printlogo


کد خبر: 258330تاریخ: 1401/10/11 00:00
در پی آلودگی شدید هوا دانشگاه‌‌ها و تمام مقاطع تحصیلی تهران امروز و فردا غیر‌حضوری شد؛ اجرای طرح زوج و فرد از در منازل
پنجه آلودگی بر گلوی تهرانی‌ها

اسدالله خسروی: تداوم هوای آلوده، ساکنان پایتخت و برخی کلانشهرها را کلافه کرده است، شرایطی که با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی حداقل تا اواسط هفته ادامه دارد. روز گذشته کیفیت هوای تهران در۳۰ ایستگاه در شرایط آلوده قرار گرفت و از این تعداد وضعیت ۲۳ ایستگاه به رنگ قرمز درآمد؛ وضعیت هشداردهنده‌ای که موجب شد کمیته اضطرار آلودگی هوا باز هم دست به تشکیل جلسه دهدبزند و تصمیماتی تکراری بگیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در این جلسه  از غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران جز فیروزکوه و دماوند برای روزهای یکشنبه و دوشنبه (امروز و فردا) خبر داد و گفت: طرح زوج و فرد از در منازل اجرایی خواهد شد. عابد ملکی در تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت: جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا با حضور اعضا شنبه 10 دی برگزار و مقرر شد تمام دانشگاه‌ها و مدارس در تمام مقاطع ابتدایی و متوسطه در استان تهران جز دماوند و فیروزکوه یکشنبه و دوشنبه به صورت غیرحضوری و مجازی دایر شود. همچنین تمام کودکستان‌ها در استان تهران جز ۲ شهرستان دماوند و فیروزکوه هم تعطیل خواهند بود. وی افزود: طرح زوج و فرد نیز از در منازل در تهران اجرایی خواهد شد، همچنین مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک برای روزهای یکشنبه و دوشنبه توسط شهرداری تهران صادر نمی‌شود. معاون استاندار تهران تاکید کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود از تردد غیرضروری خودداری و در صورت لزوم حتما از ماسک‌های مناسب N95 استفاده کنند، همچنین روسای ادارات با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش‌آموز موافقت کنند. آموزش‌و‌پرورش شهر تهران هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به استمرار آلودگی هوا در کلانشهر تهران و در راستای مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای استانداری تهران، آموزش در همه مدارس پایتخت در روزهای یکشنبه (یازدهم دی) و دوشنبه (دوازدهم دی) به صورت مجازی برگزار می‌شود. شایان ذکر است همه کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی تهران نیز تعطیل خواهند بود. بر اساس این اطلاعیه، امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه و ایجاد سابقه تحصیلی برای ورود به آموزش عالی و ترمیم نمرات دروس نهایی شاخه‌های تحصیلی دی ماه ۱۴۰۱ و امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ارزشیابی جامع طبق برنامه اعلامی برگزار خواهد شد. همچنین ارزشیابی و امتحانات داخلی نوبت دی ۱۴۰۱ دوره‌های تحصیلی، در ایام آموزش غیر حضوری مدارس برگزار نمی‌شود و زمان برگزاری امتحانات داخلی این ایام، توسط مدیر واحد آموزشی متعاقبا به اولیا و دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
* تداوم آلودگی هوای پایتخت تا دوشنبه
در پی آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کاهش سرعت باد و انباشت آلاینده‌ها را علت این وضعیت ذکر کرد و از تداوم آلودگی تا دوشنبه ۱۲ دی خبر داد. محسن روشنی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران اظهار کرد: روزهای شنبه و یکشنبه هفته گذشته (۳ و ۴ دی) به علت ناپایداری جوی و بارش‌های خوب در استان تهران، شاهد بهبود کیفیت هوا بودیم‌ به طوری ‌که روز شنبه  با شاخص کیفیت هوای ۶۷ بهترین روز هفته بود و روز یکشنبه نیز با شاخص ۸۳ شرایط نسبتا قابل قبولی داشتیم. 
وی افزود: پس از آن به علت کاهش سرعت باد و پایداری جو ۴ روز متوالی کیفیت هوای تهران شرایط نامطلوبی داشت به‌ طوری ‌که از دوشنبه تا پنجشنبه (5 تا ۸ دی)‌ شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کردیم. جمعه ۹ دی‌ به علت کمتر بودن سرعت باد و انباشت بیشتر آلاینده‌ها شاخص به عدد ۱۵۴ رسید تا هوا برای همه اقشار جامعه ناسالم باشد و با توجه به استمرار پایداری جو، روز شنبه 10 دی نیز دوباره کیفیت ناسالم برای تمام گروه‌ها ثبت شد. 
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره آلاینده شاخص این روزها گفت: آلاینده شاخص هر روز ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون بوده است. وی درباره احتمال تداوم این شرایط هم توضیح داد: این شرایط حداقل تا دوشنبه ۱۲ دی‌ ادامه خواهد داشت. پس از آن نیز احتمال شرایط نامطلوب وجود دارد اما اینکه ناسالم برای همه یا تنها ناسالم برای گروه‌های حساس باشد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. روشنی در پایان با توجه به آلودگی هوای این روزهای تهران به ارائه توصیه‌ای پرداخت و گفت: شهروندان از وسایل نقلیه شخصی بویژه وسایل فرسوده و فاقد معاینه فنی تا حد امکان کمتر استفاده کنند.
* درخواست وزارت بهداشت برای دورکاری کارمندان تهرانی در انتظار تأیید استانداری
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از درخواست این وزارتخانه برای دورکاری کارمندان تهرانی در پی تشدید آلودگی هوا خبر داد و گفت: این درخواست به طور جدی و ویژه برای کارمندان خانم باردار، کارمندان دارای فرزند زیر ۶ سال، کارمندان دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی و کارمندان با سن بالای ۶۰ سال مطرح می‌شود. عباس شاهسونی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در شهر تهران تاکید کرد: با توجه به ادامه آلودگی هوا و قرارگیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، وزارت بهداشت درخواست دورکاری کارمندان تهرانی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (امروز و فردا) را مطرح کرده است. 
وی با اشاره به اینکه هوا از اساسی‌ترین نیازهای فیزیولوژیک انسان است، تصریح کرد: تصور ادامه حیات بدون هوا حتی برای چند دقیقه هم غیرممکن است و این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش بار بیماری‌ها، چهارمین عامل خطر مرگ در جهان و مهم‌ترین تهدید زیست‌محیطی برای سلامت انسان، آلودگی هواست. بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت آلودگی، هوای آزاد و هوای داخل سالانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان می‌شود که این یعنی از هر ۹ مرگ یک مرگ منتسب به آلودگی هواست.
***
جریمه بیش از ۴۵ هزار خودرو به دلیل عدم رعایت طرح زوج و فرد   
فرمانده انتطامی تهران بزرگ از اعمال قانون بیش از ۴۵ هزار دستگاه خودرو به دلیل عدم توجه به مصوبه اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تا ظهر شنبه 10 دی خبر داد. سردار حسین رحیمی دیروز در نشست خبری‌ای که با حضور برخی روسای پلیس‌های تخصصی برگزار شد، با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به مصوبه اجرای طرح زوج و فرد از در منازل از صبح روز شنبه 10 دی ۴۲۰ تیم اختصاصی از ماموران پلیس راهور اقدامات خود در این باره را آغاز کردند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی در این باره انجام نشده بود، ما به ماموران‌مان تاکید کردیم که با رویکرد ارشادی اقدامات خود را انجام دهند. البته در برخی موارد نیز نسبت به اعمال قانون این خودروها اقدام شده که از صبح شنبه تا ظهر در مجموع ۴۵ هزار خودرو مورد اعمال قانون قرار گرفتند. رحیمی از مبلغ جرائم نیز انتقاد کرد و گفت: رقم این جریمه حدود ۲۰ هزار تومان است که تناسبی با تخلف ندارد و فاقد بازدارندگی است.

Page Generated in 0/0056 sec