printlogo


کد خبر: 258150تاریخ: 1401/10/5 00:00
اخبار

ساخت خانه‌های یک‌طبقه و ویلایی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر
کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه ساخت خانه‌های یک‌طبقه و ویلایی موجب کاهش هزینه ساخت و سرعت بخشیدن به روند ساخت‌وسازها می‌شود، گفت: شهرک‌سازی‌های ویلایی در کشور تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.
فرشید ایلاتی درباره ساخت خانه‌های یک‌طبقه در طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: مسکن امروز به عنوان یکی از نیازهای اصلی در جامعه ایرانی مطرح است و بر همین اساس برای رفع آن باید ساخت مسکن با سرعت بالایی در کشور با توجه به شرایط تورمی اجرایی شود.
وی افزود: هر میزان که در ساخت خانه‌ها بتوانیم سرعت عمل داشته باشیم این بخش از شوک‌های تورمی نیز به همان میزان خارج می‌شود.
کارشناس حوزه مسکن گفت: سرعت ساخت ویلا و واحدهای یک‌طبقه به مراتب بسیار بیشتر از واحدهای آپارتمانی است.
ایلاتی تاکید کرد: در ساخت پروژه‌های چندطبقه دیده شده که با توجه به اینکه توان مالی افراد به یک میزان نیست و آورده‌هایی که افراد دارند متفاوت است، پروژه با مشکل مالی مواجه می‌شود و ساخت آن زمان‌بر خواهد شد اما در واحدهای ویلایی هر فرد طبق آورده خود اقدام به ساخت مسکن کرده و پروژه خود را تا نهایی شدن ادامه می‌دهد.
وی بیان کرد: از سوی دیگر در پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی هزینه‌های اضافی ازجمله مشاعات غیرمفید، راه‌پله و آسانسور اضافه می‌شود که پرداخت این هزینه‌ها از عهده‌ خیلی از افراد خارج است اما در مسکن‌های یک‌طبقه و حتی ۲ طبقه دیگر نیازی به چنین هزینه‌هایی نداریم و جلوی خیلی از هزینه‌های اضافه گرفته خواهد شد.
ایلاتی تصریح کرد: گاهی بیان می‌شود که ساخت خانه‌ها به صورت ویلایی هزینه زیرساخت‌ها را افزایش می‌دهد، برای این موضوع نیز پیشنهاد این است که کانال‌های تأسیسات در این پروژه‌ها در نظر گرفته شود، بدین ترتیب علاوه بر اینکه تأسیسات در یک جا متمرکز می‌شود، به دنبال آن هزینه‌های اجرا، تعمیر و نگهداری آنها نیز کمتر می‌شود.
***
توزیع روزانه ۲۷ هزار تن کالای اساسی با وجود بارش برف و باران در کشور
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام ‌کرد با وجود بارش برف و باران در سراسر کشور، روزانه ۲۷ هزار تن کالاهای اساسی برای توزیع مویرگی در مراکز جمعیتی جابه‌جا می‌شود.
این کالاهای اساسی شامل انواع گندم، برنج، روغن خام و شکر است که با وجود مشکلات حمل و نقل در برخی محورهای مواصلاتی کشور بویژه مناطق برف‌گیر، تلاش‌های مدافعان امنیت غذایی کشور در زنجیره تأمین با ارسال روزانه ۲۷ هزار تن از این کالاها سبب شد تا کالاهای اساسی بموقع در دسترس مردم قرار گیرد و کمبود کالا در سرتاسر کشور احساس نشود.
از ابتدای امسال تا چهارم دی‌ماه 7.5 میلیون تن انواع گندم، برنج، روغن خام، شکر، دانه‌های روغنی و کنجاله برای تأمین نیاز و دسترسی آسان مردم به این کالاها بر اساس برنامه حمل و نقل شرکت بازرگانی دولتی ایران برای دسترسی آسان مردم به کالاهای ضروری در قالب حمل و نقل ریلی و جاده‌ای جابه‌جا شده است.
این گزارش می‌افزاید: 4.5 میلیون تن کالای اساسی شامل گندم، برنج، روغن و شکر تأمین شده از خارج در این بازه زمانی از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، مازندران و گیلان و بندر چابهار به سایر استان‌ها حمل‌ونقل و در مراکز و تاسیسات نگهداری کالاهای اساسی این استان‌ها ذخیره‌سازی شده است.
گفتنی است به دلیل نقش بالای گندم در تامین غذای مردم از جمله تهیه نان مصرفی مردم، سهم حمل و نقل این محصول در بین کالاهای حمل شده بیش از سایر کالاهاست تا نان به‌طور روزانه در سراسر کشور پخت و در سبد مصرفی آحاد مردم قرار گیرد.
***
پاس شدن 93 درصدی چک‌ها در آبان امسال
بر اساس آمار بانک مرکزی 7 میلیون فقره چک در آبان امسال مبادله شد که از این میزان 92.9 درصد این چک‌ها وصول شده است.
بانک مرکزی وضعیت صدور و مبادله چک‌ها در ماه گذشته را منتشر کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، آبان‌ماه امسال 7 میلیون فقره چک به ارزش ۳۶۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 9.2 درصد و از نظر مبلغ 15.5 درصد افزایش داشته است. ماه گذشته بیشترین تعداد چک‌های مبادله‌ای در ۳ استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با 31.5 درصد، 10.6 درصد و 7.4 درصد بالاترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
در آبان‌ماه امسال در کل کشور از 7 میلیون فقره چک حدود 6.5 میلیون فقره چک به ارزش بیش از ۳۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در مقایسه با ماه قبل از آن از نظر تعداد 9.8 درصد و از حیث مبلغ 17.8 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، ماه گذشته از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب 92.9 درصد و 90.7 درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در مهرماه امسال به ترتیب برابر 92.4 درصد و 88.9 درصد و در آبان‌ماه به ترتیب برابر 91.1 درصد و 87.8 درصد بوده است.
در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب 7.1 درصد و 9.3 درصد وصول نشده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در مهرماه امسال به ترتیب 7.6 درصد و 11.1 درصد و در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر 8.9 درصد و 12.2 درصد بوده است.
همچنین استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان و چهارمحال‌وبختیاری بیشترین تعداد چک‌های برگشتی را در آبان‌ماه به خود اختصاص دادند.

Page Generated in 0/0064 sec