printlogo


کد خبر: 258184تاریخ: 1401/10/7 00:00
دست باز ساپینتو برای هجومی‌کردن ترکیب استقلال
خطی پر از مهره

ترکیب مهاجمان استقلال در لیگ بیست و دوم دست ریکاردو ساپینتو را برای هر نوع بازی و چیدمانی باز می‌گذارد. تیم فوتبال استقلال در شرایطی نفت آبادان را با یک گل شکست داد و هم‌امتیاز با پرسپولیس در رده دوم جدول قرار گرفت که تعویض‌های ریکاردو ساپینتو گواهی بر دست باز این سرمربی در هدایت استقلال است. ساپینتو بعد از ناکامی شاگردانش در گلزنی در این مسابقه، ۲ بازیکنی را به میدان فرستاد که در داربی به آنها میدان نداده بود؛ سجاد شهباززاده و آرمان رمضانی. نفراتی که بخوبی روند بازی را برای استقلال تغییر دادند تا آبی‌ها با ۳ امتیاز حیاتی آبادان را به مقصد تهران ترک کنند. نکته‌ای که از تغییرات ساپینتو در این مسابقه به ذهن متبادر می‌شود، عمق اسکواد ترکیب استقلال در لیگ بیست و دوم بویژه در خط حمله است؛ جایی که سرمربی پرتغالی آبی‌ها علاوه بر ارسلان مطهری به عنوان مهاجم اصلی این روزها، پیمان بابایی، آرمان رمضانی و سجاد شهباززاده را هم در اختیار دارد؛ ۴ مهاجمی که هر کدام به تنهایی به عنوان مهاجم نوک شناخته می‌شوند و البته جز آرمان، ۳ نفر دیگر قابلیت بازی به عنوان وینگر یا مهاجم سایه را هم دارند. گستردگی گزینه‌های ساپینتو برای قرار گرفتن در خط حمله استقلال در شرایطی است که آبی‌ها مهدی قائدی و محمد محبی را به عنوان ۲ وینگر سطح اول لیگ ایران در اختیار دارند و جز اینها، کوین یامگا و امیرعلی صادقی را هم به عنوان بازیکنانی با قابلیت بازی در پست وینگر در لیست دارند. حال اگر بازگشت کاوه رضایی به استقلال در نیم‌فصل را هم قطعی بدانیم، درک بهتری از قدرت تهاجمی استقلال در ادامه لیگ به دست می‌آوریم.
هر چند استقلال صاحب برترین خط حمله لیگ برتر نیست اما بر کسی پوشیده نیست که خط حمله آبی‌ها در مقایسه با ۳ رقیب اصلی‌شان در راه قهرمانی لیگ روی کاغذ سنگین‌تر و متنوع‌تر است. آبی‌ها در هر دقیقه‌ای از مسابقه به بازی مستقیم احتیاج داشته باشند، آرمان رمضانی و البته ارسلان مطهری را در اختیار دارند. پیمان بابایی و سجاد شهباززاده به عنوان ۲ مهاجم مسلط روی زمین و هوا مانند بازی قبلی در دسترس ساپینتو هستند و محمد محبی و مهدی قائدی هم با سرعت و تکنیک منحصربه‌فرد خود، کابوس هر خط دفاعی در لیگ خواهند بود. اگر این تنوع در خط حمله استقلال را با پرسپولیس، سپاهان و البته گل‌گهر مقایسه کنیم، به وضوح متوجه تمایز استقلال نسبت به رقبای خود در این خط خواهیم شد؛ پستی که در هفته‌های آتی لیگ در صورت عدم تقویت بویژه پرسپولیس و سپاهان، ممکن است استقلال را در کورس قهرمانی از حریفان اصلی خود پیش بیندازد.
* تیمی که ساپینتو دوست ندارد
استقلال در آبادان شب خوبی را برابر صنعت‌نفت تجربه نکرد و چنانچه صحنه خطا روی آرمان رمضانی به وجود نمی‌آمد، احتمالا بازی با نتیجه مساوی صفر - صفر به پایان می‌رسید.
چند تغییر در ترکیب استقلال و شاید هم دل‌زدگی از فوتبال بدون تماشاگر که بدجوری توی ذوق می‌زند، موجب شد تیم ریکاردو ساپینتو در آبادان آن تیم همیشگی نباشد. پیش از جام‌جهانی و در 11 هفته سپری شده از مسابقات، استقلال تیمی بود که در ایجاد موقعیت بهترین شناخته می‌شد. در داربی هم دیدیم استقلال 2 گل زد و صاحب چند موقعیت خطرناک دیگر در مصاف با مدعی اصلی قهرمانی و رقیب دیرینه یعنی پرسپولیس شد. از جمله در صحنه‌ای که امیر ارسلان مطهری روی ارسال صالح حردانی می‌توانست دروازه علیرضا بیرانوند را به چالش بکشد یا در صحنه‌ای دیگر که اگر پیمان بابایی، مهدی قائدی را صاحب توپ می‌کرد، چه بسا گل دیگری برای استقلال رقم می‌خورد و البته این بازی خوب با بازی تهاجمی از سوی شاگردان یحیی گل‌محمدی مواجه شد و در آن‌ سوی میدان  هم شاهد 2 گل و خلق صحنه‌های خطرناک از سوی تیم پرسپولیس بودیم اما هیچ‌یک از این صحنه‌ها در آبادان تکرار نشد و به نوعی می‌توان گفت استقلال بازی خوب داربی را به آبادان نبرد.
ریکاردو ساپینتو این را قبول دارد و در کنفرانس خبری بعد از بازی با صنعت نفت هم بدان اشاره کرد که تیمش در دقایقی از بازی خوب نبوده است. آنچه سبب شادی مربی پرتغالی در استادیوم تختی آبادان شد، بردن در شبی بود که تیمش خوب نبود. البته در بازی‌های این فصل استقلال در برخی بازی‌ها نمایش‌های خوبی داشته است اما دستش از رسیدن به 3 امتیاز مسابقه کوتاه ماند. یکی از این بازی‌ها داربی بود، همچنین در مصاف با تیم‌هایی چون فولاد و پیکان. به طور حتم مربی پرتغالی متوجه این موضوع مهم شده است که روند بازی‌های خوب تیمش در آبادان متوقف شد و حالا پیش از بازی با مس رفسنجان یک بار دیگر باید تیمش را برای بازی خوب در غیاب چند بازیکن اصلی آماده کند.
***
ساپینتو با هیچ‌کس تعارف ندارد 
حتی سیلوا
ترکیب استقلال در بازی با صنعت ‌نفت چند تغییر جالب داشت که این تغییرات نشانگر این موضوع بود که برای ریکاردو ساپینتو هیچ بازیکنی در حاشیه امنیت نیست. در قلب خط دفاعی با توجه به ادامه مصدومیت عارف غلامی طبیعی بود یک بار دیگر شاهد بازی محمدحسین مرادمند باشیم اما پیش‌بینی  بازی سیاوش یزدانی در کنار او کمی دور از انتظار بود، بویژه که پیش از این در همه بازی‌ها سیلوا در قلب خط دفاعی استقلال به میدان آمده بود. به نظر می‌رسد ریکاردو ساپینتو نتوانست چشم خود را روی گل‌های ولسیانی در داربی ببندند و اینکه در هیچ‌یک از ۲ صحنه سیلوا نتوانست مانع سرزنی این مدافع گرجی و گل‌هایش شود. همچنین جعفر سلمانی که در جناح چپ خط دفاعی بارها و بارها به سعید صادقی اجازه پیشروی و ارسال روی دروازه استقلال را داد. جعفر سلمانی هم در بازی با صنعت نفت در برابر تیم سابق خود روی نیمکت نشست تا یک بازیکن راست پا
(صالح حردانی) در جناح چپ خط دفاعی بازی کند. هر چند جعفر سلمانی در جریان بازی به عنوان بازیکن ذخیره وارد میدان شد اما او و سیلوا بخوبی متوجه شدند ادامه حضور در ترکیب استقلال منوط به ارائه نمایش خوب در همه بازی‌هاست. در غیر این صورت ریکاردو ساپینتو همان‌طور که خودش گفته یک تیم خوب روی نیمکت دارد و هر لحظه می‌تواند دست به جابه‌جایی بزند.

Page Generated in 0/0080 sec