printlogo


کد خبر: 258364تاریخ: 1401/10/12 00:00
جهان 2023 از نگاه نشریه نشنال اینترست
دنیا دو قطبی‌تر خواهد شد

گروه بین‌الملل: پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» با توجه به پایان سال ۲۰۲۲ میلادی در گزارشی به شرح مهم‌ترین مسائل و مشکلات سال جدید میلادی پرداخت. پژوهشگران این گزارش مدعی هستند با تکیه بر تجربه چندین ساله خود در پیش‌بینی مخاطرات و روندهای جهانی در شورای اطلاعات ملی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده که وظیفه ارائه تحلیل‌ها و بینش‌های بلندمدت به رهبران این کشور را دارد، بزرگ‌ترین خطرات برای جهان در سال ۲۰۲۳ را فهرست کرده‌اند. برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بحران بدهی، کشورهای با درآمد پایین و متوسط همچون سریلانکا و پاکستان را دچار مشکل خواهد کرد. کاهش توجه‌ها به تعهدات اقلیمی هم در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، ضمن آنکه به دلیل تنش‌‌های فزاینده در مساله تایوان و همچنین تحریم ایالات متحده بر صادرات تراشه‌ها و نیمه‌‌هادی‌های پیشرفته، اختلافات پکن و واشنگتن تشدید خواهد شد.
وقوع بحران‌های چندگانه ناشی از جنگ اوکراین نیز یکی از خطرات در سال آینده برآورد شده است. این خطرات شامل یک درگیری مداوم و بن‌بست در ادامه مسیر می‌شود. تشدید تنش در صورتی رخ خواهد داد که ایالات متحده و ناتو در پاسخ به بمباران پوتین، تسلیحات پیشرفته بیشتری به کی‌یف بفرستند یا اینکه در صورت تلاش کی‌یف برای تصرف کریمه، روسیه از بمب اتم استفاده کند. دلسردی اوکراین از اروپا به دلیل شکاف میان ایالات متحده و اتحادیه اروپایی بر سر کمیت و کیفیت کمک‌های نظامی به کی‌یف از دیگر بحران‌ها خواهد بود.
دیگر خطر جهانی، افزایش ناامنی غذایی است که مجموعه‌ای از بحران‌ها را در آفریقا، آمریکای مرکزی و برخی نقاط دیگر جهان ایجاد خواهد کرد. همچنین نشنال اینترست احتمال وقوع بحران غذایی در جهان را زیاد ارزیابی کرده است. از سویی تشدید بحران بدهی کشورهای در حال توسعه از جمله خطرات بزرگ بیان شده است. برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) هشدار داده است ۵۴ کشور با درآمد کم و متوسط از مشکلات ناشی از بدهی فراوان در رنج هستند. همچنین فقر جهانی بیشتر و بهبود آموزشی کمتر می‌شود و کاهش توانایی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد شد.
از سویی مارپیچ بدهی، جهان را در‌می‌نوردد. بدهی شرکت‌های غیرمالی ۸۸ تریلیون دلار معادل ۹۸ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. بدهی ترکیبی دولت‌ها، شرکت‌ها و خانوارها نیز تا ۳ ماه سوم سال ۲۰۲۲ به ۲۹۰ تریلیون دلار افزایش یافته است.
تضعیف بیشتر همکاری بین‌المللی برای مقابله با خطرات جهانی، از تغییرات آب و هوایی و بدهی کشورهای کمتر توسعه‌یافته (LDC) گرفته تا زباله‌های فضایی نیز در حال تشدید است، زیرا رقابت فزاینده قدرت‌های بزرگ، دستیابی به همکاری درباره مشکلات مشترک جهانی را دشوارتر می‌کند.
وخیم‌تر شدن تاثیرات تغییر آب و هوا از دیگر خطراتی است که باید سال 2023 منتظر آن بود. درخواست برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی با مقاومت دولت‌های تولیدکننده نفت روبه‌رو می‌شود. دانشمندان می‌گویند جهان بزودی به افزایش ۱.۵ تا ۲.۲ درجه سانتیگراد دمای کره زمین می‌رسد؛ مگر اینکه کشورها به کاهش ۴۳ درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد شوند. آب و هوای گرم‌تر به معنای خشکسالی‌ها و سیل‌های شدیدتر و همچنین تغییرات خطرناک در الگوهای بارندگی است که عملکرد کشاورزی را مختل خواهد کرد.
از سویی با وجود نشست ماه نوامبر روسای جمهوری چین و آمریکا، تشدید تنش این دو کشور در سال ۲۰۲۳ با احتمال زیاد مطرح است. پکن و واشنگتن هنوز اختلافات اساسی درباره تایوان، قوانین و استانداردهای فناوری، تجارت، حقوق بشر و تنش‌های جغرافیایی در دریاهای چین جنوبی و شرقی دارند.

Page Generated in 0/0078 sec