printlogo


کد خبر: 258179تاریخ: 1401/10/7 00:00
مقام مصری: بغداد قادر است نقش میانجی را در نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های قاهره و تهران ایفا کند
چراغ سبز قاهره

«عزت سعد» مدیر اجرایی شورای امور خارج مصر گفت روابط قاهره- تهران با توجه به یک سری مسائل مورد اختلاف در حال حاضر طبیعی نیست و میانجیگری عراق که پس از اجلاس «بغداد ۲» در اردن از آن سخن به میان آمد، ممکن است زمینه را برای آغاز رایزنی‌ها میان ۲ طرف مهیا کند. 
عزت سعد، شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»  اظهار داشت: «مسائل مورد اختلاف بسیاری میان قاهره و تهران وجود دارد که برخی از آنها مربوط به روابط ویژه ایران و سازمان اخوان[المسلمین] است. با این حال، یک مؤلفه مهم سیاست خارجی مصر همکاری و سیاست باز در قبال همگان و همچنین  حل‌وفصل‌ نزاع‌های بین‌المللی با تکیه بر شیوه‌های مسالمت‌آمیز است». 
مدیر اجرایی شورای امور خارجه مصر در ادامه اضافه کرد: «در سایه سازوکاری که سیاست خارجی مصر بر آن متکی است، به گمان من، مصر پذیرفته که با ترکیه در ارتباط با برخی مسائل مورد اختلاف مذاکراتی انجام دهد، به‌رغم آنکه روابط ۲ طرف در سال‌های گذشته سرد بوده است. ممکن است همین مساله در ارتباط با روابط با ایران نیز صورت بگیرد». 
سعد درباره اینکه آیا بغداد قصد دارد مشابه نقشی را که برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض انجام داد، در ارتباط با ایران و مصر نیز ایفا کند، گفت: «ممکن است عراق همان نقش نزدیک‌‌کننده دیدگاه‌ها را که در ارتباط با عربستان سعودی انجام داد، ایفا کند. از آن تجربه عراق می‌توان عملا بهره گرفت. بغداد با روابط ویژه‌ای که با ایران دارد، قادر است نقش میانجی را در نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های قاهره و تهران ایفا کند. از طرف دیگر، تحولات مثبت بسیاری در روابط عراق و مصر وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت».

Page Generated in 0/0051 sec