printlogo


کد خبر: 258181تاریخ: 1401/10/7 00:00
دور دنیا

۵۷ قربانی درپی کولاک بی‌سابقه در ایالات متحده آمریکا یخ زد
به گفته مقام‌های آمریکایی، بوران و کولاک بی‌سابقه در ایالات متحده دست کم ۵۷ قربانی از جمله ۲۷ نفر در شهر «ایری» در غرب ایالت نیویورک داشته است. به گزارش شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی‌نیوز»، «مارک پولونکارز» مدیر اجرایی این شهر در کنفرانسی خبری گفت انتظار می‌رود تعداد تلفات توفان هیولایی با توجه به ادامه بارش برف در این شهر و غیرقابل عبور شدن بسیاری از راه‌ها از جمله در بسیاری از مناطق بافلو، افزایش یابد. عصر دوشنبه (۲۶ دسامبر) بایرون براون شهردار «بافلو» گفت که دست‌کم ۱۸ نفر در این شهر جان خود را از دست داده‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه اعلام وضع اضطراری برای نیویورک را تایید کرد که به آژانس مدیریت اضطراری فدرال اجازه می‌دهد تلاش‌های امدادرسانی در مناطق متاثر را هماهنگ کند. به گفته شهردار بافلو، کولاک و تگرگ ۲۰ هزار مشترک را بدون برق گذاشته بود اما تا عصر دوشنبه (به وقت محلی) این تعداد به کمتر از ۱۰ هزار نفر رسید.
***
کنعانی:
عادی‌سازی روابط با اسرائیل کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی با بیان اینکه موضع ما در قبال رژیم صهیونیستی و هویت نامشروع و غیرقانونی آن روشن است، گفت: معتقدیم توسعه مناسبات و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم کمکی به ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند و کمکی هم به احقاق حقوق ملت فلسطین نخواهد کرد. نخستین متقاضی از کشورهای عربی و اسلامی ملت فلسطین است و انتظار دارند دولت‌‌های عربی و اسلامی با تمام قوا از حقوق حقه این ملت حمایت کنند. وی خاطرنشان کرد: ملت‌های منطقه هم نشان داده‌اند که از عادی‌سازی روابط برخی از دولت‌های عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی استقبال نکرده‌ و آن را قبول ندارند و دیدگاه‌های خودشان را در حوزه‌های مختلف نشان داده‌اند. برجسته‌ترین حوزه‌ای که تنفر ملت‌های منطقه از رژیم صهیونیستی بود در زمان برگزاری جام‌جهانی در قطر بود.
***
اعتصاب کریسمسی پزشکان فرانسه
 پزشکان عمومی فرانسه و همچنین پزشکان متخصص در بخش خصوصی از دوشنبه ۲۶ دسامبر تا دوم ژانویه (5 تا ۱۲ دی) دست به اعتصاب زده‌اند و خواستار دستمزد دوبرابری برای پذیرش بیماران هستند. پزشکان فرانسوی از همکاران خود خواسته‌اند از دوشنبه دفاتر و مطب‌های خود را ببندند و خواستار افزایش دستمزد پذیرش بیمار از ۲۵ یورو (۲۷ دلار) به ۵۰ یورو و همچنین شرایط کاری بهتر هستند. این دومین مورد چنین اعتراضی در یک ماه است، پیش‌تر هم اوایل دسامبر پزشکان در فرانسه دست به اعتصاب‌ زده بودند. به گزارش اسپوتنیک، این اعتصاب را انجمن «پزشکان برای فردا» که در ماه سپتامبر برای جلب توجهات به کمبود پزشک در فرانسه و شرایط سختی که در آن فعالیت می‌کنند، ایجاد شد، سازماندهی کرد و تعدادی از اتحادیه‌های صنفی هم آن را همراهی کردند. طبق این گزارش، پزشکان فرانسوی از شلوغی بیمارستان‌ها در میانه همه‌گیری آنفلوآنزا، کرونا و برونشیولیت در این کشور شکایت دارند. فلورنس لاپیکا، پزشک عمومی به شبکه فرانسوی BFMTV گفت: همه‌گیری وجود دارد اما بیماران مزمن هم هستند. امروز دیگر توانایی مدیریت بیماران خود را نداریم؛ چه نوزاد باشند، چه سالمند. فهرست کاملی برای وقت مشاوره داریم.
***
لاوروف: 
واشنگتن مستقیماً رئیس‌جمهور روسیه را به قتل تهدید می‌کند
«سرگئی لاورف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت اظهارات مقام‌های ناشناس پنتاگون درباره «حمله تمام‌کننده» علیه روسیه در واقع حکایت از آن دارد که واشنگتن ترور ولادیمیر پوتین را رد نمی‌کند. لاوروف گفت: برخی مقام‌های ناشناس پنتاگون در واقع تهدید به انجام حمله تمام‌کننده به کرملین کردند... آنچه درباره آن حرف می‌زنیم، تهدید به حذف فیزیکی رئیس دولت روسیه است. وی سپس هشدار داد: اگر واقعاً چنین ایده‌هایی توسط کسی پرورش یابد، این شخص باید به دقت درباره عواقب احتمالی چنین برنامه‌هایی فکر کند. به نوشته الجزیره، او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «آمریکا و ناتو می‌خواهند روسیه را در میدان جنگ شکست دهند تا کشور ما را تضعیف و ویران کنند»، گفت: موتور اصلی درگیری در اوکراین، واشنگتن است که به دنبال دستیابی به بزرگ‌ترین دستاوردهاست. لاوروف اظهار داشت: واشنگتن به دنبال تخریب روابط سنتی بین روسیه و اروپا و تسلیم کردن رهبران اروپایی در مقابل خود است. به گفته وزیر خارجه روسیه، «برقراری ارتباط با دولت بایدن که هدف خود را تحمیل شکست استراتژیک به روسیه اعلام کرد، امکان‌پذیر نیست». وی هشدار داد: مسیر غرب خطرات درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای را به همراه دارد.
***
زلنسکی:
۹ میلیون اوکراینی هنوز از برق بی‌بهر‌ه‌اند
بعد از دور جدید حملات موشکی و پهپادی روسیه به مناطق مختلف در اوکراین، مسؤولان کی‌یف از تداوم خاموشی و قطعی برق در این کشور خبر دادند. «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین شامگاه دوشنبه گفت که هنوز حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت این کشور از انرژی برق بی‌بهره هستند و خاموشی‌ها همچنان ادامه دارد. جمعیت اوکراین قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه حدود ۴۰ میلیون نفر بود. طبق گزارش سازمان ملل متحد، تاکنون حدود ۱۲ میلیون اوکراینی به دلیل جنگ این کشور را ترک کرده‌اند. بیشترین قطعی برق در مناطق «خارکیف»، «ژیتومیر»، «کی‌یف» و «لویو» ثبت شده است. رئیس‌جمهور اوکراین -که با وجود از دست دادن ۲۰ درصد از خاک این کشور و متحمل‌ شدن خسارات سنگین در جنگی که خود آتش آن را شعله‌ور کرد، هنوز تمایلی به مذاکره با روسیه ندارد- از مقامات محلی خواست ضمن خاموش کردن تابلوها و چراغ‌های فروشگاه‌ها، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

Page Generated in 0/0066 sec