printlogo


کد خبر: 258196تاریخ: 1401/10/7 00:00
اخبار

همزمان با موج جدید سرما
۱۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه شد
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اضافه شدن تولید روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز خبر داد. علیرضا دانشی اظهار کرد: با پیگیری و تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری و کمک‌های مجموعه مدیریت تعمیرات ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب در ۴۵ روز گذشته تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ به پایان رسید و گاز وارد شبکه سراسری شد. وی با اشاره به اینکه این اقدام جهادی در کمترین زمان ممکن و در 4 جبهه انجام شد، ادامه داد: اورهال ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ در ابتدا در دستور کار قرار گرفت و در مسیر آن تعویض خطوط لوله‌ و بازسازی ایستگاه مجتمع تفکیک نیز با موفقیت به پایان رسید. دانشی افزود: در چند سال گذشته به تعمیرات اساسی مجتمع و ایمن‌سازی این خطوط توجه نشده بود که با اجرای این طرح‌ها شاهد پایداری تولید و انتقال گاز با هدف تامین بخشی از سوخت زمستان کشور خواهیم بود.
***
پیش‌بینی درآمد ۷ هزار میلیاردی  از فروش خودروهای رسوبی
رئیس سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه در صورت دریافت مجوز فروش خودروهای رسوبی این موارد در لایحه بودجه در نظر گرفته خواهد شد، گفت: پیش‌بینی ما این است که از فروش خودروهای رسوبی حدود
۷ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت حاصل می‌شود. عبدالمجید اجتهادی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد تعیین بند درآمدی برای خودروهای رسوبی موجود در بنادر و گمرکات در بودجه سال 1402 گفت: این خودروها شامل ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی و معدنی، خودروهای سواری بالای 2500 سی‌سی و خودروهای سواری پایین‌تر از 2500 سی‌سی است. همچنین برخی از این خودروها قاچاق است. وی با بیان اینکه با توجه به قوانین فعلی ما نمی‌توانیم این خودروها را در مزایده به فروش برسانیم، گفت: ما پیشنهادی ارائه کردیم که در کمیسیون اقتصادی مطرح شد. در لایحه بودجه ظرفیت بسیار خوبی برای بحث درآمدی فروش این خودروها وجود دارد. در صورت صدور مجوز فروش این خودروها می‌توان بند درآمدی مربوطه را در بودجه سال آینده در نظر گرفت. وی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی درآمد حاصل از فروش خودروهای رسوبی گفت: پیش‌بینی ما این است که در صورت فروش خودروها با حجم موتور بالاتر و پایین‌تر 2500 سی‌سی و همچنین ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی حدود 7 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت حاصل شود.
***
اقتصاد دنیا سال ۲۰۲۳ وارد رکود می‌شود
مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری انگلیس اعلام کرد ادامه مبارزه سیاست‌گذاران با تورم و افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی روند رشد اقتصاد در ۲۰۲۳ را متوقف و دنیا را وارد رکود می‌کند.
آنطور که بلومبرگ گزارش داده است، مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری انگلیس اعلام کرد افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی با هدف مهار تورم باعث کوچک شدن بسیاری از اقتصادها شده و دنیا را در آستانه‌ رکود اقتصادی در 2023 قرار داده است. این مرکز اعلام کرد اقتصاد دنیا برای اولین‌بار در 2022 از 100 تریلیون دلار گذشت اما ادامه مبارزه سیاست‌گذاران با تورم روند رشد اقتصاد در 2023 را متوقف می‌کند. در گزارش این مرکز آمده‌ است: «دنیا در مبارزه با تورم هنوز به پیروزی نرسیده است، ما انتظار داریم بانک‌های مرکزی سیاست افزایش نرخ بهره را در سال جدید میلادی به‌رغم هزینه‌های اقتصادی آن ادامه دهند. هزینه پایین آوردن تورم کاهش رشد اقتصادی در سال‌های آینده است». این یافته‌ها بدبینانه‌تر از آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول بوده ‌است.  
***
‌صدور 166 هزار مجوز کسب‌‌‌وکار در درگاه ملی مجوزها
دبیر کارگروه صدور مجوزهای کسب‌وکار وزارت اقتصاد از صدور 166 هزار مجوز کسب‌وکار از طریق سامانه ملی مجوزها از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: فاز اول سامانه ملی مجوزهای کسب‌وکار تا پایان ماه جاری به بهره‌برداری کامل می‌رسد. سیدامیر سیاح درباره آخرین وضعیت درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار اظهار داشت: در حال حاضر 75 درصد از سامانه ملی کسب‌وکارها کامل شده و امیدوارم تا آخر دی‌‌ امسال فاز اول این سامانه آماده بهره‌برداری شود. وی افزود: البته از اول امسال از سامانه ملی مجوزهای کسب‌وکار به طور نیمه‌کاره بهره‌برداری شد‌ و تاکنون حدود 166 هزار مجوز هم صادر شده است ولی تا آخر دی‌‌ فاز اول به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
دبیر کارگروه صدور مجوزهای کسب‌وکار وزارت اقتصاد گفت:‌ فاز دوم‌ زمانی آغاز می‌شود که شامل صدور آنی مجوزهای کسب‌وکار باشد. وقتی مدارک متقاضی در درگاه ملی کامل باشد، به صورت اتوماتیک مجوزها صادر می‌شود؛ در حال حاضر اینگونه نیست و فقط مجوزهای ثبت‌محور به شکل اتوماتیک صادر می‌شود.
سیاح عنوان کرد: بخش دیگری از درگاه ملی مجوزها که از دی‌ شروع می‌شود، این است که همه استعلامات از دستگاه‌ها به طور خودکار و از طریق درگاه ملی مجوزها انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان ماه جاری،‌ فاز اول درگاه ملی کسب‌وکارها تکمیل شود.
وی درباره دستگاه‌هایی که بیشترین و کمترین همکاری را با سامانه ملی مجوز کسب‌وکارها داشته‌اند، توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش مشاغل خانگی همکاری خوبی داشته‌ است، بعد از آن وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی و سازمان ملی استاندارد بیشترین همکاری را داشته‌اند و دستگاه‌هایی که بدتر از همه جواب متقاضی را داده‌اند، بخش‌های وزارت کار جز مشاغل خانگی، وزارت صنعت، وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی و وزارت علوم است‌. این ارگان‌ها و سازمان‌ها بالای 40 درصد تأخیر در بررسی درخواست‌ها داشته‌اند.

Page Generated in 0/0048 sec