگاه‌های مختلف است. منتظری تاکید کرد: مجموعا هوای سالم مستلزم همکاری تنگاتنگ همه دستگاه‌ها و آحاد مردم است.
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مهسا امینی نیزگفت: مستحضرید که پزشکی قانونی با بررسی علمی و جامع نظر خود را به صورت رسمی اعلام کرد و پس از آن  خانواده امینی از نظام پزشکی شکایت کردند. این شکایت برای کار کارشناسی به هیات پزشکی ارسال شده و تاکنون نظر هیات پزشکی اعلام نشده است.
* اولویت بررسی پرونده‌های مرتبط به اغتشاشات
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دادستانی کل درباره  پرونده‌های اغتشاشات گفت: شخص بنده به موضوع ورود داشتم و علاوه بر این به دادستانی‌ها هم دستوراتی برای تفکیک بازداشتی‌ها و آزادی‌ها صادر شده و افراد بسیاری پس از تعیین تکلیف آزاد شدند. منتظری با بیان اینکه به صورت روزانه پرونده‌های مربوط به اغتشاشات را پیگیری می‌کنم، گفت: دستگاه قضایی نباید دچار برخی احساسات شود و آنچه برای ما مهم است رعایت انصاف و عدالت و قانون است. وی افزود: ممکن است جوانی بر اثر فریب به دام افتاده باشد که باید دید میزان جرم ارتکابی وی چقدر است و  اگر سبک باشد زودتر به پرونده وی رسیدگی می‌شود و امروز کمتر مصداقی را می‌توانیم داشته باشیم که تعیین تکلیف نشده باشد. 
دادستان کل کشور با اشاره به بازدید برخی مسؤولان از زندان زنان گفت: در این بازدید عده‌ای از زندانیان اعلام کردند تعیین تکلیف نشده‌اند. بلافاصله در جلسه‌ای که این موضوع در آن مطرح شد معاون مربوطه را مأمور رسیدگی به موضوع کردیم. 
وی تشریح کرد: این تیم ۱۰ ساعت در زندان زنان حضور یافتند و هیچ موردی که تعیین تکلیف نشده باشد را نیافتیم. منتظری بیان کرد: کسانی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند در اسرع وقت پرونده‌شان تحویل دستگاه قضایی می‌شود و کسانی که مستند نیست بلافاصله آزاد می‌شوند و تاکید کردیم کسانی که ضرورت ندارد بازداشت آنها ادامه یابد، بازداشت نمانند و موضوع را روزانه پیگیری می‌کنیم. در عین حال اگر کسی مدعی است که فرزند یا عزیز او بدون هیچ تخلف و جرمی در بازداشت است، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0083 sec