printlogo


کد خبر: 258171تاریخ: 1401/10/7 00:00
در دیدار هیأت سینمایی روسیه با رئیس سازمان سینمایی بر توسعه پروژه‌های مشترک تأکید شد
سینما میانبر پیشرفت است

گروه فرهنگ و هنر: هیات سینمایی روس که این روزها در ایران حضور دارد، در دیدار با رئیس سازمان سینمایی بر توسعه پروژه آکادمی اوراسیا تاکید کرد. به گزارش «وطن امروز»، رئیس سازمان سینمایی کشور دیروز با هیات سینمایی روسیه در محل سازمان سینمایی دیدار کرد. در این جلسه محمد خزاعی ضمن خوش‌آمدگویی به هیات روس، درباره تعاملات فرهنگی با این کشور گفت: روابط فرهنگی ایران و روسیه هر روز در حال گسترش است و مردم ایران شناخت خوبی از ادبیات داستانی و آثار نمایشی روسیه دارند و حتی در دانشگاه‌های معتبر ما این آثار جزو واحد‌های درسی است و تدریس می‌شود. وی افزود: وظیفه ما است در حوزه سینما، ۲ کشور را به هم نزدیک کنیم، چرا که سینما تاثیرگذارترین زبان دنیا برای نزدیکی کشورها و ملت‌هاست و باید از این ظرفیت بهره‌ لازم را ببریم. در این راستا، ایران هرگونه آمادگی همکاری را دارد. خزاعی با تاکید بر اینکه سینما و رسانه راهبردی‌ترین ابزار در دیپلماسی عمومی و گسترش روابط ملت‌هاست، افزود: در سفر به مسکو به نتایج خوبی در وزارت فرهنگ روسیه رسیده‌ایم و در بخش‌های مختلف از جمله برگزاری هفته‌های فیلم روسیه، اکران و پخش فیلم‌های ایرانی در روسیه، ایجاد دبیرخانه کارگروه فیلمسازان کشورهای عضو شانگهای و... نیز مذاکرات خوبی انجام شده است. وی ضمن اظهار امیدواری در اجرایی شدن مباحث مطرح شده، از پیگیری سازمان سینمایی نسبت به موضوعات مورد بحث در این مذاکرات خبر داد. خزاعی اظهار داشت: غرب به دنبال منزوی کردن سینمای ایران و روسیه است و امیدوارم با بهره‌مندی از وجوه مشترک 2 کشور برای مطرح شدن در سطح بین‌الملل و تبدیل به مرجعیت فرهنگی سینمایی استفاده شود تا با تبادل تجارب بین ایران و کشورهای همسو به مرجعیت بزرگ سینمایی تبدیل شویم. در ادامه این دیدار والری ایوانوویچ تونکیخ، رئیس هیات اعزامی و معاون اتحادیه سینماگران روسیه با بیان اینکه ایران کشوری سرشار از دوستی، میهمان‌نوازی و فرهنگ غنی است، گفت: گرمای میهمان‌نوازی و استقبال را علاوه بر فضاهای غیررسمی در محیط‌های رسمی و مذاکرات نیز احساس کردیم. 
وی ادامه داد: ما هیاتی از اتحادیه سینماگران مردمی روسیه هستیم و ایده ما، ایجاد انجمن مشترک میان ایران و روسیه در زمینه سینماست که قدم‌های نخست آن برداشته شده است. الکساندر سالامونوف، مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه نیز گفت: مذاکرات ما با هیات ایرانی مثمرثمر بوده و خوشبختانه برای نخستین‌بار که روزهای سینمای روسیه در ایران برگزار می‌شود. 
وی افزود: 2 پروژه بین‌المللی آکادمی سینمای اوراسیا و پروژه فرهنگی خزر بزرگ‌ترین برنامه‌های سینمایی روسیه است و در این زمینه اشتیاق بسیاری برای همکاری با ایران داریم. نخستین‌باری که ایده جشنواره اوراسیا و خزر مطرح شد، توانسته‌ایم حمایت پوتین و دولت‌های اوراسیا را جذب کنیم. سالامونوف با بیان اینکه مطمئن هستم اتفاقات خوبی در حوزه همکاری‌های سینمایی شروع شده، اضافه کرد: برای تحقق چشم‌انداز سینمایی بالنده نیاز به کمک کشورهای حوزه خلیج‌فارس بویژه ایران داریم. مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه عنوان کرد: اساسنامه پروژه آکادمی اوراسیا در حال آماده‌سازی است و برای ما مهم است که چه کسانی در این پروژه‌ مشارکت می‌کنند. تاکید اصلی بر نزدیکی نگاه سینمایی کشورها به یکدیگر است و اندیشه آزادانه‌ای را دنبال می‌کنیم. در این پروژه بخش‌های متنوعی وجود دارد و جایزه آکادمی مهم‌ترین بخش آن است. اگر از طرف ایرانی تمایلی وجود داشته باشد می‌خواهیم ایران در کمیته اجرایی همکاری مشترکی با ما داشته باشد. 
وی اظهار داشت: دومین پروژه، برنامه فیلم خزر است و به دنبال نگاه مشترکی با ایران هستیم. این ایده زمانی مطرح شد که نمی‌دانستیم این ایده در ایران نیز مورد بحث است. نقطه مشترک این همایش، شرکت کشورهای حاشیه دریای خزر است و ما قصد برگزاری آن را روی دریای خزر داریم. تاکید کرد: این اهداف بزرگ است و احقاق آن نیاز به گام‌های کوچک دارد که برگزاری روزهای سینمای روسیه در ایران نیز قدم کوچکی در این زمینه بوده است. مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروه مشترک میان ایران و روسیه به منظور برگزاری همایش خزر از جمله درخواست‌های ما است؛ اگر چه همکاری‌ها نباید محدود به فیلم باشد و حوزه انیمیشن نیز از این قضیه مستثنا نیست و لازم است جلسات کاری مفصل و کارگروهی برای آن تشکیل شود. وی خاطرنشان کرد: جشنواره‌های فیلم روسیه و ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نمایش فیلم‌های روسیه در جشنواره فیلم فجر در اولویت قرار دارد. ما می‌توانیم به فیلمسازان ایرانی کمک کنیم تا در جشنواره‌های بیشتری در روسیه شرکت کنند و چنانکه آقای خزاعی به درستی گفته‌اند: سینما بهترین و کوتاه‌ترین راه برای پیشرفت است و مطمئنم روابط ما بهتر از قبل پیش رود.

Page Generated in 0/0055 sec