printlogo


کد خبر: 258269تاریخ: 1401/10/10 00:00
چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی 14 دی آغاز به کار می‌کند
ادای دین تئاتری‌ها به سردار

محمدعلی میرزایی: چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در حالی هفته گذشته از پوستر، دبیر و گروه اجرایی خود رونمایی کرد که این رویداد تئاتری را باید نخستین حرکت عملی حوزه فرهنگ و هنر با محوریت و محتوای حاج‌قاسم سلیمانی پس از شهادت ایشان در بزرگداشت این مرد غیور و دلاور ایران اسلامی عنوان کرد؛ جشنواره‌ای که توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح تنها 10 روز پس از شهادت سردار سلیمانی اقدام به انتشار فراخوان و تشکیل دبیرخانه کرد و اکنون در سومین سالگرد شهادت این شهید والامقام دوره چهارمش در حال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که با برپایی یک همایش ملی و ۲ جشنواره تئاتری، گنجینه تئاتر کشور را با بیش از 600 اثر با محتوای سجایای اخلاقی، شخصیتی و الگوی مدیریتی این فرمانده دلاور سپاه اسلام غنی کرده و اکنون در دوره چهارمش نیز شاهد استقبال و اقبال عموم هنرمندان تئاتری از آن هستیم. البته که تئاتر به واسطه حضور تعداد محدودی از افراد و صدالبته مدیریت ناکارآمد در دولت گذشته، به انحرافاتی کشیده شد اما بدنه و قاطبه آن را هنرمندان متعهد و متخصص فراگرفته است و این شور و اشتیاق محدود و منحصر به امروز و دیروز نیست، بلکه از سال‌های ابتدایی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باید آن را جست‌وجو کرد. تنها کافی است بدانیم در نخستین دوره جشنواره تئاتر مقاومت نیز این استقبال هنرمندان به موضوع و مقوله دفاع‌مقدس بود که باعث استمرار و تداوم آن طی 18 دوره شد. حالا هم در بزنگاهی مهم و در زمانی 10 روزه با تدبیر مدیریت وقت انجمن و حمایت همه‌جانبه بنیاد روایت فتح بیش از 200 اثر برای ادای دین هنرمندان تئاتر به سردار دل‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و هنرمندان با تولید آثاری پیرامون این شخصیت والامقام نقش خود را بدرستی ایفا کردند. از همین رو است که در مراسم رونمایی از پوستر این رویداد از رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و مدیرکل هنرهای نمایشی گرفته تا دبیر تئاتر فجر و مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس همگی به ‌عنوان مهم‌ترین متولیان حوزه هنرهای نمایشی کشور بر جدا کردن حساب هنرمندان متعهد از تعدادی چهره بی‌سواد تأکید داشتند.
بی‌تردید برپایی چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کنار ادای دین هنرمندان نشان از تداوم و استمرار این نهال نو پا دارد؛ نهالی که درست است؛ نوپا و نورس است اما به برکت خون حاج‌قاسم با اصالت و عمیق شده است؛ چنانکه گویی این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای هنری کشور به شمار می‌رود. از سویی آنچه مسلم است، وحدت دستگاه‌ها و نهادهای تخصصی حوزه تئاتر در برپایی آن نیز نقش بسزایی در رشد و اعتلای آن داشته و قطعاً در آینده نیز خواهد داشت. همدلی و همراهی جشنواره تئاتر فجر با انجمن تئاتر بنیاد فرهنگی روایت فتح در برپایی چهارمین دوره این جشنواره الگو مناسبی از ید واحده شدن نهادهای مختلف برای یک هدف است. جشنواره امسال بر خلاف 3 دوره گذشته محدود به استان کرمان نیست و در سراسر کشور برگزار می‌شود. آنچه در سیاست دوره چهارم مشخص است اینکه گروه‌های اجرایی در استان‌های خود آثار را به روی صحنه می‌برند و سپس نمایش‌های برگزیده برای اجرا به تهران فراخوانده می‌شوند و در نهایت نیز آیین اختتامیه در تهران برگزار خواهد شد. البته مراسم افتتاحیه همانند ادوار گذشته روز 14 دی‌ در گلزار شهدای کرمان در جوار مزار شهید حاج‌قاسم سلیمانی با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد که به ‌نوعی عهد و پیمان دوباره هنرمندان با مقام شامخ شهید والامقام حاج‌قاسم سلیمانی خواهد بود.
در کنار محسنات این رویداد هنری متعهد نباید فراموش کنیم که اساساً ساری و جاری کردن محتوای تولیدی در این رویداد نیز از اهمیت ویژه‌ای باید برخوردار باشد و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس به‌ عنوان متولی و برگزارکننده آن باید اهتمام ویژه‌ای را در حمایت از اجراهای عمومی این آثار داشته باشند. طبعاً در کنار فراگیری دوره چهارم جشنواره که نشان از رشد و بالندگی آن طی ۴ دوره دارد، حمایت از اجراهای عمومی در سراسر کشور و حضور در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور از جمله وظایف بانیان به شمار خواهد رفت که با استقبال دبیر جشنواره تئاتر فجر مبنی بر حضور آثار برگزیده در جشنواره، نیمی از این تعهد رنگ واقعیت به خود گرفته و رایزنی‌های انجام شده مبنی بر اجرای این آثار چه در مجموعه‌های تئاتری استان‌ها و چه در تهران می‌تواند کامل‌کننده جریان‌سازی این رویداد هنری باشد. در هر صورت برپایی چهارمین جشنواره تئاتر سردار آسمانی شاید در نگاه نخست تولید یک رویداد تئاتری مانند ده‌ها جشنواره دیگر به‌ حساب آید اما بی‌تردید غنی شدن گنجینه تئاتری کشور، ساری و جاری شدن نام و یاد سردار دل‌ها و به میدان آمدن هنرمندان و جامعه تئاتری در ادای دین به حاج‌قاسم را می‌توان دستاوردهای ادوار ابتدایی این جشنواره مهم دانست.
چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۱۴ دی در گلزار شهدای کرمان و در جوار آرامگاه سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز می‌شود و سپس گروه‌های نمایشی در سراسر کشور آثار خود را به صحنه می‌برند. همچنین مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره نیز روز ۲۰ دی‌ در تهران با قدردانی از آثار برگزیده برگزار خواهد شد.

Page Generated in 0/0142 sec