printlogo


کد خبر: 258290تاریخ: 1401/10/10 00:00
اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در پی تداوم هوای ناسالم در تهران
تهران در محاصره آلاینده‌ها
مدارس پایتخت باز هم غیرحضوری شد

رضا نصیری: مدارس استان تهران جز ۳ شهرستان پردیس، فیروزکوه و دماوند بازهم به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری شد و طرح زوج و فرد امروز از در منازل اجرایی می‌شود. آلودگی هوا ساکنان پایتخت و برخی کلانشهرها را رها نمی‌کند؛ پدیده نامیمونی که هر ساله با سرد شدن هوا نفس تهرانی‌ها را به شماره می‌اندازد و با وجود اجرای قانون هوای پاک اما هنوز اقدام خاصی برای حل این معضل انجام نشده است. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، دیروز جمعه 9‌دی کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس «ناسالم» اعلام شد به طوری که شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» روی عدد ۱۴۷ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. بر این اساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در این شرایط مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران دیروز از غیرحضوری شدن مدارس استان تهران در روز شنبه جز ۳ شهرستان پردیس، فیروزکوه و دماوند خبر داد و گفت: امتحانات نهایی پایه دوازدهم طبق برنامه فردا (‌امروز ۱۰ دی‌ماه) برگزار می‌شود و طرح زوج و فرد نیز از در منازل اجرایی خواهد شد. عابد ملکی در تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت: جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا با حضور اعضا برگزار و مقرر شد تمام مدارس در همه مقاطع ابتدایی و متوسطه در استان تهران جز پردیس، دماوند و فیروزکوه شنبه ۱۰ دی (امروز) به صورت غیرحضوری و مجازی دایر باشند، همچنین تمام کودکستان‌ها در استان تهران جز ۳ شهرستان پردیس، دماوند و فیروزکوه نیز این روز تعطیل خواهند بود. وی افزود: مقرر شد امتحانات نهایی پایه دوازدهم طبق برنامه برگزار شود و طرح زوج و فرد امروز 10 دی از در منازل در تهران اجرایی خواهد شد. همچنین مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک برای امروز توسط شهرداری تهران صادر نمی‌شود. معاون استاندار تهران تاکید کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود از تردد غیرضروری خودداری و در صورت لزوم حتما از ماسک‌های مناسب N95 استفاده کنند، همچنین روسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش‌آموز موافقت کنند.
* کاهش کیفیت هوای شهرهای صنعتی طی  روزهای آینده
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرد طی روزهای آینده در شهرهای صنعتی کرج، تهران، اصفهان، اراک و تبریز پایداری نسبی هوا سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. صادق ضیاییان با بیان اینکه شنبه ۱۰ دی‌ در ارتفاعات زاگرس جنوبی و جنوب استان فارس افزایش ابر و بارش پراکنده رخ خواهد داد، گفت: طی 5 روز آینده در شهرهای صنعتی کرج، تهران، اصفهان، اراک و تبریز پایداری نسبی هوا، سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۲ و ۱۳ دی‌ماه) در برخی مناطق جنوب شرق کشور وزش باد شدید دور از انتظار نیست. ضیاییان درباره وضعیت جوی استان تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران شنبه ۱۰ دی صاف و غبارآلود با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۸ درجه سانتی‌گراد و در روز یکشنبه صاف و غبارآلود، در بعدازظهر افزایش ابر و گاهی وزش باد با حداقل دمای یک و حداکثر دمای ۸ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
* افزایش آلودگی هوای تهران و کرج
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار آلودگی سطح نارنجی ضمن اشاره به پایداری افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا یکشنبه ۱۱ دی‌ماه، از سکون هوا و کاهش کیفیت هوا در تهران و کرج خبر داد. از این رو افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم پیش‌بینی می‌شود. بر همین اساس سازمان هواشناسی کشور نسبت به کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم توصیه کرده است.
***
امدادرسانی به ۶۰۰۰ حادثه‌دیده جوی
رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به عملیات امدادرسانی اخیر در سوانح جوی کشور گفت: در ۵ روز گذشته به حدود ۶۰۰۰ هموطن متاثر از برف و کولاک و آبگرفتگی در ۱۶ استان کشور امدادرسانی شد. مهدی ولی‌پور گفت: از پنجم تا جمعه ۹ دی، عملیات‌ امداد و نجات در ۱۶ استان شامل ۲۶ شهرستان و ۴۵ منطقه کشور که متاثر از برف و کولاک و آبگرفتگی بودند، انجام شد و در جریان آن امدادگران توانستند به ۵۹۷۰ هموطن حادثه‌دیده امدادرسانی کنند. ولی‌پور افزود: در ۵ روز گذشته همچنین ۲۵۸ حادثه‌دیده اسکان اضطراری داده شدند، ۱۸ نفر به منطقه امن و یک نفر هم به مرکز درمانی منتقل شدند. به گفته رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، در این بازه زمانی ۲۶۶ امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر در قالب ۶۶ تیم امدادی در حال خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان بودند و ۳۵ خودرو را از برف رهاسازی و آبگرفتگی در ۱۰ واحد مسکونی را نیز تخلیه کردند. ولی‌پور در ادامه از توزیع ۵۴ دستگاه چادر در بین حادثه‌دیدگان خبر داد و اظهار کرد: در این روزها ۶۴۷۶ کیلوگرم نایلون، ۴۲۹ تخته پتو،  ۱۰۰ تخته موکت، ۴۸ شعله والور، ۱۶۰ بسته غذایی، ۱۶۰ کیلوگرم برنج، ۳۰۷ قوطی کنسروجات و ۶۱۹ بسته غذایی میان متاثران از حوادث توزیع شد.

Page Generated in 0/0129 sec