printlogo


کد خبر: 258277تاریخ: 1401/10/10 00:00
دور دنیا

واکنش دیپلمات روسیه به ادعای برلین درباره مذاکرات
اولیانوف: آلمان اهمیت مذاکرات برجامی را دست کم گرفته است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در صفحه شخصی خود در توئیتر به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آلمان درباره ازسرگیری برجام انتقاد کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: وزارت خارجه آلمان گفته است که برلین دلیلی برای ازسرگیری مذاکرات وین نمی‌بیند. ظاهرا آلمان اهمیت عدم اشاعه هسته‌ای و حتی خطر تشدید تنش‌های غیرقابل کنترل درصورت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر برجام را دست‌کم می‌گیرد. کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان چهارشنبه گذشته به خبرنگاران در برلین گفته بود: از دید ما، در حال حاضر هیچ الزام یا دلیلی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود ندارد. وی ادامه داد: آلمان بارها شفاف ساخته که مذاکرات در حال حاضر انجام نمی‌شود. این مقام آلمانی مدعی شد که در حال حاضر تمرکز اصلی آلمان به جای احیای برجام بر حمایت از ناآرامی‌های ایران است.
***
واکنش کنعانی به حرف‌های نتانیاهو
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نخست‌وزیر تکراری و معلوم‌الحال رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای واهی خود علیه ایران، به دنبال هویت‌سازی برای خود و این رژیم نامشروع است، عنوان کرد: زوال در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی نهفته است. ناصر کنعانی، دیروز (جمعه 9 دی) در توئیتر در واکنش به ادعاهای بی‌اساس و تکراری بنیامین نتانیاهو، نوشت: نخست‌وزیر تکراری و معلوم‌الحال رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای واهی خود علیه ایران، به دنبال هویت‌سازی برای خود و رژیم نامشروع اسرائیل است. وی افزود: ‏بیش از ۷۰ سال غوطه‌ور بودن رژیم صهیونیستی برای خروج از بحران هویت خود که توأم با ارتکاب نسل‌کشی، غارت، کوچاندن اجباری و ده‌ها اقدام ضدحقوق‌بشری بوده، ترجمان سیاست‌ها و اقدامات غلط انگلیس، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در حمایت از این وجود نامشروع است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: ‏فلسطین نابودشدنی نیست و زوال در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی نهفته است.
***
۱۰ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس کارگران در سوریه
مقامات محلی در استان دیرالزور سوریه دیروز (جمعه) از حمله تروریستی به ۳ اتوبوس حامل کارگران در این استان خبر دادند. به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه، در این حمله که در نزدیکی چاه نفتی «التیم» رخ داد، ۱۰ کارگر شرکت نفتی الفرات سوریه کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند. در این راستا «بسام طعمه» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در گفت‌وگو با شبکه «السوریه» به طور ضمنی مسؤولیت این حمله را متوجه آمریکا دانست و گفت که مردم این کشور از بحران نفتی رنج می‌برند و آمریکا و مزدورانش در تلاش هستند هیچ نفتی به مردم سوریه نرسد و از این رو به اتوبوس حامل کارگران نفتی حمله می‌کنند. حمله به کارگران حوزه نفت سوریه در شرایطی است که آمریکا و شبه‌نظامیان کرد سوریه عمده چاه‌های نفتی این کشور را به اشغال و تصاحب خود در‌آورده‌اند و ارتش آمریکا روزانه ده‌ها تانکر نفت را از این چاه‌ها برداشت کرده و به تاراج می‌برد.
***
۳۳ سال حبس برای سوچی
دادگاهی در نایپیداو دیروز (جمعه) آنگ سان سوچی و رئیس‌جمهوری سابق میانمار را هر کدام به ۷ سال دیگر حبس به اتهام فساد محکوم کرد که به این ترتیب محکومیت سوچی به 33 سال رسید. این حکم در جلسه رسیدگی به پرونده محکومیت آنگ سان سوچی رهبر به اصطلاح دموکراسی‌خواه میانمار و وین مینت رئیس‌جمهوری سابق این کشور که در داخل زندان مرکزی نایپیداو برگزار شد، صادر شد و این دو حق دارند درخواست تجدیدنظر به حکم صادره را بدهند. تمامی 5 اتهام علیه این دو مربوط به اجاره و استفاده از یک هلی‌کوپتر خریداری شده توسط بودجه دولتی است.
آنگ سان سوچی و وین مینت به سوءاستفاده از پست‌های دولتی خود متهم هستند که باعث بروز خساراتی به بودجه دولتی شده، چون آنها از الزامات حقوقی و مقررات مالی برای کسب اجازه به منظور به‌کارگیری، خرید و مالکیت این هلی‌کوپتر تبعیت نکرده بودند.
***
توافق مسکو، آنکارا و دمشق بر سر تشکیل کمیته مشترک
وزیر خارجه ترکیه با اعلام اینکه با همتای سوری خود دیدار خواهد کرد، ابراز داشت حضور ارتش ترکیه در شمال سوریه همیشگی نخواهد بود و به محض بازگشت ثبات به سوریه، مناطق تحت کنترل خود را به نیروهای دولتی این کشور تحویل خواهد داد. به گزارش آناتولی ترکیه، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در نشستی بر ضرورت بازگشت امن پناهجویان سوری به کشورشان تاکید کرد و گفت برای همین منظور، کمیته سه‌جانبه بین روسیه، ترکیه و سوریه تشکیل خواهد شد و ۳ طرف در این مورد به توافق رسیده‌اند. وی با اشاره به اینکه نشست سه‌جانبه مسکو شامل مذاکرات مفیدی بود، بر ضرورت و اهمیت ارتباط با دولت سوریه برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار و تضمین بازگشت امن آوارگان تاکید کرد. چاووش‌اوغلو همچنین بر انتقال حاکمیت مناطق سوری به این کشور در صورت تحقق ثبات و استقرار سیاسی و احترام به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد اما مدعی شد آنکارا ضامن حقوق معارضان است و برخلاف حقوق آنها عمل نخواهد کرد.

Page Generated in 0/0315 sec