printlogo


کد خبر: 258318تاریخ: 1401/10/11 00:00
دور دنیا

العامری:
افزایش قیمت دلار بخشی از جنگ اقتصادی آمریکا علیه عراق است
«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در همایش بزرگداشت سومین سالروز شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس شهید سازمان حشدالشعبی عراق سخنرانی کرد. العامری تاکید کرد: آمریکایی‌ها همچنان بر کنترل توانمندی‌های کشور ما اصرار دارند و نبرد امروز باید نبردی برای استقلال اقتصادی باشد. افزایش قیمت دلار در این مرحله بخشی از برنامه آمریکاست. ما امروز از نظر اقتصادی در بند هستیم و باید این پرونده را در اولویت قرار دهیم. تحقق این استقلال، بزرگ‌ترین انتقام خون شهدا و فرماندهان سلیمانی و المهندس خواهد بود.
***
گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و جمهوری باکو
حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح دیروز (شنبه) دهم دی در گفت‌وگویی تلفنی درباره آخرین تحولات مناسبات دوجانبه به رایزنی و تبادل نظر پرداختند. وزرای خارجه 2 کشور اواخر آذرماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی ضمن ابراز نارضایتی از اظهارات غیرواقع‌بینانه مقامات آذربایجان گفت: طرح این موضوعات در رسانه‌ها نه‌تنها کمکی به حل مساله نمی‌کند، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده دشمنان فراهم می‌کند. امیرعبداللهیان همچنین از همتای آذری خود برای شرکت در نشست ابتکاری جمهوری اسلامی ایران موسوم به ۳+۳ در تهران به عنوان چارچوبی برای حل و فصل مسائل منطقه از طریق راهکار دیپلماسی دعوت کرد. جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی، با اشاره به دیدار اخیر رؤسای جمهور 2 کشور در آستانه، گفت‌و‌گوها و تماس‌های بین مقامات ایران و آذربایجان را مثبت ارزیابی و بر آمادگی جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط و رفع سوءتفاهم‌ها تأکید کرد. 
***
شی جین‌پینگ آماده همکاری نزدیک با پوتین در ۲۰۲۳ است
رئیس جمهوری چین دیروز (شنبه) در پیام تبریک سال نوی میلادی به پوتین تمایل خود را برای ادامه همکاری نزدیک با وی در سال جدید میلادی اعلام کرد. شی جین‌پینگ در این پیام آورده است: آماده‌ام تا همکاری و تماس نزدیکم را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ادامه دهم و این مساله برای تعمیق همکاری استراتژیک و جامع در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد که به نفع مردمان ۲ کشور است. رئیس‌جمهوری چین همچنین ادامه داد، روابط بین پکن و مسکو در سال ۲۰۲۳ شاید فرصت‌های جدیدی برای پیشرفت و ترقی داشته باشد.
***
طرح ژاپن برای تولید موشک‌هایی با برد ۳۰۰۰ کیلومتر
وزارت دفاع ژاپن از برنامه‌اش برای تولید موشک‌هایی با برد بالغ بر ۳۰۰۰ کیلومتر خبر داد. وزارت دفاع ژاپن در تدارک برای تولید چند موشک دوربرد با میزان بردی تا حدود ۳۰۰۰ کیلومتر است و قصد دارد در دهه ۲۰۳۰ آنها را مستقر کند. خبرگزاری کیودو نوشت: دولت ژاپن به دنبال مستقر کردن موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر تا اوایل دهه ۲۰۳۰ و موشک مافوق صوتی با برد ۳۰۰۰ کیلومتر با قابلیت هدف قرار دادن هر نقطه‌ای در کره شمالی و برخی نقاط چین تا حدود سال ۲۰۳۵ است. ژاپن در ماه جاری میلادی، بزرگ‌ترین برنامه تقویت نظامی خود از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون را با هزینه‌ای بالغ بر ۳۲۰ میلیارد دلار رونمایی کرد. در این برنامه، ژاپن قصد خرید موشک‌هایی با قابلیت حمله به چین و آماده‌سازی خود برای درگیری پایدار همچنان که تنش‌های منطقه‌ای و جنگ روسیه در اوکراین به نگرانی‌ها درباره جنگ دامن می‌زند را دارد.
***
وزیر جدید خارجه چین معرفی شد
سفیر چین در آمریکا به عنوان وزیر جدید خارجه دولت این کشور منصوب شد. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرد کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین تصمیم گرفت «وانگ یی» را از سمت وزیر خارجه این کشور برکنار کرده و «کین گانگ» سفیر پکن در آمریکا را به جای او در این سمت منصوب کند. شبکه بلومبرگ گزارش کرد کین گانگ که از ماه ژوئیه به عنوان سفیر چین در آمریکا مشغول به خدمت بوده، تلاش داشته بین دفاع از منافع چین و نشان دادن یک موضع ملایم‌تر دیپلماسی کشورش توازن نشان دهد. به نوشته بلومبرگ، وانگ یی احتمالا در جایگاه ارشد سیاست خارجی حزب کمونیست چین منصوب خواهد شد.
***
اطلاعات مالیاتی ترامپ منتشر شد
کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا 6 سال سوابق مالیاتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور را منتشر کرد. این کمیته- که هدایت آن در اختیار دموکرات‌ها و کمیته اصلی مالیات‌نویسی در مجلس نمایندگان آمریکاست- با انتشار این اسناد، آخرین حرکت را در نبرد چند ساله بین ترامپ جمهوری‌خواه و قانون‌گذاران دموکرات انجام داد. بر اساس این گزارش، این اسناد سوابق مالیاتی ترامپ طی سال‌های 2015 تا 2020 بودند که ترامپ خواستار مخفی ماندن آنها شده بود و آنها را به عنوان عامل شکست دوباره خود در انتخابات 2024 معرفی کرده بود اما دادگاه عالی آمریکا هفته گذشته دستور انتشار این اسناد را صادر کرد. بر اساس این گزارش، این اسناد حدود 6 هزار صفحه است که بیش از 2700 صفحه آن درآمدهای شخصی ترامپ و همسرش ملانیا و بیش از 3 هزار صفحه نیز درآمدهای او از فعالیت‌های تجاری‌اش است. ترامپ در پاسخ به انتشار این اسناد، درباره نتایج هولناک آن هشدار داد و از این فرصت برای دریافت کمک‌های تبلیغاتی استفاده کرد.

Page Generated in 0/0075 sec